Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V tejto časti príspevku o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly pripravovaných finančných operácií som sa zameral na príjmové finančné operácie. Tie zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) charakterizuje ako finančné operácie v súlade s ustanovením § 2 ods. 2 písm. j) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.

Cit. zákon ustanovuje, že príjmové finančné operácie, ktoré podliehajú vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly, sú hotovostné alebo bezhotovostné. Upozorňujem, že realizácia predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií v hotovostnej či bezhotovostnej forme musí spĺňať charakteristiku verejných financií.

Charakteristika príjmových finančných operácií

Pri definovaní predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií orgánu verejnej správy je vhodné vychádzať zo všeobecného, no podstatného ust. § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého predbežnou finančnou kontrolou orgán verejnej správy overuje každú pripravovanú finančnú operáciu.

Dodržiavať ust. § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého orgán verejnej správy predbežnou finančnou kontrolou overuje každú svoju pripravovanú finančnú operáciu, je často v podmienkach samosprávy miest a obcí a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách náročné a diskutabilné.

Príjmové finančné operácie, ktoré spĺňajú znaky verejných financií (najčastejšie sú rozpočtované a očakávané) je možné charakterizovať ako:

  • príjmy hotovostného charakteru z rozpočtovej organizácie,
  • príjmy bezhotovostného charakteru ako granty či transfery,
  • príjmy z rozpočtu štátu či vyššieho územného celku (VÚC),
  • príjmy za vyrubenie miestnej dane do pokladnice obce,
  • príjmy zo štátneho rozpočtu na financovanie prenesených výkonov štátnej správy,
  • zúčtovanie dotácie poskytnutej občianskemu združeniu či neziskovej organizácii na bankový účet obce,
  • pokuty, ktoré tvoria príjmovú časť rozpočtu orgánu verejnej správy,
  • penále (zmluvné úroky) z nedodržiavania zmluvných podmienok právnickou osobou alebo iným orgánom verejnej správy zo zmluvných vzťahov,
  • príjem úhrady stravného v zariadeniach školského stravovania hotovostnou či bezhotovostnou formou,
  • príjmy za správu bytov patriacich do majetku obce,
  • príjmy obce či jej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie z nesprávne vyplatenej mzdy alebo odmeny,
  • príjmy obce či jej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie z rozpočtu orgánu miestnej štátnej správy,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály