Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2009

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

Rok 2009 bol významným rokom pre Slovenskú republiku, pretože od 1. 1. 2009 jedinou platnou menou je na našom území mena euro. Tejto zásadnej zmene bolo potrebné prispôsobiť aj tlačivá daňových priznaní, ako aj samotné daňové zákony. Pre zdaňovacie obdobie roku 2009 Ministerstvo financií SR zverejnilo nové tlačivá daňových priznaní dane z príjmov právnických osôb, ich vyplnenie a oboznámenie sa s jednotlivými zmenami je predmetom nasledujúceho príspevku.

Povinnosť podať daňové priznanie (DP) pre všetky typy právnických osôb vyplýva naďalej aj pre rok 2009 z dvoch právnych predpisov, ktorými sú:

  • § 38 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní"),
  • § 41 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP").

Podľa § 38 ods.1 zákona o správe daní daňové priznanie je povinný podať každý, komu vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo hlásenie podľa osobitného zákona, alebo ten, koho na to správca dane vyzve.

Podľa § 41 ods. 1 ZDP daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie je povinný podať daňovník v lehote podľa § 49 tohto zákona. Súčasne cit. ustanovenie negatívne vymedzuje prípady, kedy subjektom verejnej správy a územnej samosprávy a ostatným organizáciám nezriadeným alebo nezaloženým na podnikanie, nevzniká povinnosť podať daňové priznanie (v ustanovení nenastala zmena oproti roku 2008):

  • ak rozpočtová alebo príspevková organizácia dosiahla v zdaňovacom období 2009 iba:
    • príjmy oslobodené od dane (napr. príjmy od zriaďovateľa na činnosť, príjmy z prenájmu a predaja majetku zahrnuté v rozpočte od zriaďovateľa u rozpočtovej organizácie, príjmy z grantov na základe medzinárodných zmlúv a všetky ostatné príjmy uvedené v § 13, prípadne v § 52 ods. 38 ZDP),
    • príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP (všetky príjmy podliehajúce zrážkovej dani, z ktorých platiteľ odvádza daň za daňovníka a u daňovníkov – organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie je vybratím dane zrážkou daňová povinnosť vysporiadaná),
  • ak obec alebo vyšší územný celok dosiahli v zdaňovacom období 2009 iba:
    • príjmy, ktoré nie sú predmetom dane (dary, podielová daň vo výške 2 %, dedičstvo, podiely na zisku, podiely na likvidačnom zostatku, vyrovnacie podiely, príjem z nadobudnutia nových akcií ),
    • príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 ZDP (všetky príjmy podliehajúce zrážkovej dani).

Ak subjekty verejnej správy alebo územnej samosprávy za rok 2009 dosiahli výlučne len vyššie uvedené príjmy, nevzniká im povinnosť podať DP.

Príklad č. 1:

Obec, ako právnická osoba založená podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., dosiahla v roku 2009 len príjmy určené na výkon samosprávnej činnosti obce a na výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy. Obciam a mestám vždy vzniká povinnosť podať daňové priznanie, nakoľko v rámci svojej hlavnej činnosti (hospodárenie s majetkom obce, rozhodovanie vo veciach miestnych daní a poplatkov, výstavba a údržba miestnych komunikácií a verejných priestranstiev a pod.) dosahujú príjmy zo štátneho rozpočtu, ktoré sú predmetom dane, ale následne sú oslobodené od dane podľa § 13 ods.1 písm. a) ZDP. Povinnosť podať daňové priznanie však nezaniká .

Príklad č. 2:

Rozpočtová organizácia – stredná škola, ktorej zriaďovateľom je vyšší územný celok dosiahla v roku 2009 len príjmy z rozpočtu svojho zriaďovateľa určené na základnú činnosť, na ktorú bola zriadená a príjmy z úrokov z účtu vedeného v banke. Nakoľko rozpočtová organizácia dosiahla v rámci svojej činnosti len negatívne vymedzené príjmy uvedené v § 41 ods. 1 ZDP, nevzniká jej povinnosť podať daňové priznanie.

Príklad č. 3:

Príspevková organizácia zriadená mestom dosiahla v roku 2009 príjmy od zriaďovateľa, príjmy z podnikateľskej činnosti a príjmy z prenájmu. Nakoľko príspevková organizácia dosiahla v roku 2009 aj príjmy, ktoré nespadajú do § 41 ods.1 ZDP, vzniká jej povinnosť podať daňové priznanie.

Druhy daňového priznania

Riadne daňové priznanie sa podáva v lehote na podanie daňového priznania stanovenej v § 49 ods. 2 ZDP do troch kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia.

Opravné daňové priznanie môže daňový subjekt podať ešte pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania stanovenej zákonom, ak zistí, že jeho vypočítaná daňová povinnosť nie je správna. Na pôvodne podané priznanie alebo hlásenie sa neprihliada (§ 39 ods. 1 zákona o správe daní ).

Dodatočné daňové priznanie sa podáva po uplynutí lehoty na podanie riadneho daňového priznania v zmysle § 39 zákona o správe daní. V prípade zistenia zvýšenej daňovej povinnosti je povinnosť podať daňové priznanie do konca nasledujúceho mesiaca po tomto zistení a v tejto lehote je daň aj splatná. V prípade nižšej daňovej povinnosti pri podaní dodatočného daňového priznania (§ 39 ods. 3 zákona o správe daní) môže daňový subjekt predložiť dodatočné daňové priznanie (ide o fakultatívnu možnosť), ktoré sa môže podať najneskôr do štyroch rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie.

Ak daňovník podáva dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie, ktoré končí pred dňom zavedenia eura, ale podáva sa už v období po zavedení eura, podáva sa na tlačive, ktoré platilo pre príslušné zdaňovacie obdobie v slovenských korunách. Suma na riadku 940 sa prepočíta na eurá konverzným kurzom (30,1260), pričom zníženie dane sa zaokrúhli na eurocenty nahor (preplatok na dani), zvýšenie dane na eurocenty nadol (daňová povinnosť). Prepočet sa vykoná v časti V. Miesto na osobitné záznamy daňovníka príslušného tlačiva daňového priznania.

Príklad č. 4:

Obec podala dňa 15. 3. 2009 daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za rok 2008 na tlačive vydanom MF SR č. 097169/2007 v mene Sk. Z dôvodu nesprávneho účtovania nákladov na technické zhodnotenie v prevádzke pomocných stavebných prác podala dňa 17. 12. 2009 dodatočné daňové priznanie za rok 2008. Číselné údaje v daňovom priznaní obec uviedla v mene Sk a zvýšenie daňovej povinnosti, ktoré vyplynulo z podaného dodatočného priznania v sume 5 350 Sk , obec prepočítala konverzným kurzom na eurá vo výške 177,587 € (zaokrúhlenie na eurocenty nadol 177,58 €). Prepočet sa uvádza v časti V. Miesto na osobitné záznamy daňovníka.

Lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane

Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za rok 2009 má daňovník povinnosť podať vo všeobecnej lehote do 31. marca 2010 (streda), ak ZDP neurčuje inú lehotu.

Novelou ZDP zákonom č. 504/2009 Z. z., s účinnosťou od 1. 1. 2010 bol zmenený § 49 ods. 3, ktorý upravil podmienky, na základe ktorých je možné predlžiť lehotu na podanie daňového priznania.

Právny stav v § 49 ods. 3 ZDP účinný do 31. 12. 2009

Daňový subjekt mohol požiadať správcu dane o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania najneskôr 15 dní pred uplynutím zákonnej lehoty, ktorou je 31. marec po skončení zdaňovacieho obdobia, ak je zdaňovacím obdobím kalendárny rok. Až na základe vydaného súhlasného rozhodnutia správcu dane sa mohla uplatniť nová predlžená lehota.

Právny stav v § 49 ods. 3 ZDP účinný od 1. 1. 2010

Podľa novelizovaného § 49 ods. 3 ZDP daňovníkovi, ktorý je povinný podať daňové priznanie po uplynutí zdaňovacieho obdobia v lehote podľa § 49 ods. 2 ZDP, sa na základe:

  • oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania, predlžuje táto lehota najviac o tri celé kalendárne mesiace s výnimkou daňovníka v konkurze alebo v likvidácii; v oznámení daňovník uvedie novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorej podá daňové priznanie a v tejto novej lehote je daň aj splatná,
  • oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania, predlžuje táto lehota najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou jeho príjmov sú príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, s výnimkou daňovníka v konkurze alebo v likvidácii; daňovník v oznámení uvedie túto skutočnosť a novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorej podá daňové priznanie a v tejto novej lehote je daň aj splatná, pričom ak v podanom daňovom priznaní daňovník neuvedie príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, správca dane uplatní postup podľa osobitného predpisu,
  • žiadosti daňovníka v konkurze alebo v likvidácii podanej najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania o predĺženie tejto lehoty môže správcom dane rozhodnutím predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania najviac o tri kalendárne mesiace, pričom proti rozhodnutiu o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania sa nemožno odvolať.

Ustanovenie o lehotách na podanie daňového priznania na základe oznámenia daňovníkom správcovi dane v znení účinnom od 1. januára 2010 sa môže podľa § 52 h) ods. 11 ZDP účinného od 1. 1. 2010 použiť po prvýkrát pri podávaní daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie končiace najskôr 31. decembra 2009.

Príklad č. 5 :

Príspevková organizácia doručí správcovi dane oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania dňa 27. 3. 2010, v ktorom uvedie novú lehotu na jeho predloženie s dátumom 31. 5. 2010. Na základe podaného oznámenia sa automaticky predžuje lehota na podanie daňového priznania, a

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály