Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Hlavný kontrolór obce v roku 2021

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok sa venuje vnútornému kontrolnému mechanizmu v obci, ktorý zastrešuje hlavný kontrolór obce. Bližšie sa zaoberá povinnosťami hlavného kontrolóra po procesnej a formálnej stránke, upozorneniami autora a je vhodný tiež pre nových hlavných kontrolórov v roku 2021. Príspevok obsahuje aj výpočet kontrolných zistení a príklady z aplikačnej praxe vychádzajúce z kontrolnej činnosti autora v územnej samospráve.

Správa o kontrolnej činnosti

V úvode príspevku sa budeme v rámci praktických príkladov venovať správe o kontrolnej činnostihlavného kontrolóra v prípade, že doteraz nebola predložená zo strany hlavného kontrolóra obecnému zastupiteľstvu.

Príklad č. 1:

Ako postupovať, ak starosta nechce zaradiť do programu zasadnutia zastupiteľstva aj správu o kontrolnej činnosti?

V takom prípade je vhodné zo strany hlavného kontrolóra upozorniť (spravidla listom) starostu obce a tiež na túto skutočnosť upozorniť obecné zastupiteľstvo. Hlavný kontrolór môže správu o kontrolnej činnosti predložiť aj v deň zasadania obecného zastupiteľstva alebo ústne v rámci bodu programu „Rôzne“ alebo v rámci úvodu zasadnutia obecného zastupiteľstva.

Príklad č. 2:

Musí sa správa o kontrolnej činnosti doplniť aj o dôvodovú správu do materiálu na rokovanie zastupiteľstva?

Nie, uvedená skutočnosť nie je povinná.

Príklad č. 3:

Musí sa povinne správa o kontrolnej činnosti zverejniť na úradnej tabuli alebo na webovom sídle obce?

Správa o kontrolnej činnosti sa nemusí povinne zverejňovať okrem prípadu, ak sa tak rozhodne obec alebo hlavný kontrolór. Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) predmetné zverejňovanie neustanovuje.

Kontrolné zistenia z praxe

Medzi časté zistenia Najvyššieho kontrolného úradu SR vo vzťahu k správam o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce za predchádzajúci kontrolovaný rok patria tieto zistenia (pozn. autora: zistenia vychádzajú z vykonaných kontrol NKÚ v samospráve v zmysle vyhotovených protokolov z kontrol za roky 2019 - 2021):

  • hlavný kontrolór nespracoval správu o kontrolnej činnosti za predošlý rok;
  • hlavný kontrolór spracoval a predložil správu o kontrolnej činnosti až v marci alebo v apríli 2021;
  • hlavný kontrolór spracoval, no nepredložil správu o kontrolnej činnosti v zákonnej lehote;
  • hlavný kontrolór spracoval správu o kontrolnej činnosti až v čase tvorby odborného stanoviska k záverečnému účtu obce.

Vzor krátkej bilancie kon

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Novely zákona o miestnych daniach schválené a účinné v roku 2022 (2.časť) N

Publikované:

V poradí štvrtou novelou k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v priebehu roka 2022 je zákon č. 335/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. s účinnosťou od 1. novembra 2022. Legislatívna úprava novely zákona sa týka legislatívnej úpravy v oblasti miestneho poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady.

Novely zákona o miestnych daniach schválené a účinné v roku 2022 (1.časť) N

Publikované:

V poradí štvrtou novelou k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v priebehu roka 2022 je zákon č. 335/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. s účinnosťou od 1. novembra 2022. Legislatívna úprava novely zákona sa týka legislatívnej úpravy v oblasti miestneho poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady.

Minimálna mzda a jej dopady na mzdové veličiny v roku 2023 (2.časť) N

Publikované:

Zamestnávateľ je povinný zamestnancovi za vykonanú prácu zaplatiť mzdu, odmenu alebo plat. Právo na mzdu za vykonanú prácu je jednou zo základných vlastností pracovnoprávnych vzťahov, ktorou je odplatnosť. Minimálna mzda sa na rok 2023 na základe dohody sociálnych partnerov zvyšuje zo súčasných 646 € na 700 €. Dňa 7. 12. 2022 bola schválená novela zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), z ktorej vyplýva, že výška príplatkov za vykonanú prácu už nebude stanovená pevnou sumou uvedenou v Zákonníku práce, ale ich minimálna výška sa určí príslušnou percentuálnou sadzbou z platnej minimálnej hodinovej mzdy, ktorá je ustanovená nariadením vlády SR. Novela Zákonníka práce nadobúda účinnosť 1. 6. 2023.