Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (1. časť)

Dátum: Rubrika: Správne právo Zo seriálu: Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby

V rámci výkonu prenesenej štátnej správy obce a mestá ako stavebné úrady (ďalej aj "stavebné úrady") konajú a rozhodujú i o nepovolených - nelegálnych, tzv. čiernych stavbách a o nepovolených terénnych úpravách a iných činnostiach v území (pozn. autorky: pre lepšiu prehľadnosť tohto článku nie sú všade pri nepovolenej stavbe uvádzané aj nepovolené terénne úpravy a iné činnosti). Táto problematika často vzbudzuje záujem širokej verejnosti a niekedy i opodstatnenú nespokojnosť s postupom a rozhodovaním stavebných úradov o nepovolených stavbách. Cieľom tohto článku je opísať postup stavebných úradov pri riešení tejto problematiky, ktorý je "pokrytý" zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), ale tiež snaha hľadať aj pomocou analógie (legis) prijateľné, racionálne riešenia pre prípady, ktoré priamo nerieši.

Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (1. časť)
JUDr.
Jana
Gallová
V správnom konaní je síce v zásade analógia neprípustná, avšak v aplikačnej praxi sa vyskytujú i také právnou úpravou nepredvídané situácie, že od tohto postoja je potrebné niekedy výnimočne ustúpiť. Došlo k tomu napr. aj v oblasti administratívneho trestania, v ktorom sa vzhľadom na chýbajúcu právnu úpravu pripustilo uplatňovanie určitých zásad, inštitútov a postupov upravených v trestnoprávnych predpisoch.
Stavebné úrady na jednej strane musia rešpektovať zásadu legality (Čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky), ale na druhej strane nesmú zostať nečinné a čakať na prípadnú zmenu právnej úpravy. Musia sa v primeranom čase vysporiadať aj s prípadmi a situáciami, ktoré právna úprava expressis verbis (výslovne) nerieši. Súčasne treba dodať, že právna úprava má byť zrozumiteľná, no abstraktná. Nemožno od nej ani očakávať alebo žiadať, aby predvídala a riešila všetky prípady, ktoré sa môžu v budúcnosti v praxi vyskytnúť. Taktiež možno pozorovať, že čím je právna úprava obsiahlejšia, podrobnejšia, tým viac zvádza k jej mechanickej aplikácii len "podľa textu", teda len na základe jej gramatického výkladu a paradoxne - tým viac medzier sa v nej dá takýmto postupom nájsť.
Základná právna úprava konania o nepovolených stavbách je dosiaľ obsiahnutá v staršom právnom predpise - v stavebnom zákone. V tejto súvislosti sa žiada dodať, že v Českej republike (s ktorou sme mali pôvodne spoločný tento stavebný zákon) bola nová právna úprava prijatá už v roku 2006
(zákon č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu)
. V Slovenskej republike sa nová právna úprava síce už dlhú dobu pripravuje, no doteraz nebola schválená žiadna z pripravených verzií. Vzhľadom na to stavebné úrady pri riešení celých "skupín" obdobných prípadov (nie však všetkých), ktoré prináša súčasnosť, nemajú dostatočnú oporu v platnej právnej úprave.
V niektorých ustanoveniach možno stavebnému zákonu dôvodne vyčítať dobovosť, zastaranosť, nepružnosť i nekompaktnosť napriek jeho početným priamym a nepriamym novelizáciám.
Pokiaľ však stavebné úrady stavebný zákon a naň nadväzujúce právne predpisy aplikujú v súlade s ich účelom a bez zbytočných prieťahov, vedia sa v primeranom čase zákonne vysporiadať i s mnohými nepovolenými stavbami. Vedia aj reálne (nie iba formálne) zabezpečiť nápravu dodatočným povolením alebo nariadením odstránenia nepovolenej stavby, a v prípade potreby i zabezpečením núteného výkonu takého rozhodnutia.
Uskutočneniu stavby má predchádzať príslušné administratívne konanie a príslušné, rôzne nazvané povolenie stavebného úradu. Nie je podstatné, ako sa dané povolenie nazýva. Podstatné je, že stavebný úrad ním stavebníkovi udeľuje priamo právo uskutočniť stavbu.
Základná všeobecná právna konštrukcia povoľovania stavieb je v stavebnom zákone založená na dvoch konaniach -
na územnom konaní a následne na stavebnom konaní
. Tieto konania môžu byť za určitých podmienok zlúčené a ich výsledkom je priamo stavebné povolenie.
Právo uskutočniť stavbu zakladá až stavebné povolenie.
V určitých prípadoch však právo priamo uskutočniť stavbu zakladá už územné rozhodnutie
(stavebné povolenie sa nevyžaduje).
Stavebný zákon určitú skupinu stavieb umožňuje povoliť v zjednodušenom právnom režime - na základe ohlásenia.
Terénne úpravy sa povoľujú samostatným rozhodnutím o ich povolení, ale v určitých prípadoch sa samostatné rozhodnutie nevyžaduje.
Svojvoľné uskutočnenie stavby stavebný zákon nedovoľuje, ale naopak, sankcionuje. Vlastník nepovolenej stavby sa súčasne vystavuje riziku, že mu bude nariadené odstránenie stavby. Právna úprava sa vyhlasuje v Zbierke zákonov a podľa § 15 zákona č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.:
"O všetkom, čo bolo v zbierke zákonov vyhlásené, sa má za to, že dňom vyhlásenia sa stalo známym každému, koho sa to týka."
Odvolávanie sa na nevedomosť a pod. teda nemá opodstatnenie.
V aplikačnej praxi stavebných úradov možno aj v prípade konaní o obdobných nepovolených stavbách pozorovať rozdielny postup. Niektoré stavebné úrady nemajú ujasnené, v akom postavení obec/mesto vykonáva pôsobnosť stavebného úradu. Nerozlišujú medzi stavebným úradom a orgánom štátneho stavebného dohľadu, nepoznajú rozdiely medzi ich oprávneniami atď. Taktiež niektorí stavebníci, ale i niektoré stavebné úrady postupujú tak, akoby konanie podľa § 88a stavebného zákona bolo tzv. základné povoľovacie konanie.
Na druhej strane však možno pozorovať stúpajúce právne povedomie účastníkov konaní, k čomu nepochybne prispieva rozšírenie okruhu povinne zverejňovaných rozhodnutí stavebných úradov (napr. všetkých, ktorým predchádzalo konanie podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.), ako aj dostupnosť rozhodnutí súdov o žalobách v stavebných veciach v správnom súdnictve.
Konania o dodatočnom povolení stavieb/nariadení odstránenia nepovolených stavieb nie sú tzv. "základnými druhmi " konaní o stavbách. Ide o konania, ktorými sa riešia reálne výsled
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.