Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Príspevok venovaný vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly som sa rozhodol napísať po množiacich sa otázkach a nejasnostiach zo strany zamestnancov v územnej samospráve, no najmä po často sa vyskytujúcich nedostatkoch zistených Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky v subjektoch územnej samosprávy.

Pojem „právny úkon“ zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) nedefinuje, a ani na neho iným osobitným predpisom neodkazuje, čo dôvodne vyvoláva nejasnosti a pochybenia zo strany subjektov verejnej správy.

Zámerom prvej časti príspevku je taxatívne uviesť vybrané najčastejšie pripravované finančné operácie, s ktorými obce, rozpočtové a príspevkové organizácie prichádzajú do styku, a taktiež špecifikovať formu vyhotovenia predbežnej finančnej kontroly s odporúčaniami. Príspevok sa skladá z častí, ktoré definujú právne úkony a schémy vykonávania finančnej operácie pri najčastejších, no najmä problémových operáciách v subjektoch územnej samosprávy.

Povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu je zadefinovaná zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite. Táto povinnosť sa vzťahuje na orgány verejnej správy, ktoré zákon definuje v ustanovení § 2 ods. 2 písm. c) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.

V súlade s týmto zákonom majú povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu subjekty vymenované v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p., medzi ktoré patria aj subjekty ústrednej správy a územnej samosprávy a nimi zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie. Zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite ustanovuje, že povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu majú aj právnické osoby, prostredníctvom ktorých sa poskytujú prostriedky Európskej únie.

Po zadefinovaní cieľových subjektov, ktoré majú povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu, treba uviesť ustanovenie § 6 ods. 1, podľa ktorého predbežnou finančnou kontrolou orgány verejnej správy overujú každú pripravovanú finančnú operáciu.

V zmysle ustanovenia § 2 ods. 2 písm. j) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite sa finančnou operáciou okrem príjmových a výdavkových finančných operácií realizovaných hotovostne alebo bezhotovostne rozumejú aj právne úkony a iné úkony majetkovej povahy.

Právne úkony ako finančné operácie ošetrené predbežnou finančnou kontrolou

Predbežná finančná kontrola sa vykonáva na pripravovaných právnych úkonoch so zameraním na hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a účelnosť použitia verejných prostriedkov tejto finančnej operácie. Právny úkon (ako finančná operácia) musí byť v súlade s taxatívne vymenovanými kritériami (§ 9 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite).

Pojem právny úkon podľa ustálenej právnej terminológie značí prejav vôle smerujúci najmä k vzniku, zmene alebo zániku tých práv alebo povinností, ktoré právne predpisy spájajú s týmto prejavom.

Takúto definíciu upravuje ­zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. v ustanovení § 34. Po

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály