Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybrané problémy inštitútu nútenej správy a ich možné riešenia

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Počas vykonávania podnikateľských aktivít sa pomerne často stáva, že právnická alebo aj fyzická osoba sa dostanú do situácie, že ich záväzky sú v takej výške a štruktúre, že ich splácanie sa stáva nemožným. Zákon v takomto prípade ponúka pre dlžníkov, ako aj pre veriteľov prepracovaný systém riešenia takejto situácie, napríklad vo forme zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o konkurze a reštrukturalizácii"). Čo však v prípade, že sa do takejto situácie dostane samosprávna jednotka, napríklad obec? Vzhľadom na špecifické postavenie obce a jej úlohy pri výkone samosprávnych funkcií a prenesenom výkone štátnej správy nie je možné inštitúty konkurzu či reštrukturalizácie na danú situáciu aplikovať, a to ani analogicky; samotný zákon o konkurze a reštrukturalizácii obec samotnú v § 2 vylučuje zo svojej pôsobnosti.

Počas vykonávania podnikateľských aktivít sa pomerne často stáva, že právnická alebo aj fyzická osoba sa dostanú do situácie, že ich záväzky sú v takej výške a štruktúre, že ich splácanie sa stáva nemožným. Zákon v takomto prípade ponúka pre dlžníkov, ako aj pre veriteľov prepracovaný systém riešenia takejto situácie, napríklad vo forme zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o konkurze a reštrukturalizácii"). Čo však v prípade, že sa do takejto situácie dostane samosprávna jednotka, napríklad obec? Vzhľadom na špecifické postavenie obce a jej úlohy pri výkone samosprávnych funkcií a prenesenom výkone štátnej správy nie je možné inštitúty konkurzu či reštrukturalizácie na danú situáciu aplikovať, a to ani analogicky; samotný zákon o konkurze a reštrukturalizácii obec samotnú v § 2 vylučuje zo svojej pôsobnosti.
Obec má však k dispozícii špeciálne inštitúty ozdravného režimu a nútenej správy, ktoré sú upravené v § 19 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., a to spolu pre obce, mestské časti v postavení právnickej osoby a vyššie územné celky.
Zavedenie nútenej správy je tak poslednou záchranou pre obec v prípade, že počet nesplatených záväzkov presiahol hranicu, ktorú je obec schopná pri svojich príjmoch splácať. V porovnaní s inštitútom konkurzu a reštrukturalizácie vzťahujúcim sa na súkromných dlžníkov, kde zákon upravuje celý proces konkurzu alebo reštrukturalizácie v samostatnom rozsiahlom zákone s 203 paragrafmi (okrem spoločných, prechodných a záverečných ustanovení), je úprava nútenej správy (spolu s ozdravným režimom) mimoriadne skromná a je obsiahnutá v jednom jedinom paragrafe. Takáto strohá právna úprava a minimálne využívanie režimu nútenej správy zo strany obcí (čo môže byť pri počte obcí na Slovensku a ich často svojskom hospodárení snáď aj prekvapením) vyvoláva otázku, či zavádzanie tohto režimu zo strany Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len "MF SR") a v podstate neexistujúca judikatúra majú za následok problémy, ktoré sa v reálom živote obce môžu vyskytnúť v režime nútenej správy (a ktoré sa aj reálne vyskytnú) a ktorých riešenie nie je ani zákonným, ani podzákonným právnym predpisom nijako upravené. (Poznámka autora: Metodická príručka MF SR o ozdravnom režime a nútenej správe z veľkej časti kopíruje znenie zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a neprináša žiadne nové usmernenia pre obce alebo nútených správcov.)
Tento článok tak pojednáva o niektorých praktických problémoch, ktoré sa môžu vyskytnúť na strane obce, ako aj na strane núteného správcu (a v niektorých prípadoch aj na strane MF SR).
Hranica na zavedenie ozdravného režimu
Prvým problémom môže byť samotné stanovenie hranice, po prekročení ktorej je obec povinná zaviesť ozdravný režim, ktorý môže, ale aj nemusí viesť k zavedeniu nútenej správy. Touto hranicou je dlh prevyšujúci 15 % skutočných bežných príjmov v predchádzajúcom rozpočtovom roku a neuhradenie aspoň niektorého uznaného splatného záväzku do 60 dní po jeho splatnosti. Treba si uvedomiť, že pri pestrosti obcí, pokiaľ ide o ich majetok, príjmy, počet obyvateľov a podobne, je stanovenie akejkoľvek hranice vždy len arbitrárne a pri niektorých obciach môže byť vysoké, pri niektorých zasa, naopak, nízke.
Vyskytnúť sa môžu dve odlišné situácie. V prípade, že obec rozpočtuje aj príjmy určené pre základnú školu v jej zriaďovateľskej pôsobnosti, jej rozpočtovaný príjem je vyšší ako skutočný príjem používaný na samosprávne účely. Na druhej strane, pri malých obciach môže aj relatívne nízka nesplatená faktúra viesť k prekročeniu tejto hranice, avšak nie k reálnemu vzniku potreby ozdravného režimu, či nútenej správy.
Pri zavedení ozdravného režimu je skutočnosť, že uznaný a nesplatený záväzok už môže veriteľ obce vymáhať v exekučnom konaní. Zavedenie ozdravného režimu tak pre obec
de facto
nemôže mať žiaden praktický význam - zákon pozná len ochranu účtu obce v nútenej správe.
Zavedenie ozdravného režimu by nemalo byť obligatórne - samotná obec najlepšie pozná štruktúru svojich príjmov a výdavkov a vie odhadnúť, či vzniknutý stav bude potrebovať dlhodobé riešenie, či už vo forme ozdravného režimu, alebo dokonca nútenej správy. S cieľom stanovenia príjmov za predchádzajúci rozpočtový rok by mali byť do príjmovej časti obce zahrnuté len príjmy, ktoré sú určené na výkon samosprávnych funkcií obce.
Zavedenie ozdravného režimu, ktoré je časovo limitované, by malo znamenať aj nemožnosť exekúcie finančných prostriedkov obce, to znamená nielen ich samotnú exekúciu, ale aj povinnosť príkazom na začatie exekúcie podľa § 95 ods. 1 písm. a) zákona č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. odblokovať zablokované finančné prostriedky. Podkladom pre banku by nemalo byť rozhodnutie súdneho exekútora alebo exekučného súdu, ale vzhľadom na okamžitú potrebu riešenia vzniknutej situácie by malo postačovať uznesenie obecného zastupiteľstva o zavedení ozdravného režimu doručené banke priamo obcou.
Podobné riešenie by malo existovať v prípade, že obec spĺňala kritériá na ozdravný režim, avšak rozhodla sa ho nezaviesť. Dôvodom nemusí byť len nerešpektovanie, resp. neznalosť zákona zo strany obce. Skutočnosť môže byť často viac prozaická - obec môže mať len jedného alebo dvoch veriteľov, s ktorými v dobrej viere rokuje o možnostiach vysporiadania svojich záväzkov, pričom zavádzanie ozdravného režimu nepovažuje vzhľadom na túto skutočnosť a vzhľadom na byrokratickú záťaž bez reálneho významu za potrebné. V prípade, že k takejto dohode nedôjde, napríklad preto, že veriteľ sa rozhodne svoju pohľadávku vymáhať v exekučnom konaní, obec sa môže ocitnúť v zložitej situácii. Zavedenie nútenej správy je proces, ktorý aj v optimálnom prípade trvá niekoľko týždňov, reálne však môže trvať aj podstatne dlhšie, napríklad v prípade, keď sa MF SR nepodarí nájsť vhodného núteného správcu a obec sa tak dostane do zložitej existenčnej situácie. Tak, ako by uznesenie obecného zastupiteľstva o zavedení ozdravného režimu malo byť priamym podkladom pre banku, aby došlo k zastaveniu exekúcie na účtoch obce, rovnakú úlohu by mohlo plniť aj uznesenie obecného zastupiteľstva, ktorým požiada MF SR o zavedenie nútenej správy. Riziko poškodenia práv veriteľov je neporovnateľne nižšie ako úplné zastavenie chodu obce v dôsledku nemožnosti uhrádzať základné služby potrebné pre jej chod.
Príklad z praxe:
V prípade obce Šxxxxx to bol pomerne rýchly proces, keď starosta obce požiadal o zavedenie nútenej správy dňa 20.4.2015, pričom nútená správa bola v obci zavedená počnúc dňom 1.6.2015; v prípade obce Jxxxxx bolo ministerstvo požiadané o zavedenie nútenej správy dňa 3.5.2011, nútená správa bola zavedená ku dňu 12.8.2011, teda až po viac než troch mesiacoch od požiadania o zavedenie nútenej správy, čo v situácii, keď na niektoré pohľadávky voči obci už prebiehal aj výkon exekúcie, spôsobilo obci závažné problémy pri uhrádzaní faktúr za poskytovanie základných služieb (energie, odpad a pod.), len za toto obdobie vznikli obci ďalšie záväzky v objeme cca 50 000 eur.
Menovanie núteného správcu
Kritériá na menovanie núteného správcu sú stanovené dostatočne a nie je im v podstate možné čo vytknúť vrátane podmienky preukazovania odbornej praxe; takáto vágnejšia formulácia
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.