Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Spoločenská kontrola nakladania s majetkom obce z hľadiska judikatúry

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Nakladanie s majetkom obce predstavuje oblasť súkromnoprávnych vzťahov, do ktorých vstupuje obecná samospráva pri nakladaní so svojím vlastníctvom a je súčasťou súkromnoprávnych oprávnení vec užívať (uti), požívať (frui), držať (possidere) a s vecou disponovať (disponere). K súkromnoprávnej regulácii však pristupuje aj verejnoprávna administratívna regulácia nakladania s obecným majetkom. Príspevok má poukázať na súčasnú prísnu právnu úpravu nakladania s majetkom obce a na zásadné právne dôsledky jej nerešpektovania.
Spoločenská kontrola nakladania s majetkom obce z hľadiska judikatúry
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.

Podľa ust. čl. 65 ods. 1 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR")
"Obec je právnická osoba, ktorá
za podmienok ustanovených zákonom
samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami."
Obsahovo identická dikcia je obsiahnutá v § 1 ods. 1 druhej vety zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Pri nakladaní s vlastným majetkom nemá obec privilegované (tzv. vrchnostenské) postavenie, ale naopak má
rovnocenné
postavenie vo vzťahu k druhej zmluvnej strane. Z tohto dôvodu sa na úpravu zmluvného vzťahu obce a iného právneho subjektu použije štandardná súkromnoprávna regulácia civilnými predpismi - napr. kúpnej, zámennej, darovacej a nájomnej zmluvy podľa zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník").
Nutnosť administratívnoprávneho zásahu
do slobody konania obcí v súkromnoprávnych vzťahoch obce je podmienená
tzv. verejným záujmom
. Verejnoprávny zásah sa prejavuje v podobe obmedzení, zákazov, príkazov - teda všeobecne sprísnením podmienok vstupovania obcí do súkromnoprávnych vzťahov nakladania so svojím majetkom.
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") má pri nakladaní s majetkom obce charakter
lex specialis
(osobitného predpisu) vo vzťahu k predpisom práva súkromného, najmä k Občianskemu zákonníku. Uplatňuje sa výkladové pravidlo
"
Lex specialis derogat legi generali
"
(Osobitný predpis má prednosť pred predpisom všeobecným.). Napr. podľa ust. § 6 ods. 6 zákona o majetku obcí
"Všetky právne úkony spojené s nakladaním majetku obce musia mať písomnú formu, inak sú neplatné."
Verejný záujem je v právnej úprave vyjadrený aj normatívne v § 8 ods. 3 zákona o majetku obcí
"Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať."
Povinné zverejňovanie zmlúv o nakladaní s majetkom obce
Najvýznamnejšou formou spoločenskej kontroly nad fungovaním verejnej správy vôbec, je inštitút slobodného prístupu k informáciám. V oblasti nakladania s majetkom obce je jeho konkrétnym prejavom kategória tzv. povinne zverejňovaných zmlúv.
S účinnosťou od
1.1.2011
bol do nášho právneho poriadku zavedený pojem
povinne zverejňovaná zmluva
, a to zákonom č. 546/2010 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "zákon č. 546/2010 Z.z.").
Touto novelou bola v zákone č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií") zavedená v novom § 5a definícia:
                                    § 5a zákona o slobode informácií
 
 "Povinne zverejňovaná zmluva je písomná zmluva, ktorú uzaviera povinná osoba (ktorou je podľa 
  § 2 ods. 1 zákona o slobode informácií aj každá obec) a ktorá obsahuje informáciu, ktorá sa získala 
  za finančné prostriedky, s ktorými hospodári obec, alebo sa týka používania týchto finančných 
  prostriedkov, nakladania s majetkom obce."
Každá zmluva uzatvorená obcou o nakladaní s majetkom obce je povinne zverejňovanou zmluvou v režime zákona o slobode informácií.
Zákonom č. 546/2010 Z.z. bol zároveň špecifickým spôsobom ustanovený aj:
-
moment nadobudnutia účinnosti povinne zverejňovanej zmluvy, ako aj
-
právne následky nezverejnenia povinne zverejňovanej zmluvy.
V novoustanovenom § 47a Občianskeho zákonníka je zadefinovaný:
-
moment účinnosti,
§ 47a Občianskeho zákonníka
 
 "(1) Ak zákon ustanovuje povinné zverejnenie zmluvy, zmluva je účinná dňom nasledujúcim po dni jej 
      zverejnenia.
 
  (2) Účastníci si môžu dohodnúť, že zmluva nadobúda účinnosť
neskôr
 po jej zverejnení.
 
  (3) Zmluva uzavretá na účely odstránenia následkov mimoriadnej udalosti bezprostredne ohrozujúcej 
      život, zdravie, majetok alebo životné prostredie, je účinná bez zverejnenia. Rovnako je bez 
      zverejnenia účinné aj ustanovenie zmluvy, ktoré obsah
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.