Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Kľúčové slovo Starosta


Určenie rozsahu výkonu starostu N

Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

Dňa 29. októbra 2022 je deň konania volieb do orgánov samosprávy obcí. Vzniká nasledujúca otázka: Podľa akého kritéria sa určuje záväzok starostu v obci, ktorá má len 195 obyvateľov. V danej obci nie je škôlka ani základná škola. Obec nevlastní ži...

Miestna samospráva - prostredie plné prekvapení N

Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že reformy sú skvelá a takisto aj veľmi dôležitá vec. Na čo však nemôžeme zabudnúť je, že reformy musia byť opreté o poznanie. Ak reforma „predbehne‟ poznanie, vzniká riziko neskoršieho trpkého precitnutia.

Vystriedanie po vzdaní sa mandátu starostu N

Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

Som zástupca starostu, ktorý sa vzdal mandátu. Starosta so všetkými prestal komunikovať, len odkázal, že sa to rozhodne na najbližšom obecnom zastupiteľstve. Má nejakú výpovednú lehotu? Odkedy preberiem zastupovanie? A kedy treba požiadať o doplňo...

Nadriadené a nenadriadené vzťahy N

Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

Môžu komisie obecného zastupiteľstva odporúčať alebo ukladať úlohy obecnému úradu, jeho prednostovi alebo starostovi? Nemajú komisie obecného zastupiteľstva vzťah len k obecnému zastupiteľstvu?  

Aké zasadnutie obecného zastupiteľstva bude efektívne? N

Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

Efektívnosť je pojem, ktorý sa pomerne ľahko dá vymedziť v exaktných vedách. Vo fyzike to bude napríklad vzťah medzi spotrebovanou energiou stroja a jeho výstupným výkonom. V ekonomike pôjde zas o vzťah medzi vloženými prostriedkami a ekonomickým ...

Vzdanie sa mandátu poslanca obecného zastupiteľstva/starostu obce N

Autor/i: Simona Laktišová

V zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je vzdanie sa mandátu jedným zo spôsobu zániku mandátu starostu obce a poslanca obecného zastupiteľstva. Vzdanie sa mandátu je jednostranný právny úkon, ktorý nie je m...

Príspevok na ošatenie starostky N

Autor/i: Jozef Sýkora

Porušuje niečo starostka obce, ktorá má vykonané matrikárske skúšky,  ak si  vypláca príspevok na ošatenie za účasť na sobášnych obradoch?

Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Poskytovanie nenárokových cestovných náhrad v rozpočtových a príspevkových organizáciách (2. časť) N

Publikované:

Každý zamestnávateľ je podľa § 145 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) povinný poskytovať zamestnancom náhradu výdavkov, ktoré im vzniknú v súvislosti s výkonom práce, a to podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“).

Poskytovanie nenárokových cestovných náhrad v rozpočtových a príspevkových organizáciách (1. časť) N

Publikované:

Každý zamestnávateľ je podľa § 145 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) povinný poskytovať zamestnancom náhradu výdavkov, ktoré im vzniknú v súvislosti s výkonom práce, a to podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“).

Materská dovolenka, otcovská dovolenka a rodičovská dovolenka N

Publikované:

Materská dovolenka, otcovská dovolenka a rodičovská dovolenka sú tri samostatné pracovnoprávne inštitúty, ktoré sú upravené v § 166 až § 169 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce (ďalej len „ZP“). Právo na čerpanie materskej, otcovskej a rodičovskej dovolenky je individuálne právo zamestnanca, ktoré si muž a žena uplatňuje samostatne (žena za seba, muž za seba). To znamená, že ak obaja rodičia pracujú, každý z nich môže čerpať túto dovolenku, prípade obaja súčasne.

Základný rámec interných smerníc v samospráve N

Publikované:

Témou príspevku je aktualizovaný orientačný rámec interných aktov pre subjekt územnej  samosprávy vzhľadom na aplikačnú prax v roku 2023. Základný rámec interných smerníc subjektu verejnej správy (ústrednej a miestnej štátnej správy i organizácií samosprávy) možno rozdeliť na viaceré agendy, a to účtovnú agendu, mzdovú a personálnu agendu, majetkovú agendu a agendu osobitných úloh vyplývajúcich z dikcie osobitných predpisov. Príspevok je spracovaný s cieľom oboznámiť čitateľa z prostredia sektora verejnej správy s internými aktmi, ktoré sú povinnými i doplnkovými vzhľadom na charakter a postavenie subjektu verejnej správy, a s povinnosťou ich tvorby podľa osobitného predpisu. 

Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024 (2. časť) N

Publikované:

V priebehu roka 2022 bolo schválených šesť noviel zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).