Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Ostatná novela zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) zakotvila do procesu realizácie predbežnej finančnej kontroly dva nové stupne.

Normatívny právny akt upravujúci predbežnú finančnú kontrolu spresnil, ale aj vylúčil viaceré povinnosti, a pre ich lepšie pochopenie a uplatnenie v praxi sa nimi zaoberám v tomto príspevku. Viaceré otázky čitateľov, ako aj pohľad zamestnancov zodpovedných za príslušný charakter finančnej operácie boli podnetom k spracovaniu tohto príspevku.

Zámerom príspevku je poukázať na vybrané zmeny týkajúce sa oblasti územnej samosprávy pri výkone predbežnej finančnej kontroly. Príspevok tak reaguje na taxatívne menované ustanovenia zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite s ohľadom na jeho praktické využívanie a dodržiavanie v podmienkach obcí a nimi zriadených príspevkových a rozpočtových organizácií.

Samotná novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite sa spája so zákonom č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Eliminovanie zásady pripravenosti finančnej operácie

Prvou oblasťou, ktorú novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite podstatne zmenila, je predbežnosť pripravovanej finančnej operácie. Ust. § 6 ods. 1 do doby účinnosti novelizovaného znenia zakotvovalo povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu v jej pripravovanej fáze. Dodržanie zásady pripravenosti (v primárnej fáze) finančnej operácie bola povinnosťou subjektu verejnej správy, ktorá sa spájala s výkonom predbežnej finančnej kontroly. Na uvedený proces nadväzovalo aj ust. § 9 ods. 4 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého sa nemohlo pokračovať vo finančnej operácii bez overenia predbežnou finančnou kontrolou s kritériami a dodržaním súladu podľa § 9 ods. 1. Zároveň finančná operácia alebo jej časť sa mohla realizovať až po odstránení nedostatkov zistených predbežnou finančnou kontrolou alebo po prijatí účinných nápravných opatrení.

Súčasný právny stav túto povinnosť odstránil, a teda predbežnou finančnou kontrolou vykonávanou ako administratívna kontrola orgán verejnej správy overuje každú finančnú operáciu alebo jej časť. Zodpovední zamestnanci orgánu verejnej správy overujú predbežnou finančnou kontrolou finančnú operáciu ako celok, ako aj jej časti (ak je to možné). V praktickom živote splnenie povinnosti overenia predbežnou finančnou kontrolou častí jednotlivých finančných operácií je novinkou, ktorú novela zaviedla. Aj túto povinnosť bude kontrolný orgán (v postavení následnej finančnej kontroly) preverovať dodržanie podmienky v zmysle ust. § 6 ods. 1.

Fáza realizácie predbežnej finančnej kontroly

Pre pochopenie uvádzam finančné operácie, ako aj jej časti, ktoré sú predmetom overenia predbežnou finančnou kontrolou v prostredí obce a rozpočtovej organizácie, kde figuruje spoločný zámer – obstaranie tovaru:

♦ Príklad č. 1:

Obec vykoná prieskum trhu so zámerom obstarania tovaru v zmysle zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o verejnom ob

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály