V priebehu roka 2022 bolo schválených šesť noviel zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).
Novela daňového poriadku č. 433/2022 Z. z.
Táto novela daňového poriadku je vyvolanou novelou zákona o energetike, ktorý bol legislatívne doplnený o novú časť označenú ako tretia hlava od ust. § 25 až § 25k, ktoré upravujú zavedenie nového odvodu, ktorým je odvod z nadmerných príjmov.
Novelou daňového poriadku sa dopĺňa ust. § 1 o nový odsek 6, podľa ktorého, ak tak ustanovuje osobitný predpis, ustanovenia daňového poriadku sa primerane použijú na odvod z nadmerných príjmov s odkazom na § 25a až § 25k zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 433/2022 Z. z.
Novela zákona o energetike upravuje aj správu daní odvodu z nadmerného príjmu.
Poznámka: Po vypustení odseku 3 z § 1, je tento odsek označený ako odsek 5.
Informácia k novému odvodu (základné pojmy)
Platiteľom odvodu z nadmerných príjmov je tuzemská fyzická osoba, tuzemská právnická osoba, zahraničná fyzická osoba, zahraničná právnická osoba alebo zahraničný subjekt podľa osobitného predpisu, ak na území Slovenskej republiky vyrába elektrinu v zariadení na výrobu elektriny na základe povolenia vydaného podľa § 6 ods. 2 písm. a) alebo na základe splnenia oznamovacej povinnosti podľa § 6 ods. 6.
Predmetom odvodu z nadmerných príjmov je nadmerný príjem.
Nadmerným príjmom sa na účely odvodu z nadmerných príjmov rozumie kladný rozdiel medzi trhovým príjmom a stropom trhového príjmu.
Výšku odvodu určuje 90 % nadmerného príjmu.
Správu odvodu z nadmerných príjmov vykonáva daňový úrad, ktorý je príslušný na správu dane z príjmov platiteľa odvodu z nadmerných príjmov podľa daňového poriadku.
Novela daňového poriadku č. 496/2022 Z. z.
Legislatívne úpravy daňového poriadku boli vykonané v nasledovných ustanoveniach:
• § 1 ods. 3 – Predmet a rozsah pôsobnosti
• § 47 písm. k) – Protokol
• § 52 ods. 13 – Zverejňovanie zoznamov
• § 53d ods. 6 – Index daňovej spoľahlivosti
• § 60 ods. 6 – Vylúčenie zamestnanca
• § 67 ods. 11 – Postup pri registrácii
• § 68 ods. 4 písm. c) – Vyrubovacie konanie
• § 148a ods. 3 – Daňová exekúcia zadržaním vodičského preukazu
• § 155 ods. 4 – Pokuty
• § 156 ods. 8 – Úrok z omeškania
• § 157b – Ustanovenie k účinnej ľútosti – nové ustanovenie
• §165n – Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2023
• §165o – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2024
Ustanovenie § 1 upravuje procesné pravidlá pri správe daní, práva a povinnosti daňových subjektov a iných (tretích) osôb, ktoré im vzniknú v súvislosti so správou daní, ak osobitné (hmotnoprávne) predpisy neustanovujú inak.
Z ustanovenia § 1 sa vypúšťa odsek 3 z dôvodu zrušenia zákona č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov zákonom č. 353/2020 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2021, ktorým sa zrušuje platenie osobitného odvodu bankovými inštitúciami a nebude dôvod zverejňovať tento druh zoznamu daňových subjektov. Zároveň sa zrušuje aj odkaz 1b, ktorým sa tento odsek 3 odkazoval tiež na zákon č. 384/2011 Z. z.
Ustanovenie § 47 upravuje náležitosti, ktoré musí obsahovať protokol z daňovej kontroly.
V § 47 sa legislatívne spresňuje v písmeno k) ako povinný údaj protokolu, ktorým je vlastnoručný podpis zamestnanca správcu dane, ktorý protokol vyhotovil, to z dôvodu novely zákona o e-Gov. Preto sa spresňuje znenie písmena k), podľa ktorého protokol z daňovej kontroly musí obsahovať vla