Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Výkon funkcie hlavného kontrolóra v obci

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Téma práv, kompetencií a povinností hlavného kontrolóra obce je často diskutovanou témou, a to najmä vzhľadom na novelizovaný zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Bližšie sa venujeme najmä praktickému pohľadu na situácie, ktoré sa môžu spájať s výkonom funkcie hlavného kontrolóra obce ako riadneho zamestnanca v pracovnom pomere k obci (ostatného vedúceho zamestnanca). Venovať sa budeme výkonu podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce, kompetencii výkonu kontroly za účasti poslancov obecného zastupiteľstva, výstupom z kontroly, ako aj prešetrovaniu oznámenia o protispoločenskej činnosti a pod.

Výkon podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce

Zákon o obecnom zriadení umožňuje hlavnému kontrolórovi obce, aby vykonával podnikateľskú činnosť alebo bol členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť len na základe vopred udeleného súhlasu obecným zastupiteľstvom. Ak by sme chceli definovať podnikateľskú činnosť v právnickej osobe, kde hlavný kontrolór je členom dozornej rady, museli by sme v súlade so zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. určiť základné znaky podnikania a porovnať ich s činnosťou spoločenstva. Podnikanie v spoločenstve nie je vylúčené, keďže samotný zákon mu túto právomoc priznáva a zároveň ho špecifikuje ako právnickú osobu. Odporúčam, aby hlavný kontrolór obce požiadal obecné zastupiteľstvo o súhlas s vykonávaním činností spojených v dozornej rade spoločenstva a v prípade, ak by mu nebol tento súhlas daný, aby sa ho bez zbytočného odkladu vzdal. V súlade so zákonom o obecnom zriadení sa hlavný kontrolór obce definuje ako vedúci zamestnanec, ktorého povinnosti upravuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“).  V zmysle § 7 ods. 1 písm. d) zákona č. 552/2003 Z. z. sa hlavný kontrolór obce musí zdržať konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov, a teda aj po získaní súhlasu či nesúhlasu obecného zastupiteľstva s účasťou hlavného kontrolóra obce v orgáne inej právnickej osoby. Je potrebné dodať, že rovnako aj výkon závislej činnosti v zmysle dohody mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti) v inej organizácii sa rovnako považuje za výkon práce, na ktorej pokračovanie potrebuje hlavný kontrolór súhlas obecného zastupiteľstva (pozn. autora: uvedené sa týka aj úväzkových kontrolórov).

Kompetencia výkonu kontroly hlavným kontrolórom obce a poslancami obecného zastupiteľstva

Orgán obecného zastupiteľstva, ktorý je zriadený v súlade s  § 10 ods. 2 zákona o obecnom zriadení má právo kontrolnej činnosti. S týmto právom kontrolnej činnosti sa viaže dodržiavanie ustanovení osobitných predpisov. Zákon o obecnom zriadení definuje, že poslanec má  právo sa zúčastňovať kontrolných akcií, ak sú vykonávané orgánom obce. Komisia zriadená obecným zastupiteľstvom môže mať okrem poslancov obecného zastupiteľstva i iné osoby, ktoré figurujú v komisii. Je potrebné spomenúť, že poslanci obecného zastupiteľstva nie sú v pracovnoprávnom vzťahu, pričom pri výkone kontrolnej činnosti v rámci komisie s iniciatívou kontroly personálnej agendy musia dodržiavať zásadu ochrany osobných údajov. Zákon o obecnom zriadení dáva právo obecnému z

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Zapojenie návratných zdrojov financovania do rozpočtu N

Publikované:

Ako má obec zapojiť do rozpočtu finančné prostriedky návratných zdrojov financovania?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?