Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy

Dátum:

Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy
Územná samospráva prechádzala v posledných rokoch radom významných systémových zmien (najmä kompetenčnej a fiškálnej povahy), ktoré výrazne ovplyvnili jej postavenie a výkonnosť. Tieto zmeny zásadným spôsobom vyvolávajú potrebu zvýšenia kvality a efektívnosti v činnosti územnej samosprávy a v poskytovaní verejných služieb. V súčasnom období stojí územná samospráva pred viacerými novými úlohami a výzvami smerujúcimi k ďalšej čoraz intenzívnejšej a flexibilnejšej reakcii na celkové prebiehajúce kvalitatívne zmeny v spoločnosti s dôrazom na schopnosť pružne a adekvátne na ne reagovať.
Nové úlohy a výzvy sú spôsobené nielen neustále sa prehlbujúcimi globalizačnými tendenciami, tlakom na udržateľný rozvoj a zvyšovanie kvality života, modernizáciou verejnej správy či integračnými procesmi Európskej únie atď., ale aj očakávaniami verejnosti, aby služby poskytované územnou samosprávou boli po kvalitatívnej stránke porovnateľné so službami v súkromnom sektore. S tým súvisí nielen efektívny a účinný proces aplikácie klientsky orientovaného prístupu k občanom na úrovni územnej samosprávy, ale aj účinná koordinácia procesov proklientsky orientovaných systémov s ostatnými subjektmi verejnej správy. To napr. bez dostatočného definovania štandardov kvality so zameraním najmä na hodnotenie úrovne poskytovaných služieb v územnej samospráve nie je možné dosiahnuť, čo je viazané na povedomie relevantných predpokladov a podmienok na zavedenie systému riadenia kvality, manažmentu znalostí, resp. celkového znalostného manažmentu a procesného riadenia vedúceho k optimalizácii činností na úrovni územnej samosprávy.
Okrem toho všetky zložky verejnej správy, jej organizácie a inštitúcie v súčasnom období čelia aj tlaku na znižovanie verejných výdavkov a v neustále rozvíjajúcom sa konkurenčnom prostredí sú nútené reagovať na zvyšujúce sa požiadavky týkajúce sa efektívnosti a kvality ich fungovania. Modernizácia verejnej správy sa v procese vývoja spoločensko-ekonomických systémov teda stáva nevyhnutnosťou. Praktické využitie a aplikácia nových prístupov v manažérskom systéme územnej samosprávy by sa malo stať trvalým zdrojom zvyšovania efektívnosti, kvality a dostupnosti, a tým aj celkovej spokojnosti pri poskytovaní verejných služieb občanom.
V nadväznosti na reformné a decentralizačné procesy vo verejnej správe, ale aj v systémoch riadenia finančných a personálnych záležitostí, zmena v rozpočtových štruktúrach bola a je vždy sprevádzaná novým typom nárokov kladených na schopnosti pri vedení ľudí a celkovú kultúru riadenia.
Uvedené skutočnosti tak vytvárajú nevyhnutný predpoklad k tomu, aby v riadení verejnej správy (a teda aj územnej samosprávy) nastal posun od tradičných modelov riadenia k inovačnému riadeniu a procesom vedenia ľudí. Takýto prístup je v súčasnosti nevyhnutné realizovať minimálne z nasledovných dôvodov:
a) tlak na vyššiu kvalitu ponúkaných služieb pre občanov, a to súčasne pri redukcii finančných prostriedkov, b) klientska orientácia pri poskytovaní verejných služieb, c) nevyhnutnosť participácie občanov na rozhodovaní a riadení v rámci verejného sektora.
Je zároveň nutné si uvedomiť najmä tú skutočnosť, že pri presadzovaní zmien a inovácií je pre rozvoj každého konkrétneho územia neobyčajne významný aj vzťah medzi tradíciou a inováciou.
Aby sme mohli úspešne realizovať inovačný prístup v riadení všetkých zložiek územnej samosprávy, je vo vzťahu k danej skutočnosti možné ako metodologické východisko využiť prístup, v ktorom je vzťah rozčlenenia inovácií v riadení a rozvoji územných samospráv vymedzený:
a) inštitucionálno-organizačnými inováciami (napr.
New Public Management – NPM, manažment kvality a výkonnosti, metóda strategického plánovania
Balanced Scorecard – BSC, Good Governance, Networking
, regionálne inovačné systémy, učiace sa mestá, obce a regióny a pod.),
b) produktovými inováciami
(napr. nové multifunkčné verejné priestory, nová infraštruktúra voľného času, inovácie v dopravných systémoch miest a regiónov, nová infraštruktúra podnikania ako priemyselnej zóny, inkubátory, vedecko-technologické parky, centrá pre transfer technológií atď.),
c) technicko-technologickými inováciami
(napr. geografický informačný systém, elektronizácia, informatizácia atď.),
d) inováciami vo finančnom riadení
(napr. partnerstvo verejného a súkromného sektora pri financovaní realizácie projektov vo verejnom záujme a pod.).
Táto špecifikácia vzťahu inovácií a územnej samosprávy obsahovo vystihuje pozície územnej samosprávy, vychádzajúc z väzby inovácií a poznatkov v intenciách dosiahnutia vyššej kvality rozhodovania a riadenia ako aj spoločensky pridanej hodnoty vôbec.
Smerovanie SR k znalostnej ekonomike a spoločnosti – najvážnejšia výzva budúcnosti
V posledných rokoch čoraz intenzívnejšie rastie význam vzdelania a využívania vedeckých poznatkov z hľadiska celkovej konkurencieschopnosti krajiny. Ide o smerovanie SR k znalostnej ekonomike a spoločnosti.
Znalostná ekonomika spočíva v tvorbe pridanej hodnoty na základe zúročenia znalostí, kde zároveň rastie význam vzdelávania a využitia vedeckovýskumných poznatkov z hľadiska celkovej konkurencieschopnosti krajiny.
Znalostná ekonomika
, ktorá sa formuje na základe rastu intenzity využitia znalostí a globalizácie ekonomických vzťahov,
je charakteristická zvýšenou kodifikáciou znalostí, pričom stredom záujmu ľudí, ako aj organizácií, sa stáva učenie sa a celoživotné vzdelávanie.
Otázka novej úlohy znalostí je spojená aj so spôsobom tvorby znalostí a s externalitami znalostí. V prvom prípade ide o interaktívny model spojený s rozširovaním učiacich sa organizácií na úrovni vnútornej organizácie a zároveň sietí ako dominantným modelom organizácie na interorganizačnej úrovni. V druhom prípade ide o masívny rast externalít znalostí spojených s difúziou informačnokomunikačných technológií (ďalej aj „IKT“).
Medzi ťažné sily znalostnej ekonomiky zaraďujeme aj rastúcu znalostnú intenzitu ekonomických aktivít (najmä používanie IKT, ale aj stále rastúcu mieru technologických zmien). OECD dospela k štyrom záverom, čo je známe o znalostnej ekonomike:
1. Pre stimuláciu znalostnej ekonomiky sú veľmi dôležité dobré „ekonomické základy“ (príkladom týchto základov môžu byť efektívna vzdelávacia politika štátu, zaisťujúca vybavenie menej vzdelanej časti populácie vhodnými
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.