Hlavný kontrolór obce v roku 2021

Vydané: 10 minút čítania

Príspevok sa venuje vnútornému kontrolnému mechanizmu v obci, ktorý zastrešuje hlavný kontrolór obce. Bližšie sa zaoberá povinnosťami hlavného kontrolóra po procesnej a formálnej stránke, upozorneniami autora a je vhodný tiež pre nových hlavných kontrolórov v roku 2021. Príspevok obsahuje aj výpočet kontrolných zistení a príklady z aplikačnej praxe vychádzajúce z kontrolnej činnosti autora v územnej samospráve.

Správa o kontrolnej činnosti

V úvode príspevku sa budeme v rámci praktických príkladov venovať správe o kontrolnej činnostihlavného kontrolóra v prípade, že doteraz nebola predložená zo strany hlavného kontrolóra obecnému zastupiteľstvu.

Príklad č. 1:

Ako postupovať, ak starosta nechce zaradiť do programu zasadnutia zastupiteľstva aj správu o kontrolnej činnosti?

V takom prípade je vhodné zo strany hlavného kontrolóra upozorniť (spravidla listom) starostu obce a tiež na túto skutočnosť upozorniť obecné zastupiteľstvo. Hlavný kontrolór môže správu o kontrolnej činnosti predložiť aj v deň zasadania obecného zastupiteľstva alebo ústne v rámci bodu programu „Rôzne“ alebo v rámci úvodu zasadnutia obecného zastupiteľstva.

Príklad č. 2:

Musí sa správa o kontrolnej činnosti doplniť aj o dôvodovú správu do materiálu na rokovanie zastupiteľstva?

Nie, uvedená skutočnosť nie je povinná.

Príklad č. 3:

Musí sa povinne správa o kontrolnej činnosti zverejniť na úradnej tabuli alebo na webovom sídle obce?

Správa o kontrolnej činnosti sa nemusí povinne zverejňovať okrem prípadu, ak sa tak rozhodne obec alebo hlavný kontrolór. Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) predmetné zverejňovanie neustanovuje.

Kontrolné zistenia z praxe

Medzi časté zistenia Najvyššieho kontrolného úradu SR vo vzťahu k správam o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce za predchádzajúci kontrolovaný rok patria tieto zistenia (pozn. autora: zistenia vychádzajú z vykonaných kontrol NKÚ v samospráve v zmysle vyhotovených protokolov z kontrol za roky 2019 - 2021):

  • hlavný kontrolór nespracoval správu o kontrolnej činnosti za predošlý rok;
  • hlavný kontrolór spracoval a predložil správu o kontrolnej činnosti až v marci alebo v apríli 2021;
  • hlavný kontrolór spracoval, no nepredložil správu o kontrolnej činnosti v zákonnej lehote;
  • hlavný kontrolór spracoval správu o kontrolnej činnosti až v čase tvorby odborného stanoviska k záverečnému účtu obce.

Vzor krátkej bilancie kontrol, ktorú možno zahrnúť do správy o kontrolnej činnosti:

V roku 2020 bolo vykonaných celkom ... kontrol. Hlavným kontrolórom boli vykonané všetky plánované kontroly pre rok 2020, schválené obecným zastupiteľstvom v polročných plánoch kontrolnej činnosti.

Z vykonaných ... kontrol boli ... kontroly ukončené v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. správou (bez kontrolných zistení) a ... kontrol bolo ukončených správou (s kontrolnými zisteniami).

Týmto správam predchádzali vyhotovené návrhy správ.   

Za rok 2020 hlavný kontrolór zistil celkom ... kontrolných zistení.

Kontrolné zistenia sa týkali porušení osobitných predpisov, uzatvorených zmlúv, interných aktov, interných aktov zriadených organizácií a prijatých uznesení obecného zastupiteľstva.

Úprava rozsahu kontrolnej činnosti 

Právna úprava rozsahu kontrolnej činnosti je definovaná v zákone o obecnom zriadení vo forme výpočtu subjektov podliehajúcich kontrolnej činnosti, ktorý zohľadňuje obecný úrad, obcou zriadené a založené organizácie a iné osoby, ktorým boli poskytované dotácie a verejné zdroje z rozpočtu obce (§ 18d ods. 2 zákona o obecnom zriadení). Zákon o obecnom zriadení dáva odpoveď na otázky, čo môže a čo nemôže hlavný kontrolór kontrolovať a kde môže vykonať kontrolu.

Podľa § 18d ods. 1 a 3 zákona o obecnom zriadení:

Kontrolnou činnosťou sa rozumie kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov, kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce, kontrola vybavovania sťažností a petícií, kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva, kontrola dodržiavania interných predpisov obce a kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi.

Kontrolná činnosť podľa odseku 1 sa nevzťahuje na konanie, v ktorom v oblasti verejnej správy obec rozhoduje o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb.

Treba dodať, že zákon o obecnom zriadení však nestanovuje:

  • postup, ako má hlavný kontrolór vykonať kontrolu,
  • aké má hlavný kontrolór práva a povinnosti pri výkone kontroly,
  • ako má vyzerať výstup z kontroly a ani to, čo má byť jeho súčasťou.

Uvedené procesné náležitosti upravujú zásadne ustanovenia § 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).

Upozornenia z praxe pre nových hlavných a miestnych kontrolórov

  • Hlavný kontrolór povinne zostaví odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2020, pričom lehota na predloženie a aj na prerokovanie návrhu záverečného účtu poslancami obecného zastupiteľstva je stanovená do 30. júna 2021 vrátane (poznámka: podľa ustanovenia § 20 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. sa pre tento rok doteraz lehota neposunula).
  • Hlavný kontrolór nepostupuje pri kontrole podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p.
  • Hlavný kontrolór nevyhotovuje protokoly z vykonaných kontrol.
  • Hlavný kontrolór nedelí kontroly na finančné a nefinančné, ako ani na následné kontroly.
  • Hlavný kontrolór nevykonáva kontroly splnenia opatrení s názvom „následné kontroly“ (ani následné finančné kontroly).
  • Hlavný kontrolór nevykonáva finančné kontroly na mieste, a tiež nevykonáva administratívnu finančnú kontrolu.
  • Hlavný kontrolór obce nie je oprávnený ukladať pokuty a ani iné peňažné sankcie, a to ani v prípade porušení finančnej disciplíny.
  • Hlavný kontrolór obce nevykonáva spoločnú správu z kontroly (v prípade výkonu kontroly vo viacerých povinných osobách súčasne môže hlavný kontrolór vyhotoviť čiastkovú správu, resp. čiastkový návrh správy, ak sa zistia kontrolou nedostatky, a následne z návrhu čiastkovej správy sa vyhotoví povinne čiastková správa).
  • Hlavný kontrolór si môže prizvať inú osobu (fyzickú alebo právnickú osobu) k výkonu kontroly, ak je takéto prizvanie relevantné a potrebné k výkonu kontroly (napr. pri kontrole osobných údajov, mzdovej agendy, verejného obstarávania alebo v rámci správneho konania, pričom hlavný kontrolór nemôže kontrolovať tú časť postupu, ktorá sa dotýka rozhodovacej právomoci starostu voči fyzickým osobám a právnickým osobám v rámci ich práv a povinností).
  • Hlavný kontrolór je podľa zákona o obecnom zriadení oprávnený nahliadať do dokladov, ako aj do iných dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti. Podľa zákona o finančnej kontrole a audite si môže vyhotoviť tiež kópie dokumentov, ako aj vziať originály dokumentov do kancelárie, resp. na obecný úrad.
  • Hlavný kontrolór nemá povinnosť vykonať kontrolu, ak ho o to požiada poslanec obecného zastupiteľstva alebo verejnosť.
  • Hlavný kontrolór by mal kontaktovať starostu v prípade, že dostal list so žiadosťou o vykonanie kontroly, pričom táto kontrola nebola bezodkladná.
  • Hlavný kontrolór má vykonať správu o kontrolnej činnosti za rok 2020 aj v prípade, keď nebol kontrolórom počas celého predchádzajúceho roka (t. j. aj vrátane vykonaných kontrol svojho predchodcu).

Povinnosti hlavného kontrolóra, na ktoré sa často zabúda

Medzi obligatórne povinnosti hlavného kontrolóra a povinnosti podľa osobitných predpisov (zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., zákon o obecnom zriadení, zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov) patria aj tieto povinnosti:

  • monitorovanie dlhovej služby v obci a hlásenie prekročení zákonných limitov Ministerstvu financií SR,
  • oznamovanie protispoločenskej činnosti – hlavný kontrolór je povinne v každej obci v postavení zodpovednej osoby,
  • povinnosť vykonania kontroly, ak o ňu požiada starosta alebo obecné zastupiteľstvo, ak vec neznesie odklad (poznámka: možno odporučiť túto bezodkladnosť odôvodniť napr. listom alebo e-mailom, či v zmysle požiadania hlavným kontrolórom),
  • povinnosť priloženia podkladov k návrhu správy a následne k správe o kontrolnej činnosti (ak sa zistia nedostatky v rámci kontrolnej činnosti),
  • oznámenie porušenia finančnej disciplíny Úradu vládneho auditu (podľa § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.).

V praxi územnej samosprávy spravidla hlavní kontrolóri nevybavujú sťažnosti - v takom prípade môžu kontrolovať vybavovanie sťažností podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v z. n. p. V obci môže hlavný kontrolór vybavovať sťažnosti v prípade, že tak ustanoví štatút obce. Vybavovaním sťažností sa rozumie prijímanie, evidencia, prešetrovanie a vybavenie sťažností.

Pravidlá kontrolnej činnosti v roku 2021

Pravidlá kontrolnej činnosti predstavujú zákonný rámec pre výkon vnútorného kontrolného mechanizmu v obci a stanovujú práva a povinnosti dotknutých strán (oprávnených a povinných osôb) pri výkone kontroly. Nie každá kontrola sa definuje ako finančná kontrola v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite. Kontrolným orgánom je hlavný kontrolór, prípadne zriadený útvar hlavného kontrolóra alebo osoba prizvaná na výkon kontroly.

Pravidlá kontrolnej činnosti môžu obsahovať okrem skutočností týkajúcich sa výkonu práv a povinností hlavného kontrolóra a povinnej osoby (§ 20 - § 27 zákona o finančnej kontrole a audite) aj objasnenie výkonu finančnej kontroly na mieste. I keď ide v obci o dva rôzne inštitúty, možno ich spojiť do jedného interného riadiaceho aktu z dôvodu nadväznosti na pravidlá kontrolnej činnosti, ktoré sú jednotné pre výkony finančných kontrol v uvedených ustanoveniach § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole a audite. Treba však rozlíšiť výkon kontroly a výkon finančnej kontroly na mieste, ktorú môžu vykonávať zamestnanci alebo vedúci zamestnanci v obci na základe poverenia vydaného štatutárom obce (starostom, primátorom alebo jeho zástupcom). Hlavný kontrolór nevykonáva finančnú kontrolu na mieste, a teda zákon o finančnej kontrole a audite slúži iba na procesnú stránku výkonu kontrol. Hmotnú stránku kontrol (t. j. to, čo sa kontroluje po obsahovej stránke) určuje priamo zákon o obecnom zriadení.

Na záver je vhodné dodať, že bolo novelizované znenie § 18a ods. 9 zákona o obecnom zriadení, pričom zákon o obecnom zriadení podľa aktuálneho právneho stavu požaduje zdôvodnenie odvolania hlavného kontrolóra. Obecné zastupiteľstvo môže odvolať hlavného kontrolóra z funkcie, ak opakovane alebo zvlášť hrubým spôsobom poruší povinnosti zamestnanca alebo vedúceho zamestnanca, pričom takéto odvolanie musí byť vždy zdôvodnené.