Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo Zo seriálu: Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální

Školská jedáleň je vo väčšine škôl súčasťou školy, ako právneho subjektu (rozpočtovej organizácie). Škola ako rozpočtová organizácia hospodári v súlade s rozpočtovými pravidlami a je povinná aplikovať pri svojich finančných tokoch a hospodárení aj zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).

Zákon o finančnej kontrole a audite ustanovuje riaditeľovi školy povinnosť nastaviť systém finančného riadenia, pričom finančným riadením sa rozumie súhrn postupov orgánu verejnej správy pri riadení rizík, zodpovednom plánovaní, rozpočtovaní, použití, poskytovaní, účtovaní, výkazníctve verejných financií, finančnej kontrole a audite, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie verejných financií. Súčasťou systému finančného riadenia je aj školská jedáleň školy. Preto sa v tomto článku venujeme ustanoveniam, ktoré treba aplikovať aj v školských jedálňach.

Treba skonštatovať, že základné znalosti ekonomiky sú nutné na aplikáciu jednotlivých zákonov už aj pre vedúce školských jedální.

Ak pri nastavení systému finančného riadenia vychádzame z toho, že každá finančná operácia, ktorá je súčasťou systému finančného riadenia školy, musí prejsť základnou finančnou kontrolou, tak budú potrebné pre vedúce školských jedální minimálne elementárne znalosti zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“), znalosti o základoch ekonomiky a základnej ekonomickej dokumentácie školskej jedálne, ako aj základné znalosti zo zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) pre prípravu podkladov na účtovníctvo školy.

Rozpočtová organizácia

Väčšina škôl, školských zariadení sú zriadené ako samostatné rozpočtové organizácie. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom. Účelovo určené peňažné dary sa použijú v súlade s ich určením.

Rozpočet verejnej správy

Rozpočtom verejnej správy sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania funkcií štátu. Zostavuje sa každoročne najmenej na tri rozpočtové roky. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom. Rozpočet verejnej správy tvoria štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a na nasledujúce dva rozpočtové roky, pričom záväzný je len rozpočet na príslušný rozpočtový rok. Rozpočet tvoria príjmy, výdavky a finančné operácie. Nesúlad medzi rozpočtovými príjmami a výdavkami sa prejavuje prebytkom (kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami) alebo schodkom (záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami).

Rozpočtová klasifikácia

V rozpočte verejnej správy, pri sledovaní plnenia rozpočtu a pri pohyboch na účtoch finančných aktív sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami. Vynakladanie rozpočtových prostriedkov alebo inkaso príjmov nemožno opierať o zaradenie daného titulu do rozpočtovej klasifikácie. Vždy treba vychádzať z príslušných právnych predpisov, ktoré oprávňujú organizáciu na výber rozpočtových príjmov alebo na realizáciu príslušných výdavkov. Rozpočtová klasifikácia nikdy tieto právne predpisy nenahradzuje.

Subjekty verejnej správy používajú na zostavenie návrhu svojho rozpočtu rozpočtovú klasifikáciu schválenú opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v z. n. p.

Ekonomická klasifikácia

Ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie triedi rovnorodé druhy príjmov/výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky. Slúži na identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov štátneho rozpočtu a výdavkov štátneho rozpočtu.

Funkčná klasifikácia

Funkčná klasifikácia sa použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK ­COFOG). Umožňuje sledovanie výdavkov podľa ich účelu a slúži na medzinárodné porovnania. Pre vedúce školských jedální je sledovanie funkčnej klasifikácie v ich škole potrebná na rozdelenie nákladov na jednotlivé funkčné klasifikácie zo strany školy. Treba tomu venovať pozornosť už v priebehu roka, pretože táto informácia je práve u vedúcich školských jedální asi najpresnejšia. Sú to práve vedúce školských jedální, ktoré majú denne presné informácie o tom, pre koľko stravníkov varili v daný deň na prvom stupni (funkčná klasifikácia 09121) alebo na druhom stupni (funkčná klasifikácia 09211), koľko pre škôlkarov (funkčná klasifikácia 09111), atď. Prepočet týchto údajov bude potom informáciou pre ekonómku školy pri tvorbe rozpočtu.

Zdroje financovania

Podobne ako na strane príjmov, aj na strane výdavkov sa sleduje čerpanie podľa jednotlivých kódov zdrojov. Uvedené kódovanie slúži na rozlíšenie a samostatné sledovanie prostriedkov štátneho rozpočtu, Európskej únie a prijatých grantov a transferov. Na strane príjmov štátneho rozpočtu sa zaviedlo tzv. kódovanie prostriedkov, čo slúži na rozlíšenie toho, či výdavky štátneho rozpočtu boli hradené z prostriedkov Slovenskej republiky, Európskej únie, z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov SR a EÚ (prostriedky na spolufinancovanie) a mimorozpočtových zdrojov. V rozpočte školy sa na strane príjmov, aj na strane výdavkov sleduje čerpanie povinne podľa jednotlivých kódov zdrojov.

Príjmy podľa ekonomickej klasifikácie

Podľa hlavných kategórií a kategórií sa triedia na:

  • daňové príjmy – dane z príjmov a kapitálového majetku, dane z majetku, dane z tovarov a služieb, dane z medzinárodného obchodu a transakcií, poistné, sankcie uložené v daňovom konaní, sankcie súvisiace so zdravotným poistením,
  • nedaňové príjmy – príjmy z podnikania a z vlastníctva majetku, administratívne poplatky a iné poplatky a platby, kapitálové príjmy, úroky z tuzemských úverov, pôžičiek, návratných finančných výpomocí, vkladov a ážio, úroky zo zahraničných úverov, pôžičiek, návratných finančných výpomocí a vkladov, iné nedaňové príjmy,
  • granty a transfery – tuzemské bežné granty a transfery, tuzemské kapitálové granty a transfery, zahraničné granty, zahraničné transfery.

Z hľadiska škôl, školských zariadení sú plnené nedaňové príjmy, kde patria predovšetkým príjmy z prenájmu majetku a poplatky od rodičov naprí

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály