Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Z praxe

Použitie platobnej karty (prípadne vlastných prostriedkov zamestnanca) – úhrada drobných nákupov N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V príspevkovej organizácii zriadenej obcou zamestnanci pri drobných nákupoch používajú súkromnú platobnú kartu, resp. vlastnú hotovosť, ale uvedené nie je upravené internou smernicou či príkazom štatutára. Je potrebné použitie súkromnej platobnej ...

Potvrdenie vykonania základnej finančnej kontroly – správnosť vyjadrenia N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec má stanovené v internej smernici, pri jednotlivých finančných operáciách, že je potrebné vybrať jednu alebo viac nižšie uvedených možností a to: „je možné / nie je možné  vykonať je možné / nie je možné  pokračovať je možné / nie je možné  vy...

Podpisovanie základnej finančnej kontroly – správnosť uvádzania podpisov a jeho alternatív N

Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Rozpočtová organizácia mesta má podpisovanie v internej smernici o vykonávaní finančnej kontroly upravené nasledovne: „Zamestnanec a vedúci zamestnanec potvrdia základnú finančnú kontrolu vlastnoručným podpisom alebo podpisovou pečiatkou, alebo vl...

Povinný zber odpadu z kuchyne sa blíži. Ako prejsť zmenou bez zbytočných komplikácií? N

Autor/i: Ing. Lucia Šprinc

Od 1. januára 2021 budú mať samosprávy povinnosť zaviesť a zabezpečiť triedený zber biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu (ďalej len „kuchynský biologický odpad“ alebo „KBO“). O tom, že nejde o malý objem svedčia dostupné analýzy. Jeden obč...

Zrušenie odborovej organizácie u zamestnávateľa N

Autor/i: Jozef Tekeli

Môže dôjsť k zrušeniu odborovej organizácie u zamestnávateľa, keď počet zamestnancov zapojených členstvom v odborovej organizácii klesne u zamestnávateľa pod troch členov? Má vôbec zamestnávateľ možnosť ovplyvniť pôsobenie odborovej organizácie na...

Príspevok na športovú činnosť dieťaťa v roku 2020 - príklady z praxe N

Autor/i: Jozef Sýkora

V príspevku uvádzame upozornenia do praxe a porovnanie príspevkov na športovú činnosť v spojení s rekreačnými príspevkami.

Príspevok na športovú činnosť dieťaťa v roku 2020 N

Autor/i: Jozef Sýkora

Základná zásada pri poskytovaní športových príspevkov znie v zmysle zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“), že zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi príspevok na športovú činnosť dieť...

Riešenie nedostatku zdrojov financovania v podmienkach územnej samosprávy N

Autor/i: Ingrid Veverková

Pandémia, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 a riešenie jej negatívnych následkov znamená pre územnú samosprávu nielen rapídny pokles výnosu podielovej dane z príjmov fyzických osôb, ale aj pokles vlastných príjmov, a to tak daňových, ako a...

Poplatok za vydanie územnoplánovacích informácií N

Autor/i: Jozef Tekeli

V obci máme veľmi vysoký počet žiadostí o vydanie územnoplánovacích informácií. Uvedené spôsobuje záťaž na personálne fungovanie obce. Je možné spoplatniť vydávanie územnoplánovacích informácií obcou?

Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2021 – 2023 N

Autor/i: Ingrid Veverková

V príspevku chceme upozorniť na vydanie „Príručky na zostavenie rozpočtu na roky 2021 až 2023“ (ďalej len „príručka“). Ministerstvo financií Slovenskej republiky príručku vydalo vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009077/2020-411 v súlade s § 14 ...

Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Vykonávanie základnej finančnej kontroly v otázkach z praxe N

Publikované:

V príspevku sa venujeme spracovaniu častých otázok z praxe vzhľadom na vykonávanie základnej finančnej kontroly podľa ustanovení § 7 ods. 2 a 3 v nadväznosti na § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly a aj čitateľovi prezentujú časté finančné operácie, ktoré musia v praxi byť overené základnou finančnou kontrolou aj vzhľadom na dikciu osobitných predpisov.

Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 pre hlavných kontrolórov N

Publikované:

Povinnosť vyhotoviť Správu o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce upravuje zákon    č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v ustanovení § 18f ods. 1 písm. e) a treba uviesť, že takáto Správa nemá súvis s výročnou správou obce za rok 2021 a nie je ani jej súčasťou. Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 je spracovaná výlučne hlavným kontrolórom obce, mesta alebo vyššieho územného celku, a to bez ohľadu na veľkosť obce, rozsah kontrolnej činnosti, personálny aparát pri výkon kontroly a podobne.

Vybrané kontrolné zistenia v účtovnej agende N

Publikované:

Príspevok reaguje na prax subjektov územnej samosprávy s ohľadom na aktuálny právny stav v rámci zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Bližšie sa venuje nesprávnym a neúplným náležitostiam účtovných dokladov, časovým súladom, oblasti tvorby rezerv a tiež zaujímavým otázkam zamestnancov z posledných mesiacov.

Hlavný kontrolór obce v roku 2021 N

Publikované:

Príspevok sa venuje vnútornému kontrolnému mechanizmu v obci, ktorý zastrešuje hlavný kontrolór obce. Bližšie sa zaoberá povinnosťami hlavného kontrolóra po procesnej a formálnej stránke, upozorneniami autora a je vhodný tiež pre nových hlavných kontrolórov v roku 2021. Príspevok obsahuje aj výpočet kontrolných zistení a príklady z aplikačnej praxe vychádzajúce z kontrolnej činnosti autora v územnej samospráve.

Výkon funkcie hlavného kontrolóra v obci N

Publikované:

Téma práv, kompetencií a povinností hlavného kontrolóra obce je často diskutovanou témou, a to najmä vzhľadom na novelizovaný zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Bližšie sa venujeme najmä praktickému pohľadu na situácie, ktoré sa môžu spájať s výkonom funkcie hlavného kontrolóra obce ako riadneho zamestnanca v pracovnom pomere k obci (ostatného vedúceho zamestnanca). Venovať sa budeme výkonu podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce, kompetencii výkonu kontroly za účasti poslancov obecného zastupiteľstva, výstupom z kontroly, ako aj prešetrovaniu oznámenia o protispoločenskej činnosti a pod.