Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Na základe čoho je možné vyberať poplatky a úhrady za "služby" v obci

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Cieľom tohto príspevku je uviesť, aké poplatky, prípadne príjmy "za služby" obce prijímajú a ako ich môžu stanoviť.

Obec a vyšší územný celok sú samostatné územné ­samosprávne a správne celky Slovenskej republiky združujúce osoby, ktoré majú na ich území trvalý pobyt (čl. 64a Ústavy Slovenskej republiky). Obec je podľa § 1 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.(ďalej len "zákon o obecnom zriadení")
"samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami."
Podľa
"Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba."
V rámci samosprávy obec (§ 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení) vykonáva činnosti, za ktoré prijíma finančnú náhradu, ako napr. úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania, rozhoduje vo veciach miestnych daní a miestnych poplatkov a vykonáva ich správu, zabezpečuje verejnoprospešné služby, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, udržiavanie čistoty v obci, správu a údržbu verejnej zelene, správu a údržbu verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp a miestnu verejnú dopravu a poskytuje ďalšie služby obyvateľom obce. Môže vykonávať aj podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce.
Za tieto "úkony a služby" obce vyberajú rôzne "poplatky", ktoré väčšinou majú upravené všeobecne záväznými nariadeniami.

V Ústave Slovenskej republiky v čl. 59 sú ustanovené:

(1) Dane a poplatky sú štátne a miestne.

(2) Dane a poplatky možno ukladať zákonom alebo na základe zákona.“

V zmysle nálezu Ústavného sú­du SR zo dňa 25.5.2000 sp. zn.
IIIÚS 1/00:
"Obec môže zaviesť iba tie miestne poplatky, ktoré sú výslovne uvedené v zákone o miestnych poplatkoch. Pri ich zavádzaní musí vo všeobecne záväznom nariadení uviesť zákonom o miestnych poplatkoch určený názov miestneho poplatku, dôsledne rešpektovať zákonné rámce vrátane ustanovenia výšky poplatku."
Aké dane a poplatky môže teda obec vyberať a na základe akých zákonov?

1. Podľa zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") sa ustanovujú miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.

miestnymi daňami, ktoré
môže
ukladať obec, sú:
a)
daň z nehnuteľností,
b)
daň za psa,
c)
daň za užívanie verejného pries­transtva,
d)
daň za ubytovanie,
e)
daň za predajné automaty,
f)
daň za nevýherné hracie prístroje,
g)
daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta,
h)
daň za jadrové zariadenie.
Podľa § 2 ods. 2 zákona o miestnych daniach obec ukladá miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
(ďalej len "poplatok").
Tieto dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady mô
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály