Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (2. časť)

Dátum: Rubrika: Správne právo Zo seriálu: Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby

Vo februárovom čísle časopisu sa v druhej časti tohto príspevku dočítate o dodatočnom povolení stavby, ktorá podlieha konaniu podľa § 88a zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").

Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (2. časť)
JUDr.
Jana
Gallová
Stavby podliehajúce konaniu podľa § 88a stavebného zákona
Z právnej úpravy uvedenej v prvej časti tohto príspevku možno vyvodiť, že konanie podľa § 88a stavebného zákona sa má uskutočniť:
1. a) ak ide o nepovolenú stavbu a stavebný zákon na jej uskutočnenie vyžaduje stavebné povolenie,
b) ak ide o nepovolenú stavbu a stavebný zákon na jej uskutočnenie vyžaduje "len" územné rozhodnutie,
c) ak ide o nepovolené terénne úpravy a stavebný zákon na ich uskutočnenie vyžaduje samostatné rozhodnutie o povolení terénnych úprav,
d) ak ide o neohlásenú stavbu a stavebný zákon na jej uskutočnenie vyžaduje  opatrenie - oznámenie stavebného úradu podľa § 57 ods. 2 stavebného zákona, že nemá námietky proti uskutočneniu ohlásenej stavby (ďalej aj "súhlas s ohlásenou stavbou").
K 1a)
Nepovolenými stavbami vyžadujúcim stavebné povolenie
môžu byť jednoduché stavby (§ 139b ods. 1, 2 stavebného zákona) i "zložité" stavby.
Môže ísť aj o nepovolené zmeny stavieb, ktoré vyžadovali stavebné povolenie. Nie je podstatné, či ide o nepovolené zmeny dokončených alebo nedokončených stavieb a akých "druhov" stavieb (pozri členenie stavieb podľa § 43a a nasl. stavebného zákona).
Môže však ísť aj o stavby, stavebné úpravy a udržiavacie práce uvedené v § 55 ods. 2 písm. b) až g) stavebného zákona, t.j. formálne spĺňajúce podmienky pre ohlásenie. Po ich ohlásení však stavebné úrady podľa poslednej vety § 57 ods. 1 stavebného zákona určili, že ich možno uskutočniť len na základe stavebného povolenia. Ide najmä o prípady, keď by uskutočnením takej stavby mohli byť priamo dot­knuté práva vlastníkov susedných nehnuteľností, preto ich nemožno povoliť v zjednodušenom, neformálnom právnom režime na základe ohlásenia.
K 1b)
Obdobne ako stavby vyžadujúce stavebné povolenie i
nepovolené stavby, ktorých uskutočnenie sa povoľuje priamo "len" územným rozhodnutím
, podliehajú konaniu podľa § 88a stavebného zákona.
Ide o niektoré inžinierske stavby, napr. líniové stavby vedení elektronických komunikačných sietí, ktoré podľa § 56 písm. b) stavebného zákona nevyžadujú ani stavebné povolenie, ani ohlásenie [pozn.: nosiče týchto vedení, napr. stĺpy, stožiare a ďalšie stavby tvoriace príslušenstvo k týmto vedeniam, však vyžadujú ohlásenie podľa § 55 ods. 2 písm. e) stavebného zákona alebo stavebné povolenie].
Ďalej ide o inžinierske stavby (a ďalšie činnosti v území) uvedené v § 39b ods. 3 stavebného zákona (zriaďovanie a zrušovanie verejných parkov, sadov, okrasných záhrad atď.), t.j. ktoré vzhľadom na význam zmien, ktoré v území vyvolajú, vyžadujú územné rozhodnutie o využívaní územia (napr. športové ihrisko pozostávajúce len z úprav terénu a pod.), prípadne spojené i s rozhodnutím o umiestnení stavby.
K 1c)
Konaniu podľa § 88a stavebného zákona podliehajú aj nepovolené terénne úpravy.
Terénne úpravy môžu spočívať "len" v samotných zásahoch do pozemku (územia, krajiny), teda bez realizácie stavby. Ide napr. o zvyšovanie terénu navážkami, násypmi; znižovanie terénu výkopmi, odoberaním a odvážaním vrchných vrstiev; vytváranie priekop, rigolov a pod.
Ak sú tieto terénne úpravy takého charakteru, že sa nimi podstatne mení vzhľad prostredia alebo odtokové pomery, ich uskutočnenie vyžaduje povolenie stavebného úradu podľa § 71 ods. 1 písm. a) stavebného zákona.
Na vykonanie terénnych úprav, ktorými sa podstatne mení územný systém ekologickej stability, vzhľad krajiny alebo odtokové pomery v území, ako aj na stavby alebo činnosti uvedené v § 39b ods. 3 stavebného zákona, sa však vyžaduje aj vydanie územného rozhodnutia o využívaní územia. Preto v rozhodnutí o využívaní územia môže stavebný úrad podľa § 39b ods. 4 stavebného zákona určiť, že upúšťa od povolenia terénnych úprav uvedených v § 71 ods. 1 písm. a) stavebného zákona. Stavebný úrad môže takto postupov
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.