Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zasadnutie obecného zastupiteľstva - proces a jeho vedenie

Dátum:

Zasadnutie obecného zastupiteľstva - proces a jeho vedenie
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Téma prípravy a priebehu zasadnutia obecného zastupiteľstva je v aplikačnej praxi mimoriadne frekventovaná. Je to jednak z toho dôvodu, že rokovania obecného zastupiteľstva predstavujú dôležitý "koncentrát" života miestnej samosprávy, v ktorom sa premietajú aj iné súvisiace otázky a problémy, a tiež preto, lebo na zasadnutiach obecných zastupiteľstiev vrcholí rozhodovací proces o najdôležitejších otázkach života obce. Tento článok má ambíciu poskytnúť procesný pohľad na prípravu aj priebeh zasadnutí a ponúknuť odporúčania na zvýšenie ich plynulosti a produktívnosti.
Východisko a zameranie
Tento článok sa zámerne nebude venovať výkladu jednotlivých zákonných pravidiel, ktoré upravujú rokovanie obecného zastupiteľstva. Jednak sa tieto pravidlá nezmenili už od roku 2010 a navyše sa ich výkladu mnohí autori už venovali vo viacerých príspevkoch.
Súčasne však pôjde o aplikačnú prax v téme zasadnutí obecných zastupiteľstiev, ibaže hlavným ohniskom pozornosti budú otázky, ktorých riešenie spočíva buď vo vlastných pravidlách (v rokovacom poriadku) alebo vo zvolení správneho a efektívneho procesu.
Prečo dôraz na proces
Pod procesom budeme, na účely tohto článku, rozumieť logicky usporiadaný sled krokov a súvislostí, ktoré budú viesť k čo najväčšej plynulosti rokovania obecného zastupiteľstva a k prijatiu jeho informovaných rozhodnutí. Týmto cieľom sa podriaďuje aj výber čiastkových tém, ktorým sa budeme venovať aj ponúkané odporúčania.
Zasadnutia obecného zastupiteľstva majú totiž svoju obsahovú stránku (najmä to, čo bolo schválené ako výsledky rokovania), ktorá púta väčšinu pozornosti. Procesná stránka prípravy aj samotného zasadnutia zvykne byť často podceňovaná. Pritom sa zabúda na to, že dobre zvolený sled krokov dokáže uľahčiť rozhodovanie aj o veľmi komplikovanej veci a naopak, nevhodne zvolený postup prípravy alebo nevhodný spôsob prerokovania môže aj pri pomerne jednoduchej záležitosti spôsobiť závažné problémy v plynulosti rokovania, ba priam môže aj znemožniť prijatie rozhodnutia.
Príklad č.1:
Ak sa majú prerokovať zásady hospodárenia s majetkom obce a poslanci sa prvýkrát oboznamujú s návrhom až pri rozoslaní dokumentov, ktoré sa majú prerokúvať na zasadnutí, nemožno sa čudovať, že diskusia mnohých bude oprávnene zameraná na overovanie textu, ktorý mal byť pripravený - keďže ide o výlučnú pôsobnosť obecného zastupiteľstva - tak, aby bol už skôr vytvorený priestor na poslanecké návrhy (napr. v rokovaní komisií alebo využitím možností z iných foriem zapojenia poslancov do prípravy podkladov).
Podľa mojich skúseností je prílišné zameranie na obsah a podcenenie procesu často výsledkom časového stresu, ktorý je sčasti znakom doby (vonkajšími okolnosťami vynútené rozhodnutia v určitých termínoch bez možnosti ich riadnej prípravy). Aj v takom prípade by som však odporúčal, aby sa uvedené procesné odporúčania uplatnili - aj keď v koncentrovanej alebo inak modifikovanej forme.
V tejto súvislosti je tiež mimoriadne dôležité doceniť význam rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva, ktorý je základnou vlastnou procesnou normou obecného zastupiteľstva a ktorý dokáže byť pri správne zvolenom prístupe k jeho obsahu kľúčovou pomôckou k dobrej príprave aj k efektívnemu priebehu zasadnutí obecného zastupiteľstva.
* * *
Príklad č.2:
Pri zvolaní zasadnutia obecného zastupiteľstva na žiadosť aspoň tretiny poslancov je reálne riziko, že sa až na samotnom zasadnutí poslanci aj verejnosť dozvedia "o čo ide". Pre takéto situácie veľmi pomôže v rokovacom poriadku pravidlo:
"Ak ide o zasadnutie na žiadosť aspoň jednej tretiny poslancov, návrh programu a prípravu rokovania zabezpečujú poslanci, ktorí zasadnutie žiadajú zvolať, pričom sú povinní o vykonanej príprave informovať starostu a jeho zástupcu najneskôr 4 dni pred termínom zasadnutia."
Navyše, takéto pravidlo umožní splnenie zákonnej povinnosti zverejniť návrh programu aspoň tri dni pred zasadnutím (§ 12 ods. 4 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p. - ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktoré by inak zostalo porušené.
* * *
K téme rokovacieho poriadku treba uviesť, že
rokovacie poriadky
môžu byť veľmi rôzne (v rozsahu aj v detailnosti svojich úprav) podľa toho, aké rôzne bývajú potreby jednotlivých samospráv. V niektorých samosprávach rokovanie prebieha plynule aj pri veľmi stručných úpravách zásadného charakteru, inde sú nevyhnutné mimoriadne detailné a prepracované pravidlá, ktoré eliminujú rôzne rušivé vplyvy alebo zásahy do riadneho priebehu rokovania.
Nezriedka sa obsah rokovacieho poriadku vyvíja a mení podľa toho, ako sa vyvíjajú a menia potreby danej samosprávy, čo je, prirodzene, správne, a preto nie je účelné vnímať rokovací poriadok ako normu, ktorej najvýznamnejším atribútom je stálosť jej obsahu. Spravidla sa táto norma vyvinie v rámci volebného obdobia a počas pôsobenia zvolenej zostavy poslancov; podstatne zmenená zostava poslancov po voľbách by sa mala venovať tomu, či považuje rokovací poriadok z predchádzajúceho obdobia za potrebné prispôsobiť vlastným potrebám.
Ciele zasadnutia a ich intervaly
Zasadnutie obecného zastupiteľstva sa zvoláva s cieľom
získať potrebné rozhodnutia obecného zastupiteľstva vo veciach, ktoré patria do jeho pôsobnosti.
V súlade s tým je prax zvolávania zasadnutí - pokiaľ ide o časové intervaly - rôzna:
-
v niektorých samosprávach je úplne postačujúce, ak je zasadnutie zvolané v minimálnych zákonom stanovených intervaloch - najmenej raz za tri mesiace (§ 12 ods. 1 zákona o obecnom zriadení),
-
v iných samosprávach sa uplatňuje z citovaného ustanovenia pravidlo zvolávať zasadnutie podľa potr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.