Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Oznamovanie protispoločenskej činnosti

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok sa venuje  upozorneniam vo vzťahu k ustanoveniu § 10 ods. 8 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti“). V prostredí územnej samosprávy figuruje hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba za prijímanie, preverovanie, spracúvanie osobných údajov a oboznamovanie o výsledku oznámení o protispoločenskej činnosti v zmysle zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti.

Zodpovedná osoba (hlavný kontrolór obce, miestny kontrolór mestskej časti alebo hlavný kontrolór mesta) vykonáva práva a povinnosti v zmysle tohto zákona aj v podmienkach rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcou/mestom.

Upozornenia pre územnú samosprávu:

  • V každej obci musí byť povinne spracovaná interná smernica (ako vnútorný riadiaci akt). Smernica má informatívny a odporúčací charakter pre zamestnancov právnických osôb v zakladateľskej pôsobnosti obce alebo mesta.
  • Predmetný zákon zrušil predošlý právny akt, ktorý plne nahradil, a tak obec musí mať povinne spracovanú internú smernicu k podmienkam aktuálneho zákona (č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Uvedený zákon doposiaľ nebol novelizovaný.
  • Oznámenie je uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti. Oznamovateľom je zamestnanec – fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobila oznámenie voči zamestnávateľovi.
  • Oznámenie možno podať tak,  ako si určí/určila obec vo vnútornom predpise, a to spravidla:
    • písomne,
    • osobne v kancelárii hlavného kontrolóra alebo prostredníctvom
    • poštovej prepravy, prípadne
    • elektronickou poštou (emailom).
  • Odporúčam, aby bolo písomné oznámenie podané v uzatvorenej obálke na adresu obce (alebo priamo hlavného kontrolóra) s uvedením zodpovednej osoby a uvedením slova „Neotvárať“ doručením do podateľne. Podateľňa spravidla označí zalepenú obálku došlou poštovou pečiatkou s dátumom doručenia. Hlavný kontrolór ako zodpovedná osoba je povinný prijať a preveriť každé podané oznámenie. Pri prešetrovaní oznámenia sa vychádza z jeho obsahu bez ohľadu na jeho označenie,  a to najneskôr do 90 dní (tým sa myslí kalendárnych dní) od jeho prijatia. Hlavný  kontrolór môže lehotu uvedenú v predchádzajúcom odseku predĺžiť, a to najviac o ďalších 30 kalendárnych dní.
  • Ak z obsahu oznámenia vyplýva, že nejde o oznámenie podľa zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti, ale na jeho vybavenie je príslušný iný orgán, hlavný kontrolór oznámenie postúpi tomuto orgánu. O postúpení oznámenia hlavný  kontrolór vždy a povinne písomne informuje oznamovateľa oznámenia.
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?