Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Z praxe

Vzťah zastupiteľstva a prednostu úradu N

Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

V zákone som nenašla podrobnejšie informácie o vzťahu obecného zastupiteľstva a prednostu obecného úradu okrem zmienky o jeho poradnom hlase. Nemáme zhodný názor na to, či mu môže zastupiteľstvo ukladať úlohy alebo ovplyvňovať jeho náplň práce.

Povinnosť obce zostavovať viacročný rozpočet N

Autor/i: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Malá obec, ktorá nemá ani 100 obyvateľov a jej rozpočet je cca 100 000 eur na strane príjmov a výdavkov, nezostavuje a obecné zastupiteľstvo neschvaľuje viacročný rozpočet, pretože obce do 2 000 obyvateľov takúto povinnosť nemajú. Nová hlavná kont...

Oznamovanie protispoločenskej činnosti N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok sa venuje  upozorneniam vo vzťahu k ustanoveniu § 10 ods. 8 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej či...

Odvolanie zamestnanca z dovolenky N

Autor/i: JUDr. et Mgr. Jozef Toman, PhD.

Zákonník práce v § 112 ods. 1 upravuje otázku odvolania zamestnanca z dovolenky, avšak len veľmi okrajovo (úhrada nákladov). Táto právna úprava je v zákone desiatky rokov. Aké sú podmienky pre jej použitie? V akých prípadoch môže zamestnávateľ zam...

Hlavný kontrolór obce v roku 2021 N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok sa venuje vnútornému kontrolnému mechanizmu v obci, ktorý zastrešuje hlavný kontrolór obce. Bližšie sa zaoberá povinnosťami hlavného kontrolóra po procesnej a formálnej stránke, upozorneniami autora a je vhodný tiež pre nových hlavných k...

Likvidačné listy a pokladničné doklady N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Predmetom príspevku je objasnenie praktických príkladov z oblasti náležitostí účtovných dokladov na rok 2021 s ohľadom na ustanovenie § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) v nadväznosti na § 2 opa...

Úmrtie zamestnanca z hľadiska pracovnoprávnych nárokov N

Autor/i: Mgr. Jana Sapáková, LL.M.Eur, vedúca advokátka, Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s.r.o.

Zamestnávateľ sa musí po právnej stránke vysporiadať s úmrtím zamestnanca. Musí presne identifikovať nároky zamestnanca, prípadne nároky pozostalých a musí tiež vedieť identifikovať svoje nároky voči zamestnancovi. Podľa § 59 ods. 4 zákona č. 311/...

Triedna kniha a jej vedenie v materskej škole v roku 2021 N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok je venovaný upozorneniam pre zriaďovateľov, štatutárov materských škôl s právnou subjektivitou a bez právnej subjektivity (t. j. ako preddavkové organizácie samosprávy). V  súlade s ustanovením § 11 ods. 3 písm. a) zákona č. 245/2008...

Brutto odmena po dokončení práce v projekte N

Autor/i: JUDr. Ing. Marián Varga

Máme projekt cez Nórske fondy. Oprávnená cena výdavkov v projektovej zmluve je 1 900 eur. Zamestnankyňa, ktorá má na starosti tvorbu učebníc a pracovných zošitov v rámci projektu, je nahlásená v Sociálnej poisťovni na dohodu o vykonaní práce s nep...

Poskytnutie rekreačného poukazu zamestnávateľom, ktorý má menej ako 50 zamestnancov N

Autor/i: JUDr. Ing. Marián Varga

V súlade s § 152a Zákonníka práce zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49 zamestnancov, poskytne zamestnancovi za zákonom určených podmienok rekreačný poukaz. Príspevok na rekreáciu môže za rovnakých podmienok a v rovnakom rozsahu poskytnúť za...

Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Časté otázky zamestnancov samosprávy z posledných dní N

Publikované:

Príspevok reaguje na časté otázky z praxe územnej samosprávy vzhľadom na aktuálny právny stav. Bližšie sa otázky venujú účtovným dokladom, náležitostiam registratúry, základnej finančnej kontroly, ako aj pravidlám poskytovania verejných financií a dodržiavaniu osobitných predpisov.

Finančná kontrola v materských školách v praxi N

Publikované:

Cieľom príspevku je objasnenie povinností pri výkone základnej finančnej kontroly v prostredí materských škôl v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).

Legislatívna úprava vykonávania finančnej kontroly N

Publikované:

Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/008005/2019-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „metodické usmernenie“).

Novela zákona o obecnom zriadení a zákona o samosprávnych krajoch N

Publikované:

Dňa 4. 11. 2020 Národná rada Slovenskej republiky schválila na 16. schôdzi novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o samosprávnych krajoch“). Novela má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2021.

Podpisovanie základnej finančnej kontroly – správnosť uvádzania podpisov a jeho alternatív N

Publikované:

Rozpočtová organizácia mesta má podpisovanie v internej smernici o vykonávaní finančnej kontroly upravené nasledovne: „Zamestnanec a vedúci zamestnanec potvrdia základnú finančnú kontrolu vlastnoručným podpisom alebo podpisovou pečiatkou, alebo vložením predtlačeného (scanu) podpisu.“ To znamená, že podpisová pečiatka a predtlačený (scan) podpisu sa nemôžu použiť? Je potrebné uvedené informácie zmeniť aj v internej smernici?