Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Základný rámec interných smerníc v samospráve

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Témou príspevku je aktualizovaný orientačný rámec interných aktov pre subjekt územnej  samosprávy vzhľadom na aplikačnú prax v roku 2023. Základný rámec interných smerníc subjektu verejnej správy (ústrednej a miestnej štátnej správy i organizácií samosprávy) možno rozdeliť na viaceré agendy, a to účtovnú agendu, mzdovú a personálnu agendu, majetkovú agendu a agendu osobitných úloh vyplývajúcich z dikcie osobitných predpisov. Príspevok je spracovaný s cieľom oboznámiť čitateľa z prostredia sektora verejnej správy s internými aktmi, ktoré sú povinnými i doplnkovými vzhľadom na charakter a postavenie subjektu verejnej správy, a s povinnosťou ich tvorby podľa osobitného predpisu. 

Na úvod treba spomenúť, že pojmom interný akt v praxi nachádzame viacero písomností a úkonov, ktoré majú vzťah k evidencii a registratúre, ako aj k pravidelnej aktualizácii.

Základný rámec interných smerníc subjektu verejnej správy (ústrednej a miestnej štátnej správy i organizácií samosprávy) možno rozdeliť na viaceré agendy, a to účtovnú agendu, mzdovú a personálnu agendu, majetkovú agendu a agendu osobitných úloh vyplývajúcich z dikcie osobitných predpisov. Medzi osobitné úlohy možno zaradiť bezpečnosť a ochranu, počítačovú ochranu, podpisové vzory, ako aj pečiatkové oprávnenia a iné dispozičné smernice upravujúce pomery v rámci príslušnej organizácie. Mnohé z nich nie sú povinné a slúžia pre účely orientácie daného subjektu. Príspevok je spracovaný s cieľom oboznámiť čitateľa z prostredia sektora verejnej správy s internými aktmi, ktoré sú povinnými i doplnkovými vzhľadom na charakter (kapacitné a personálne možnosti, pôsobnosť a podobne) a postavenie subjektu verejnej správy, a s povinnosťou ich tvorby podľa osobitného predpisu. Viaceré interné akty sú pomenované ako smernice, pričom je na rozhodnutí subjektu verejnej správy, aký názov pre daný akt zvolí. Poznámka pri určitej smernici definuje charakter smernice a jej prípadné zapracovanie do ustanovení iného interného riadiaceho aktu.

Interný predpis a jeho spracovanie má nadväzovať najmä na určenie okruhu pôsobnosti, uvedenie odvolania sa na osobitný predpis, na základe ktorého je zostavený a tiež určenie účinnosti daného interného predpisu. Viaceré organizácie územnej samosprávy (úrady, školy, zariadenia a organizácie) nemajú vedené evidencie interných smerníc, čo je často odporúčané kontrolnými orgánmi pri výkone kontrolnej činnosti. Takáto evidencia má znamenať zostavenie prehľadu aktuálnych interných smerníc podľa ich právnej sily v danom subjekte územnej samosprávy a všeobecná účinnosť tých interných predpisov (pozn. autora: napríklad Interné predpisy subjektu ......... účinné od ..........).

Interné predpisy, či akty riadenia sa nemusia zverejniť na webovom sídle (pozn. autora: teda internetovej stránke) subjektu územnej samosprávy alebo v prostredí územnej samosprávy na úradnej tabuli. Je však potrebné uviesť, že tabuľkový prehľad platných interných predpisov môže byť zverejnený.

Aké základné názvoslovné interné akty sú v praxi organizácií verejnej správy?

1. Poriadok – interný predpis organizačného a riadiaceho charakteru, ktorým sa vymedzujú základné pravidlá riadenia, spravidla vo sfére pracovno-právnej oblasti.

2. Smernica – interný predpis metodického, organizačného alebo riadiaceho charakteru, ktorého zmyslom je vymedziť metódy, prostriedky, spôsoby, formy a postupy vykonávania určitých činností alebo procesov v čiastkových oblastiach.

3. Interný riadiaci akt – charakte

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Ročné splátky úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania N

Publikované:

Započítavajú sa do celkovej sumy ročných splátok návratných zdrojov financovania ročné splátky z úveru zo ŠFRB?

Celková suma dlhu obce/VÚC N

Publikované:

Čo tvorí celkovú sumu dlhu obce/VÚC a ktoré záväzky sa do celkového dlhu nezapočítavajú?