Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.) po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
Návrh
záverečného účtu je obec povinná prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.Záverečný účet podľa ustanovenia § 16 zákona č. 583/2004 Z.z. obsahuje najmä:
a)
údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z., t.j. v členení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
b)
bilanciu aktív a pasív,
c)
prehľad o stave a vývoji dlhu,
d)
údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
e)
prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z.z. v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou zverejnené iným spôsobom,
f)
údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti,
g)
hodnotenie plnenia programov obce.
Ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom
nevyčerpané
účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu,
tieto
nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b)z
tohto prebytku vylučujú
.Nevyčerpané
účelovo určené prostriedky obec prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce ako
príjmovú finančnú operáciu
. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch.O použití
prebytku
rozpočtu podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z.rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Prebytkom
rozpočtu obce
je kladný rozdiel
medzi príjmami a výdavkami bežného a kapitálového rozpočtu obce. Súčasťou prebytku rozpočtu nie sú finančné operácie.
Prebytok rozpočtu
zistený podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z.
upravený
o nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku je
zdrojom rezervného fondu prípadne ďalších peňažných fondov.
Schodok
rozpočtu podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z.obec v priebehu roka financuje predovšetkým z rezervného fondu, z ďalších peňažných fondov alebo z návratných zdrojov financovania; tento spôsob financovania schodku rozpočtu obecné zastupiteľstvo
potvrdzuje
pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Schodkom
rozpočtu obce
je záporný rozdiel
medzi príjmami a výdavkami bežného a kapitálového rozpočtu obce. Súčasťou schodku rozpočtu nie sú finančné operácie.________________________________________ Vysvetlivky: RO - rozpočtová organizácia, BR - bežný rozpočet, KR - kapitálový rozpočet, FO - finančné operácie, EK - ekonomická klasifikácia, RF - rezervný fond, BÚ - bankový účet, ÚJ - účtovná jednotka, ŠR - štátny rozpočet. ________________________________________
Príklady rozpočtového hospodárenia v roku 2022:
Príklad č. 1
|
Rozpočet obce |
Skutočné plnenie príjmov v € |
Skutočné čerpanie výdavkov v € |
Hospodárenie obce v € |
|
Bežný rozpočet (vrátane RO s právnou subjektivitou) |
40 000,− |
25 000,− |
15 000,− |
|
Kapitálový rozpočet (vrátane RO s právnou subjektivitou) |
25 000,− |
20 000,− |
5 000,− |
|
Spolu BR + KR |
65 000,− |
45 000,− |
< |