Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku hlavným kontrolórom ponúkam vzor „Pravidiel kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra“. Po 1. januári 2016 sa zmenila právna úprava pravidiel, podľa ktorej hlavní kontrolóri vykonávajú svoju kontrolnú činnosť. Na základe tejto zmeny je potrebné zo strany hlavných kontrolórov vydať nové „Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra“.

Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) upravuje postavenie, oprávnenia a povinnosti hlavného kontrolóra. V cit. zákone je upravený aj:

  • rozsah kontrolnej činnosti, ktorú hlavný kontrolór vykonáva,
  • subjekty, ktoré spadajú do jeho kontrolnej pôsobnosti (kontrolované subjekty),
  • úlohy ktoré hlavný kontrolór pri svojej činnosti plní a nakoniec aj
  • možnosť obce zriadiť útvar hlavného kontrolóra, jeho kompetencie a úlohy.

Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra v zákone o obecnom zriadení upravené nie sú; v tomto zákone, konkrétne v § 18e – Pravidlá kontrolnej činnosti je len uvedené, že hlavný kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel, ktoré ustanovuje osobitný zákon, ktorým bol do 31. 12. 2015 zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Tento zákon bol zrušený zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorý je účinný od 1. januára 2016 a ktorý tak upravuje aj pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra.

Ako bolo uvedené v predchádzajúcich príspevkoch od iných autorov, v súvislosti so zmenou právnej úpravy, hlavní kontrolóri budú vydávať nové pravidlá kontrolnej činnosti, v ktorých budú aplikovať základné pravidlá finančnej kontroly a auditu, tak ako sú vymedzené v zákone o finančnej kontrole a audite.

Pri tvorbe pravidiel kontrolnej činnosti môžu hlavní kontrolóri postupovať dvojakým spôsobom:

  1. buď vytvoria vlastné pravidlá kontrolnej činnosti, ktorých obsahom sú základné pravidlá finančnej kontroly a auditu, tak ako sú vymedzené v zákone o finančnej kontrole a audite, ktoré doplnia o ďalšie podrobnosti pravidiel kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra – tieto pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra schvaľuje uznesením obecné zastupiteľstvo,
  2. alebo spracujú uznesenie, v ktorom si dajú schváliť len podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra.

Vo vzore, ktorý ponúkam, sú vytvorené vlastné pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra, ktoré vychádzajú zo základných pravidiel finančnej kontroly a auditu, tak ako sú vymedzené v zákone o finančnej kontrole a audite a sú doplnené o ďalšie podrobnosti kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra.

Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra má svoje špecifiká, kontroly hlavného kontrolóra nie sú len finančnými kontrolami, ale pod kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra sa podľa zákona o obecnom zriadení rozumie okrem kontroly zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, kontroly príjmov, výdavkov a finančných operácií obce aj kontrola:

  • vybavovania sťažností a petícií,
  • dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce,
  • kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva,
  • dodržiavania interných predpisov obce,
  • plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi.

Ďalšie špecifiká vyplývajú z postavenia subjektov, ktoré má hlavný kontrolór oprávnenie kontrolovať podľa zákona o obecnom zriadení, ide o kontrolované subjekty, ktorými sú:

  • obecný úrad,
  • rozpočtové/príspevkové organizácie zriadené obcou,
  • právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce, alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
  • osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.

Ďalšie špecifiká vyplývajú z postavenia hlavného kontrolóra a jeho útvaru, ak je v obci zriadený.

Hlavný kontrolór kontrolnú činnosť vykonáva nezávisle a nestranne v súlade so základnými pravidlami kontrolnej činnosti. Hlavný kontrolór má na obci osobitné postavenie, zúčastňuje sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a obecnej rady s hlasom poradným; môže sa zúčastňovať aj na zasadnutiach komisií zriadených obecným zastupiteľstvom. Okrem tohto oprávnenia, ktoré mu vyplýva z osobitného postavenia na obci, má voči orgánom obce aj povinnosti:

  • predkladať správu o výsledkoch kontroly priamo obecnému zastupiteľstvu na jeho najbližšom zasadnutí,
  • predkladať obecnému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti, a to do 60 dní po uplynutí kalendárneho roku,
  • vykonať kontrolu, ak ho obecné zastupiteľstvo o to požiada,
  • na požiadanie bezodkladne sprístupniť výsledky kontrol poslancom alebo starostovi.

Obec si môže zriadiť útvar hlavného kontrolóra, ktorý je súčasťou obecného úradu. Útvar hlavného kontrolóra riadi a za jeho činnosť zodpovedá hlavný kontrolór.

* * *

Útvar hlavného kontrolóra zabezpečuje odborné, administratívne a organizačné veci súvisiace s plnením úloh hlavného kontrolóra.

Na záver príspevku uvádzam vzor „Pravidiel kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra“:

Vzor:


Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra

Obec __________ v zmysle § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov vydáva tieto „Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra“ (ďalej len „Pravidlá“).

I. ČASŤ

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

Čl. I.

  1. Kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra podľa týchto Pravidiel sa rozumie najmä:
    1. kontrola dodržiavania zákonnosti, účelnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom obce a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov,
    2. kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce,
    3. kontrola vybavovania sťažností a petícií,
    4. kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane všeobecne záväzných nariadení ­obce,
    5. kontrola splnenia opatrení na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku, ktoré boli prijaté na základe vykonanej kontroly,
    6. kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva,
    7. kontrola dodržiavania vnútorných predpisov obce,
    8. kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi, napr. podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., kontrola dodržania zákonných podmienok obce pri prijatí návratných zdrojov financovania, kontrola dodržiavania zákonných podmienok pri uzatváraní koncesných zmlúv.
  2. Cieľom kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra je zabezpečiť:
    1. predchádzaniu porušovania všeobecne záväzných právnych predpisov a vnútorných predpisov obce,
    2. dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými financiami,
    3. spoľahlivosť vedenia účtovníctva a výkazníctva,
    4. ochranu majetku vo vlastníctve obce,
    5. odhaľovanie podvodov a nezrovnalostí a zabezpečenie nápravy,
    6. overovanie plnenia opatrení prijatých na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály