Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Časté kontrolné zistenia v interných predpisoch

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Príspevok sa venuje právnej sile interných predpisov (vnútorné akty riadenia), charakteru interných predpisov, ich zverejňovaniu a častým otázkam zamestnancov z praxe obecných úradov, škôl, zariadení a organizácií v územnej samospráve. Interné predpisy sú často predmetom následných kontrol (či už hlavným kontrolórom obce alebo mesta, vyššieho územného celku) alebo v rámci výkonu kontroly Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky, resp. Úradom vládneho auditu alebo Ministerstvom financií Slovenskej republiky.

Pri interných predpisoch subjektu územnej samosprávy platí nasledovné:
1.
Interné predpisy predstavujú vnútornú normotvorbu subjektu územnej samosprávy.
2.
Interné predpisy majú charakter aktov riadenia a metodiky či postupu všetkých zamestnancov alebo vybraného okruhu zamestnancov.
3.
Interné predpisy majú nižšiu právnu silu ako samotný osobitný predpis (t.j. zákon).
4.
Interné predpisy nie sú iba vnútorné smernice alebo poriadky.
5.
Interné predpisy nesmú byť iba skopírované texty zákonov a ich normatívnych právnych aktov.
6.
Interné predpisy sa spravidla číslujú a povinne sa k nim uvádza ich účinnosť a okruh pôsobnosti.
7.
Interné predpisy majú nadväzovať na organizačnú štruktúru.
V podmienkach subjektu územnej samosprávy obcí, škôl a zariadení či príspevkových a rozpočtových organizácií sa spravidla vydávajú tieto druhy predpisov:
a)
smernica
- predpis metodického, organizačného alebo riadiaceho charakteru, ktorého cieľom je vymedziť metódy, prostriedky, spôsob, formu a postupy vykonávania určitých činností alebo procesov, spravidla jednej agendy
(najmä smernica o vedení účtovníctva, obeh účtovných dokladov, odpisový plán, smernica o vedení motorových vozidiel, smernica o cestovných náhradách, smernica o reprezentačných a propagačných výdavkoch a pod.)
;
b)
poriadok
- predpis organizačného a riadiaceho charakteru, ktorým sa vymedzujú základné pravidlá riadenia spravidla vo sfére pracovnoprávnej oblasti, resp. oblasti registratúry
(napr. pracovný poriadok, organizačný poriadok a jeho štruktúra, poriadok odmeňovania, registratúrny poriadok a pod.
);
c)
opatrenie
- akt informatívno-riadiaceho charakteru, ktorého cieľom je oboznámiť/upovedomiť konkrétne organizačné útvary obecného úradu s výstupmi riadiaceho charakteru
(opatrenie k dochádzke zamestnancov, opatrenie k bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, opatrenie k teplote na pracovisku zamestnávateľa, opatrenie k hygienickým prav
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.