Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

V slovníku cudzích slov pojem rezerva predstavuje zásobu, zálohu, prostriedky na mimoriadne účely, náhradné koleso s pneumatikou, zdržanlivosť, opatrnosť, výhradu. V územnej samospráve sa používa pojem rezervný fond (peňažný fond), zákonný rezervný fond, rezervy. V nasledujúcom texte sa budeme zaoberať týmto pojmami.

A. Peňažné fondy – ­Rezervný fond – mimorozpočtové ­peňažné prostriedky

V rámci rozpočtových pravidiel platných pre územnú samosprávu sa s pojmom rezervný fond stretávame pri schvaľovaní záverečného účtu, ktorý obec vytvára vo výške schválenej obecným zastupiteľstvom, a to najmenej vo výške 10 % z prebytku rozpočtu, ktorý sa zistí pri záverečnom účte obce. Ide o tvorbu rezervného fondu, o ktorom rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní záverečného účtu.

Obecné zastupiteľstvo sa môže súbežne pri schvaľovaní záverečného účtu rozhodnúť, načo sa v priebehu rozpočtového roka peňažné prostriedky z rezervného fondu použijú. Tieto rozhodnutia obecného zastupiteľstva sa uvádzajú v schválených uzneseniach obecného zastupiteľstva.

Ak sa obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní záverečného účtu nerozhodne o použití peňažných pro­striedkov z rezervného fondu, môže to urobiť počas rozpočtového roka podľa potreby a vykonať zmenu rozpočtu. Napríklad, ak nastane výnimočná situácia pri nedostatku peňažnej hotovosti na vyrovnanie časového nesúladu a odsúhlasí starostovi alebo primátorovi uskutočniť túto operáciu. Po preklenutí časového nesúladu sa peňažné prostriedky opätovne poukážu na bankový účet rezervného fondu.

Uložené peňažné prostriedky z rezervného fondu sa môžu výnimočne použiť aj na úhradu bežných výdavkov v prípade odstránenia havarijného stavu na majetku obce alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami, ktoré v rozpočte neboli rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu. Tieto zdroje sa môžu použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Ide o výnimočnú situáciu, keďže obec by mala uložené peňažné prostriedky na bankovom účte rezervného fondu používať na kapitálové výdavky z dôvodu obnovy a udržiavania svojho majetku v nezmenenej ­výške.

Ide o povinnosť obce mať vyrov­naný, resp. prebytkový ­rozpočet podľa § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), t. j., že výdavky bežného rozpočtu musia byť minimálne kryté príjmami bežného rozpočtu. Obec môže použiť peňažné prostriedky z rezervného fondu iba na kapitálové výdavky, resp. výdavkové finančné operácie (splátky návratných zdrojov, účasť na majetku založenej obchodnej spoločnosti obcou). Pri použití prostriedkov rezervného fondu počas roka sú v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy upravené v § 10 ods. 9 v spojitosti s § 12 ods. 3 tohto zákona. O takto použité prostriedky rezervného fondu možno na konci rozpočtového roka vykázať v rámci bežného rozpočtu schodok (§ 12 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).

Zostatky peňažných prostriedkov rezervného fondu neprepadajú. Zdrojom rezervného fondu sú nevyčerpané peňažné prostriedky aj z predchádzajúcich rokov, ktoré neprepadávajú, prebytok z rozpočtu, zisk z podnikateľskej činnosti obce po zdanení.

Peňažné prostriedky rezervného fondu sú uložené na samostatnom bankovom účte, ktorý si obec zriadila v bankovom dome. Na uvedenom účte sa na základe bankových výpisov sleduje stav a pohyb peňažných prostriedkov rezervného fondu v účtovej skupine 22 – Účty v bankách. V tejto účtovnej skupine 22 – Účty v bankách si vytvorí analytický účet pre rezervný fond v účtovnom rozvrhu, ktorý zohľadňuje požiadavky kladené pre rezervný fond a požiadavky bankového domu, kde má obec tento účet otvorený.

Konečné zostatky peňažných pros­triedkov rezervného fondu v individuálnej účtovnej závierke účtovnej jednotke verejnej správy sa v súvahe vykazujú na strane aktív v obežnom majetku v položkách finančných účtov 221 – Bankové účty na riadku 88.

Tvorba rezervného fondu – mimorozpočtové prostriedky obce

Po schválení záverečného účtu obecným zastupiteľstvom sa schválená suma určená na tvorbu rezervného fondu účtuje ako prevod peňažných prostriedkov z bankových účtov na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty (bežné bankové účty z hlavnej činnosti obce).

Následný príjem peňažných prostriedkov na bankový účet rezervného fondu sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond so súvzťažným zápisom v pros­pech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste.

Prvotný doklad je bankový výpis bežných bankových účtov, bankový výpis rezervného fondu a uznesenie obecného zastupiteľstva. Tento prevod peňažných prostriedkov sa nerozpočtuje.

Čerpanie peňažných prostriedkov z rezervného fondu

Pri schválení účelu a čerpania peňažných prostriedkov obecným zastupiteľstvom z rezervného fondu sa účtuje prevod peňažných prostriedkov na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond. Prvotným dokladom je bankový výpis bankového účtu rezervného fondu a uznesenie obecného zastupiteľstva.

Príjem peňažných prostriedkov sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste. Použije sa ekonomická klasifikácia 454001 z rezervného fondu obce a zdroj 46 Iné zdroje.

Pri schválení obecným zastupiteľstvom sa použitie peňažných pros­triedkov z rezervného fondu na prekrytie časového nesúladu účtuje prevod peňažných prostriedkoch na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond. Prvotným dokladom je bankový výpis bankového účtu rezervného fondu a uznesenie obecného zastupiteľstva.

Príjem peňažných prostriedkov na vyrovnanie časového nesúladu sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste.

Vrátenie peňažných prostriedkov, ktoré sa použili z rezervného fondu na prekonanie časového nesúladu sa účtuje na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty. Prvotný doklad bankový výpis bežného účtu a následne sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste.

V tabuľke 1 vo forme finančného výkazu FIN 1 – 12 sa uvádzajú príklady čerpania peňažných prostriedkov z rezervného fondu obce.

Tabuľka 1 Príklady zapojenia peňažných prostriedkov z rezervného fondu do rozpočtu obce vo finančnom výkaze FIN 1 – 12

Časť I. Príjmy a výdavky rozpočtu subjektu verejnej správy

1.1. Bežné príjmy

1.2. Bežné výdavky

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

635 Rutinná a štandardná údržba v sume 15 000 €

1.1. Kapitálové príjmy

1.2. Kapitálové výdavky

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

717 Realizácia stavieb a ich technické zhodnotenie v sume 20 000 €

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

718 Rekonštrukcia a modernizácia v sume 15 000 €

Časť II. Finančné operácie subjektu verejnej správy a pohyby na mimorozpočtovom účte

2.1. Príjmové účty

2.2. Výdavkové účty

Zdroj : 46

Ekonomická klasifikácia: 454 Prevod peňažných prostriedkov z peňažných fondov v sume 100 000 €

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

814 Účasť na majetku v sume 25 000 €

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

820 Splácanie istín (napríklad 821, 822) v sume 25 000 €

Úhrn:

Zapojenie peňažných prostriedkov z rezervného fondu do rozpočtu obce v sume 100 000 €.

Úhrn:

Použitie peňažných prostriedkov na určené účely zo zdroja rezervného fondu obce v sume 100 000 €.

Zdroj: Vlastné spracovanie.

Príspevková organizácia – Rezervný fond

Ide o fond, ktorý sa tvorí z kladného výsledku hospodárenia príspevkovej organizácie. Príspevková organizácia účtuje vytvorenie, doplnenie a použitie rezervného fondu zo svojho účtovného výsledku hospodárenia. Tento účet nie je prípustný pre obec, VÚC a zriadenú rozpočtovú organizáciu obcou alebo VÚC.

Rezervný fond príspevkovej organizácie možno použiť na vysporiadanie záporného výsledku hospodárenia príspevkovej organizácie. Inú možnosť zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) v § 25 neuvádza.

Pre príspevkovú organizáciu je tvorba rezervného fondu povinná, ak má kladný výsledok hospodárenia. V záverečnom účte obce sa uvádza hospodárenie príspevkovej organizácie vrátane jej kladného alebo záporného výsledku hospodárenia.

V účtovníctve sa používa pojem zákonný rezervný fond, ktorý je súčasťou vlastného imania v pasívach.

Ide o účtovnú veličinu, ktorá vyjadruje vlastné zdroje príspevkovej organizácie ako rozdiel majetku a záväzkov.

Ak porovnáme zákonný rezervný fond, o ktorom účtuje obchodná spoločnosť, tak na tomto účte sa účtuje tá časť zákonného rezervného fondu, ktorá je vytvorená zo zisku obchodnej spoločnosti.

Účtovanie rezervného fondu v príspevkovej organizácii

Konečný zostatok účtu 421 – Zákonný rezervný fond sa vykazuje v individuálnej účtovnej závierke verejnej správy v súvahe v pasívach vo vlastnom imaní v položkách fondov na riadku 121.

Tvorba rezervného fondu príspevkovej organizácie z kladného hospodárskeho výsledku na ťarchu účtu 431 – Výsledok hospodárenia so súvzťažným zápisom v prospech účtu 421 – Zákonný rezervný fond. Ide o presun vo vlastnom imaní príspevkovej organizácie bez vplyvu na výšku jej vlastného imania. Kladný výsledok hospodárenia za bežné obdobie sa zníži a zákonný rezervný fond sa zvýši. Týmto spôsobom sa zvyšuje ochrana obce ako zriaďovateľa príspevkovej organizácie. Prvotný doklad je interný doklad príspevkovej organizácii.

Použitie rezervného fondu na vysporiadanie záporného výsledku hospodárenia sa účtuje na ťarchu účtu 421 – Zákonný rezervný fond so súvzťažným zápisom v prospech účtu 428 – Nevysporiadaný výsledok hospodárenia. Tiež ide o presun vo vlastnom imaní príspevkovej organizácie bez vplyvu na celkovú výšku vlastného imania. Zákonný rezervný fond sa zníži a zároveň sa zvýši nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov.

V praxi sa stáva, že príspevková organizácia má snahu zúčtovať niektoré náklady priamo so zákonným fondom a obísť ich účtovanie cez výsledok hospodárenia ako napríklad pri opravných položkách a rezervách. Takýto postup nie je správny, pretože tvorba opravných položiek a rezerv sa vopred účtuje ako náklad.

Týmto sa stáva časťou výsledku hospodárenia príspevkovej organizácie za účtovné obdobie a ak bude za účtovné obdobie vykazovaný záporný výsledok hospodárenia, tak až potom sa môže zaúčtovať použitie zákonného rezervného fondu.

Tabuľka 2 Súvaha pred a po tvorbe zákonného rezervného fondu v príspevkovej organizácii

Súvaha pred tvorbou zákonného rezervného fondu

Súvaha po tvorbe zákonného rezervného fondu

Aktíva

Pasíva

Aktíva

Pasíva

Neobežný majetok

1 400 000

Vlastné imanie

Zákonný rezervný fond

100 000

 

Nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov

1 628 000

Neobežný majetok

1 400 000

Vlastné imanie

Zákonný rezervný fond

100 000

+50 000

Nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov

1 628 000

 

Výsledok hospodárenia bežného účtovného obdobia

+50 000

 

Výsledok hospodárenia bežného účtovného obdobia

–50 000

Obežný majetok

700 000

Záväzky

300 000

Rezervy

22 000

Obežný majetok

700 000

Záväzky

300 000

Rezervy

22 000

Úhrn

2 100 000

Úhrn

2 100 000

Úhrn

2 100 000

Úhrn

2 100 000

Rezervy

Rezervy sa vzťahujú na povinnosti vyplývajúce zo všeobecných záväzných predpisov, z uzatvorených zmlúv, z dobrovoľného rozhodnutia účtovnej jednotky verejnej správy.

Rezervy predstavujú zadržané sumy z doteraz nevykázaného zisku, čím sa zníži výška kladného výsledku hospodárenia, ktorá je za účtovné obdobie vykazovaná účtovnou jednotkou verejnej správy. Rezervy sú určené na prípadné riziká, ale aj na presne vymedzené budúce výdavky.

V individuálnej účtovnej závierke účtovnej jednotky verejnej správy sa v súvahe ich tvorba, na ktorú sa viaže zásada opatrnosti, vyjadrí tak, že sa zvýšia pasíva v časti záväzkov.

V súvahe rezervy vykazujú očakávané, budúce zníženie ekonomického úžitku účtovnej jednotky verejnej správy. To má za následok, že sa rozdelí menšia časť výsledku hospodárenia, keby sa do súvahy na strane pasív očakávané riziká či budúce výdaje nevykazovali. A práve takto zadržaný výsledok hospodárenia sa v budúcnosti použije na úhradu prípadov zmienených rizík a výdavkov.

Pre rezervy vo vzťahu k peňažným prostriedkom platí to isté ako pre vzťah k peňažným prostriedkom. Účtovná jednotka verejnej správy môže mať tieto zdroje vykazované i v inej forme, ako sú peňažné pros­triedky na bankových účtoch, ale musí zabezpečiť, aby v dobe čerpania vytvorených rezerv mal pohotovo k dispozícii potrebnú sumu peňažných prostriedkov. Tvorba rezervy je súčasne aj nákladom a jej následné použitie alebo zrušenie je výnosom a vykazujú sa vo výkaze ziskov a strát. Ide o zrkadlové výsledkové účty.

Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. v § 26 ods. 3 ustanovuje ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Povinnosť tvoriť rezervu však nevylučuje možnosť tvoriť rezervu aj v priebehu účtovného obdobia, ak nastane v účtovnej jednotke verejnej správy potreba ich tvoriť.

Opatrenie MF SR/16786/2007 –

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály