Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Základný rámec interných smerníc v samospráve

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Témou príspevku je aktualizovaný orientačný rámec interných aktov pre subjekt územnej  samosprávy vzhľadom na aplikačnú prax v roku 2023. Základný rámec interných smerníc subjektu verejnej správy (ústrednej a miestnej štátnej správy i organizácií samosprávy) možno rozdeliť na viaceré agendy, a to účtovnú agendu, mzdovú a personálnu agendu, majetkovú agendu a agendu osobitných úloh vyplývajúcich z dikcie osobitných predpisov. Príspevok je spracovaný s cieľom oboznámiť čitateľa z prostredia sektora verejnej správy s internými aktmi, ktoré sú povinnými i doplnkovými vzhľadom na charakter a postavenie subjektu verejnej správy, a s povinnosťou ich tvorby podľa osobitného predpisu. 

Na úvod treba spomenúť, že pojmom interný akt v praxi nachádzame viacero písomností a úkonov, ktoré majú vzťah k evidencii a registratúre, ako aj k pravidelnej aktualizácii.

Základný rámec interných smerníc subjektu verejnej správy (ústrednej a miestnej štátnej správy i organizácií samosprávy) možno rozdeliť na viaceré agendy, a to účtovnú agendu, mzdovú a personálnu agendu, majetkovú agendu a agendu osobitných úloh vyplývajúcich z dikcie osobitných predpisov. Medzi osobitné úlohy možno zaradiť bezpečnosť a ochranu, počítačovú ochranu, podpisové vzory, ako aj pečiatkové oprávnenia a iné dispozičné smernice upravujúce pomery v rámci príslušnej organizácie. Mnohé z nich nie sú povinné a slúžia pre účely orientácie daného subjektu. Príspevok je spracovaný s cieľom oboznámiť čitateľa z prostredia sektora verejnej správy s internými aktmi, ktoré sú povinnými i doplnkovými vzhľadom na charakter (kapacitné a personálne možnosti, pôsobnosť a podobne) a postavenie subjektu verejnej správy, a s povinnosťou ich tvorby podľa osobitného predpisu. Viaceré interné akty sú pomenované ako smernice, pričom je na rozhodnutí subjektu verejnej správy, aký názov pre daný akt zvolí. Poznámka pri určitej smernici definuje charakter smernice a jej prípadné zapracovanie do ustanovení iného interného riadiaceho aktu.

Interný predpis a jeho spracovanie má nadväzovať najmä na určenie okruhu pôsobnosti, uvedenie odvolania sa na osobitný predpis, na základe ktorého je zostavený a tiež určenie účinnosti daného interného predpisu. Viaceré organizácie územnej samosprávy (úrady, školy, zariadenia a organizácie) nemajú vedené evidencie interných smerníc, čo je často odporúčané kontrolnými orgánmi pri výkone kontrolnej činnosti. Takáto evidencia má znamenať zostavenie prehľadu aktuálnych interných smerníc podľa ich právnej sily v danom subjekte územnej samosprávy a všeobecná účinnosť tých interných predpisov (pozn. autora: napríklad Interné predpisy subjektu ......... účinné od ..........).

Interné predpisy, či akty riadenia sa nemusia zverejniť na webovom sídle (pozn. autora: teda internetovej stránke) subjektu územnej samosprávy alebo v prostredí územnej samosprávy na úradnej tabuli. Je však potrebné uviesť, že tabuľkový prehľad platných interných predpisov môže byť zverejnený.

Aké základné názvoslovné interné akty sú v praxi organizácií verejnej správy?

1. Poriadok – interný predpis organizačného a riadiaceho charakteru, ktorým sa vymedzujú základné pravidlá riadenia, spravidla vo sfére pracovno-právnej oblasti.

2. Smernica – interný predpis metodického, organizačného alebo riadiaceho charakteru, ktorého zmyslom je vymedziť metódy, prostriedky, spôsoby, formy a postupy vykonávania určitých činností alebo procesov v čiastkových oblastiach.

3. Interný riadiaci akt – charakte

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Postup zamestnanca v prípade porušovania bezpečnosti práce N

Publikované:

Pri výkone závislej práce môže dôjsť ku vzniku situácie, ktorá ohrozuje alebo spôsobí narušenie bezpečnosti práce. Pritom zamestnanec a aj zamestnávateľ by sa mali správať tak, aby svojím konaním predchádzali vzniku škôd na majetku alebo ujmy na živote alebo zdraví zamestnanca. Pokiaľ ale dôjde k porušovaniu bezpečnosti práce a zamestnanec má o tom vedomosť, upovedomí o tom vedúceho zamestnanca. Pritom rámcovým právnym predpisom, ktorý rieši uvedenú oblasť, ktorá súvisí aj s pracovnoprávnou zodpovednosťou, je zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“), ale je to aj iná, osobitná právna úprava. Uvedené prípady postupu zamestnanca budú preto predmetom tohto článku.

Pracovná disciplína a skončenie pracovného pomeru N

Publikované:

Pracovná disciplína si vyžaduje plnenie jednotlivých právnych povinností zamestnanca, ktorých plnenie si vyžaduje právny poriadok, pracovná zmluva alebo vnútorné normatívne predpisy zamestnávateľa, ktoré sú u neho v platnosti. Pritom pojem „pracovná disciplína“ zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) neustanovuje, ustanovuje však jednotlivé rámcové právne povinnosti zamestnanca a vedúceho zamestnanca, ktoré musia byť bezvýhradne rešpektované. Pritom s porušením pracovnej disciplíny spája Zákonník práce možnosť skončenia pracovného pomeru výpoveďou alebo jeho okamžitým skončením. Podstatné pritom je, či išlo o závažné alebo menej závažné porušenie pracovnej disciplíny zamestnanca v danom prípade. Jednotlivé obligatórne predpoklady pre skončenie pracovného pomeru zamestnanca pre porušenie pracovnej disciplíny budú preto predmetom tohto článku.