Zasadnutie obecného zastupiteľstva - proces a jeho vedenie

Vydáno: 21 minút čítania
Zasadnutie obecného zastupiteľstva - proces a jeho vedenie
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Téma prípravy a priebehu zasadnutia obecného zastupiteľstva je v aplikačnej praxi mimoriadne frekventovaná. Je to jednak z toho dôvodu, že rokovania obecného zastupiteľstva predstavujú dôležitý "koncentrát" života miestnej samosprávy, v ktorom sa premietajú aj iné súvisiace otázky a problémy, a tiež preto, lebo na zasadnutiach obecných zastupiteľstiev vrcholí rozhodovací proces o najdôležitejších otázkach života obce. Tento článok má ambíciu poskytnúť procesný pohľad na prípravu aj priebeh zasadnutí a ponúknuť odporúčania na zvýšenie ich plynulosti a produktívnosti.
Východisko a zameranie
Tento článok sa zámerne nebude venovať výkladu jednotlivých zákonných pravidiel, ktoré upravujú rokovanie obecného zastupiteľstva. Jednak sa tieto pravidlá nezmenili už od roku 2010 a navyše sa ich výkladu mnohí autori už venovali vo viacerých príspevkoch.
Súčasne však pôjde o aplikačnú prax v téme zasadnutí obecných zastupiteľstiev, ibaže hlavným ohniskom pozornosti budú otázky, ktorých riešenie spočíva buď vo vlastných pravidlách (v rokovacom poriadku) alebo vo zvolení správneho a efektívneho procesu.
Prečo dôraz na proces
Pod procesom budeme, na účely tohto článku, rozumieť logicky usporiadaný sled krokov a súvislostí, ktoré budú viesť k čo najväčšej plynulosti rokovania obecného zastupiteľstva a k prijatiu jeho informovaných rozhodnutí. Týmto cieľom sa podriaďuje aj výber čiastkových tém, ktorým sa budeme venovať aj ponúkané odporúčania.
Zasadnutia obecného zastupiteľstva majú totiž svoju obsahovú stránku (najmä to, čo bolo schválené ako výsledky rokovania), ktorá púta väčšinu pozornosti. Procesná stránka prípravy aj samotného zasadnutia zvykne byť často podceňovaná. Pritom sa zabúda na to, že dobre zvolený sled krokov dokáže uľahčiť rozhodovanie aj o veľmi komplikovanej veci a naopak, nevhodne zvolený postup prípravy alebo nevhodný spôsob prerokovania môže aj pri pomerne jednoduchej záležitosti spôsobiť závažné problémy v plynulosti rokovania, ba priam môže aj znemožniť prijatie rozhodnutia.
Príklad č.1:
Ak sa majú prerokovať zásady hospodárenia s majetkom obce a poslanci sa prvýkrát oboznamujú s návrhom až pri rozoslaní dokumentov, ktoré sa majú prerokúvať na zasadnutí, nemožno sa čudovať, že diskusia mnohých bude oprávnene zameraná na overovanie textu, ktorý mal byť pripravený - keďže ide o výlučnú pôsobnosť obecného zastupiteľstva - tak, aby bol už skôr vytvorený priestor na poslanecké návrhy (napr. v rokovaní komisií alebo využitím možností z iných foriem zapojenia poslancov do prípravy podkladov).
Podľa mojich skúseností je prílišné zameranie na obsah a podcenenie procesu často výsledkom časového stresu, ktorý je sčasti znakom doby (vonkajšími okolnosťami vynútené rozhodnutia v určitých termínoch bez možnosti ich riadnej prípravy). Aj v takom prípade by som však od