Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela zákona o obecnom zriadení v súvislosti s COVID-19

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

Hrozba celosvetových rozmerov zasiahla v marci 2020 aj Slovensko. Hrozivé štatistiky o šírení nákazy mobilizovali štátne orgány k mimoriadnym opatreniam, ktoré zásadne zmenili fungovanie bežného života vrátane pravidiel fungovania miestnych samospráv.

1. Spoločenské východiská
Pandémia COVID-19 zasiahla mnohé oblasti spoločenského života spôsobom, ktorý sa nevyhnutne premietol aj do oblasti práva. Vo veľmi krátkom čase vzniklo viac vynútených novelizácií právnych predpisov. Reálne potreby chodu miestnych samospráv sa dostali do kolízie s vyhláseným núdzovým stavom a s obmedzeniami, ktoré z toho vyplynuli.
Ako veľmi vážna prekážka sa javila nemožnosť konať zasadnutia obecných zastupiteľstiev v dôsledku vyhláseného zákazu konať hromadné podujatia. Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a najmä jeho pravidlá o rokovaní obecného zastupiteľstva nebolo možné riadne uplatniť. Niektoré samosprávy v snahe preklenúť nečinnosť uplatnili v obecnom zastupiteľstve rozhodovanie "per rollam" (tzn. výmenou písomností zaslaných na vyjadrenie).
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§ 12
(7) Obecné zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore. ...
(8) Rokovania obecného zastupiteľstva sú zásadne verejné. ...
Je zrejmé, že zasadnutie obecného zastupiteľstva a rozhodovanie, ktoré sa redukuje len na výmenu písomností medzi poslancami, bez možností priamej komunikácie a výmeny názorov, nie je rozhodovaním v zbore a ignoruje spomínanú zásadu verejnosti.
Poznámka autora: Rozhodovanie per rollam je pomerne rozšírené v obchodných spoločnostiach, spravidla v takom prípade, ak ide o naliehavú vec a súčasne by nebolo efektívne zvolanie osobného stretnutia členov príslušného kolektívneho orgánu. Rokovacie pravidlá dotknutého orgánu spravidla obsahujú presné vymedzenie podmienok takéhoto rozhodovania a podrobné pravidlá, ktoré zabezpečia, aby sa uplatnili názory členov kolektívneho orgánu v štádiu pripomienok i v záverečnom hlasovaní.
Je vlastnosťou krízovej situácie, že neumožňuje uplatnenie predvídaných pravidiel, a že realita často paradoxne kontrastuje s pravidlami, ktoré sú počas krízovej situácie vyhlásené. Tak sa stalo, že
-
na jednej strane sa zasadnutia obecných zastupiteľstiev vnímali v rámci množiny zakázaných hromadných podujatí
-
a súčasne zasadala a rokovala Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len "NR SR") krízové štáby na rôznych úrovniach, rokovala vláda SR, expertné skupiny a pod.
Poznámka autora: Rovnaké hygienické opatrenia, aké sa uplatnili na činnosť nášho 150-členného parlamentu, bolo možné stanoviť a uplatniť aj na činnosť miestnych alebo regionálnych samospráv.
Určite nie je sporné, že záväzné pravidlá, ktoré sú vyhlásené počas krízovej situácie, platia aj pre štátne orgány a niet pochýb ani o tom, že práve pre preklenutie krízového stavu je nevyhnutné, aby príslušné orgány fungovali a konali. To sa však týka rovnako aj orgánov verejnej správy na miestnej alebo regionálnej úrovni. Spoločenské znepokojenie prekrylo v pohľade na činnosť miestnych samospráv fakt, že obecné zastupiteľstvá sú orgánmi verejnej moci a vo svojej pôsobnosti majú mnohé úlohy, ktoré tiež neznesú odklad alebo sú v krízovej situácii o to naliehavejšie.
Nevyjasnený pohľad na činnosť orgánov miestnych samospráv počas krízovej situácie a súčasná neodkladná naliehavosť potreby zabezpečiť ich činnosť viedla k riešeniu na úrovni zákona. Dňa 7. apríla 2020 schválila NR SR zákon č. 73/2020 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR v súvislosti s ochorením ­COVID-19, ktorý v Čl. I novelizuje zákon o obecnom zriadení (ďalej len "zákon č. 73/2020 Z.z."). Predmetom našej pozornosti je spomínaná novelizácia, pričom hlavným zameraním tohto príspevku sú pravidlá o rokovaní obecného zastupiteľstva. Zákon č. 73/2020 Z.z. nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov, a to 9. apríla 2020.
2. Všeobecné vlastnosti predmetnej úpravy
Zákon č. 73/2020 Z.z. nezasahuje do textu zákona o obecnom zriadení tak, ako to je obvyklé pri iných novelizáciách, keď sa mení alebo dopĺňa znenie dotknutých paragrafov. Celá novelizácia zákona o obecnom zriadení sa nachádza v prechodných ustanoveniach a v jednom paragrafe "§ 30f Prechodné ustanovenia súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19." Týmto je zvýraznená výnimočnosť tejto právnej úpravy a súčasne sa naznačuje jej vecná i časová pôsobnosť. Ide o pomerne rozsiahle ustanovenie, ktoré sústreďuje viac pravidiel aj v jednotlivých odsekoch. Z hľadiska aplikácie to kladie zvýšené nároky na pozornosť a dobrú orientáciu v texte i docenenie logiky poradia jednotlivých odsekov. Hneď prvá veta prvého odseku § 30f zákona č. 73/2020 Z.z. si zaslúži zvýšenú pozornosť, pretože zavádza dôležitú legislatívnu skratku:
Zákon č. 73/2020 Z.z. - výňatok
§ 30f
(1) Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len "krízová I I situácia") ...
Celú nasledujúcu právnu úpravu treba preto vnímať ako pravidlá, ktoré sa uplatnia nielen počas núdzového stavu, ktorý existoval v čase schválenia tohto zákona, ale napr. aj v čase mimoriadnej situácie, ktorá predstavuje kvalitatívne inú formu krízovej situácie. Tento detail môže byť z hľadiska obmedzenia činnosti orgánov miestnej samosprávy veľmi podstatný, pretože mimoriadna situácia - na rozdiel od núdzového stavu - neznamená možnosť zasiahnuť do základných práv a slobôd, ako je to v núdzovom stave.
Pre základnú orientáciu v pojmoch, ktoré legislatívna skratka "krízová situácia" zahrňuje, môže byť užitočné uviesť odkazy na ustanovenia príslušných právnych predpisov:
-
vymedzenie pojmu "mimoriadna situácia" je v § 3 ods. 1 a 2 zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p.,
-
"núdzový stav" je upravený v Čl. 5 Ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z. n. p., "výnimočný stav" upravuje Čl. 4 spomínaného ústavného zákona.
Pravidlá zákona č. 73/2020 Z.z. treba vnímať vo vzťahu k ostatnému obsahu zákona o obecnom zriadení ako špeciálne ustanovenia, čo má dva dôležité dôsledky:
1.
tieto pravidlá majú počas krízovej situácie prednosť pred štandardnou právnou úpravou,
2.
vo veciach, ktoré predmetná novela neupravuje, sa uplatnia všetky ostatné pravidlá zákona o obecnom zriadení rovnako ako v čase mimo krízovej situácie.
Čiastkový záver č. 1: Zákon č. 73/2020 Z.z. predstavuje veľmi osobitú novelizáciu s presne ohraničenou vecnou i časovou pôsobnosťou.
3. Prerušenie plynutia niektorých lehôt
Zákon č. 73/2020 Z.z. - výňatok
§ 30f
(1) Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len "krízová situácia") lehoty ustanovené v § 11a ods. 3, § 14 ods. 4, § 18a ods. 2 prvej vete a ods. 4 neplynú.
Zo st
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.