Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dotácie a administratívna kontrola kontrolovanej osoby

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku sa budeme venovať problematike poskytovania dotácií z rozpočtu obce a povinnosti obce vykonávať administratívnu kontrolu kontrolovanej osoby pri poskytovaní finančných prostriedkov z rozpočtu obce, t. j. pri poskytovaní dotácií. Túto povinnosť majú obce od 1. novembra 2014.

Táto zmenu sa zaviedla novelou zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákonom č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

Obce majú zákonné oprávnenie poskytovať dotácie zo svojho rozpočtu, t. j. zo verejných prostriedkov.

Definícia verejných prostriedkov je uvedená v dvoch základných právnych normách:

  • v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) – verejné prostriedky sú definované ako finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby (PO) verejnej správy, verejnými prostriedkami sú aj prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii,
  • v zákone č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“), ktorý pri definícii verejných prostriedkov odkazuje na zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a definíciu verejných prostriedkov rozširuje o prostriedky zo zahraničia na financovanie projektov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Dotácie a rozpočtové pravidlá

Pre hospodárenie s verejnými prostriedkami platia rozpočtové pravidlá, ktoré sú vymedzené v zákone o rozpočtových pravidlách verejnej správy ako aj v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

K základným rozpočtovým pravidlám použitia verejných prostriedkov patrí najmä:

  • účelnosť použitia verejných prostriedkov,
  • časovosť použitia verejných prostriedkov,
  • hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť použitia verejných prostriedkov.

Účelnosť poskytnutia a použitia dotácií

Účelnosť je definovaná v zákone o finančnej kontrole ako vzťah medzi určeným účelom použitia verejných prostriedkov a skutočným účelom ich použitia.

Táto všeobecne platná zásada je zakotvená v týchto ustanoveniach:

  • § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého verejné prostriedky možno použiť na účely, ktoré sú v súlade s osobitnými predpismi; prostriedky štátneho rozpočtu možno použiť len na účely, na ktoré boli ustanovené zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok alebo ustanovené podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy;
  • § 13 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého rozpočtové prostriedky možno použiť len na účely, na ktoré boli v rozpočte obce schválené.

! Dôležité: Zásada dodržania účelnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami je jednou zo základných zásad rozpočtového hospodárenia; zásadu účelnosti poskytnutia a použitia dotácií možno definovať ako povinnosť poskytnúť a použiť dotácie v súlade s určeným účelom.

Zásada účelovosti sa vzťahuje tak na subjekty verejnej správy, ako aj na subjekty mimo sektora verejnej správy. Subjekty verejnej správy verejné prostriedky nielen sami používajú, ale ich aj poskytujú ďalej na ďalšie použitie iným subjektom verejnej správy, napr. obci, vyššiemu územnému celku (VÚC) alebo právnickým a fyzickým osobám mimo sektora verejnej správy, a to v rámci svojej pôsobnosti.

Zásada účelovosti rovnako platí na verejné prostriedky, ktoré subjekty verejnej správy poskytli na použitie právnickým osobám verejnej správy v rámci sektora verejnej správy, ako aj na verejné prostriedky, ktoré subjekty verejnej správy poskytli na použitie právnickým osobám a fyzickým osobám mimo sektora verejnej správy a ktoré ich môžu použiť len v súlade s účelom použitia.

Obec by pri poskytnutí dotácie ma­la jednoznačne určiť účel, na ktorý dotáciu poskytuje, aby príjemca bez pochybností vedel, na aké účely ju môže použiť. Je povinnosťou obce ako poskytovateľa dotácie písomne oznámiť príjemcovi dotácie konkrétny účel, na ktorý sa dotácia poskytuje, napr. ustanovením v zmluve, oznámením v rozpisovom liste a pod. Toto ustanovenie v zmluve by malo byť formulované jasne a jednoznačne bez možnosti spochybnenia. Cieľom by mala byť predovšetkým snaha precíznym postupom pri formulovaní a stanovení účelu zabrániť neúmyselným pochybeniam príjemcov dotácií a následnému sankcionovaniu zo strany príslušných orgánov.

Dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec – poskytujú sa v súlade s § 7 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a sú účelovo určené, a to na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce.

Dotácie inej obci alebo VÚC – poskytujú sa v súlade s § 7 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, a to v prípade, ak iná obec alebo VÚC vykonávajú niektoré úlohy pre obec alebo ak ide o poskytnutie pomoci pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na jej území.

Dotácie právnickej osobe a fyzickej osobe – podnikateľovi, ktorí majú sídlo alebo trvalý pobyt na území obce alebo ktorí pôsobia, vykonávajú činnosť na území obce, alebo poskytujú služby obyvateľom obce – poskytujú sa v súlade s § 7 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy za podmienok ustanovených všeobec­ne záväzným nariadením obce (VZN) len na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti.

! Upozornenie: Štatutárne orgány právnických a fyzických osôb, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú povinné zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky použili na účely vyplývajúce z osobitných predpisov alebo na účely, na ktoré boli poskytnuté.

Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy nedefinuje pojmy „verejný záujem“ a „v prospech rozvoja obce“; je na obci, čo sa v nej bude považovať za verejný záujem. Odporúčam preto vymedziť tieto pojmy vo VZN obce.

Pri definícii pojmov všeobecne prospešné služby a všeobecne prospešný alebo verejnoprospešný účel cit. zákon odkazuje na § 2 ods. 2 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p. (ďalej len „zákon o neziskových organizáciách“) a napr. na § 2 ods. 3 zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v z. n. p. (ďalej len „zákon o nadáciách“).

Podľa § 2 ods. 2 zákona o neziskových organizáciách všeobecne prospešné služby sú najmä:

  • poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
  • poskytovanie sociálnej pomoci a humanitárna starostlivosť,
  • tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt,
  • ochrana ľudských práv a základných slobôd,
  • vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry,
  • výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby,
  • tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia oby­vateľstva,
  • služby na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti,
  • zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu.

Podľa § 2 ods. 3 zákona o nadáciách verejnoprospešným účelom sa rozumie najmä:

  • rozvoj a ochrana duchovných a kultúrnych hodnôt,
  • realizácia a ochrana ľudských práv alebo iných humanitných cieľov,
  • ochrana a tvorba životného prostredia, zachovanie prírodných hodnôt,
  • ochrana zdravia,
  • ochrana práv detí a mládeže,
  • rozvoj vedy, vzdelania, telovýchovy,
  • plnenie individuálne určenej humanitnej pomoci pre jednotlivca alebo skupinu osôb, ktoré sa ocitli v ohrození života, alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou.

Časovosť poskytnutia a použitia dotácií

Zásadu časovosti možno definovať ako povinnosť použiť verejné prostriedky v rozpočtovom roku, v ktorom boli poskytnuté.

Táto všeobecne platná zásada je zakotvená v ustanoveniach:

  • § 19 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého verejné prostriedky rozpočtované na príslušný rozpočtový rok možno použiť do konca rozpočtového roka s výnimkou tých verejných prostriedkov, ktorých nevyčerpané zostatky v súlade s týmto alebo osobitným zákonom možno použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku,
  • § 13 ods. 1 a 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého sa do plnenia rozpočtu obce a rozpočtu VÚC zahrňujú len tie príjmy, výdavky a finančné operácie, ktoré sa uskutočnili v príslušnom rozpočtovom roku.

! Upozornenie: existuje vý

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály