Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Reklamné stavby podľa stavebného zákona

Dátum:

Reklamné stavby podľa stavebného zákona
JUDr.
Helena
Spišiaková
Zákon č. 50/1976 Zb.
o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") v ustanovení
§ 43 ods. 1
, definuje
všeobecný pojem "STAVBA"
na účely výkonu štátnej správy a na potreby obce, ako stavebného úradu, nasledovne:
(1)
Stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu. Pevným spojením so zemou sa rozumie
a)
spojenie pevným základom,
b)
upevnenie strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi alebo o inú stavbu,
c)
ukotvenie pilótami alebo lanami s kotvou v zemi alebo na inej stavbe,
d)
pripojenie na siete a zariadenia technického vybavenia územia,
e)
umiestnenie pod zemou.
Povoľovanie stavieb
potom upravuje II. časť
oddiel 4
stavebného zákona v ustanoveniach § 54 až § 70.
Pôsobnosť obce podľa § 71 ods. 1 písm. c) stavebného zákona (povoľovanie informačných, reklamných a propagačných
zariadení
) bola pôvodne uvedená ako položka č. 7 v prílohe B k zákonu č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Táto príloha totiž uvádzala, čo prechádza z pôsobnosti bývalých okresných národných výborov na obce. Zákon č. 229/1997 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p., však s účinnosťou od 1.9.1997 zrušil položky č. 1 až 8 prílohy B zákona o obecnom zriadení a do ustanovenia § 117 stavebného zákona sa uviedla úprava, že stavebným úradom je okresný úrad, a že obec vykonáva právomoc stavebného úradu medzi inými aj podľa § 71 ods. 1 písm. c) stavebného zákona, t.j. povoľovanie informačných, reklamných a propagačných zariadení.
Následne bol prijatý
zákon č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností
z orgánov štátnej správy
na obce
a na vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 416/2001 Z.z."), ktorý v čl. IX vykonal zmeny, resp. prechod pôsobnosti v stavebnom zákone (z okresných úradov na obce) a čl. IX nadobudol účinnosť
1. januára 2003
, čo znamená, že celá pôsobnosť podľa stavebného zákona v prvom stupni prešla na obce ako
prenesený výkon štátnej správy
.
To tiež znamená, že obec pri používaní pečiatok postupuje podľa s § 5 ods. 3
zákona č. 63/1993 Z.z. o štátnych symboloch
Slovenskej republiky a ich používaní v z. n. p. - ďalej len "zákon o štátnych symboloch", podľa ktorého:
                               § 5 ods. 3 zákona o štátnych symboloch
 
"Orgány územnej samosprávy (teda aj obce) používajú odtlačok úradnej pečiatky so štátnym znakom, 
 nápisom Slovenská republika a názvom obce alebo orgánu územnej samosprávy na rozhodnutia alebo 
 osvedčenia dôležitých skutočností alebo oprávnení vo veciach, v ktorých vykonávajú štátnu správu 
 podľa osobitných predpisov."
Inak povedané, od 1.1.2003 už
obec nesmie
pri vydávaní rozhodnutí podľa stavebného zákona, a to aj v prípade reklamných stavieb,
používať pečiatku so znakom obce
. Pod úradnou pečiatkou sa rozumie
okrúhla
pečiatka (§ 6 zákona o štátnych symboloch).
Reklamné, informačné a propagačné zariadenia boli až
do 1.1.2015
zaradené do osobitného 5. oddielu II. časti stavebného zákona, a to pod názvom: Povolenie terénnych úprav, prác a zariadení.
Podľa pôvodného
§ 71 ods. 1 písm. c)
stavebného zákona vyžadovali povolenie stavebného úradu (pokiaľ na to neboli príslušné podľa osobitných predpisov iné orgány), informačné, reklamné a propagačné zariadenia, pokiaľ sa umiestňovali na miestach viditeľných z verejných priestorov a pokiaľ boli spojené (nie pevne, ako to bolo definované v § 43 stavebného zákona) so stavbou alebo pozemkom.
Stavebný zákon, ani s ním súvisiace vykonávacie predpisy však neobsahovali definíciu pojmu "informačné, reklamné a propagačné zariadenie" (ďalej len "reklamné zariadenie"), a ani neurčovali, aký je medzi nimi rozdiel. Dlhodobo pretrvávajúca nedostatočná úprava regulácie v oblasti vonkajšej reklamy napokon spôsobila neprimerané rozšírenie čiernych reklamných zariadení, ktoré neboli jednoznačne spojené so zemou (napr. umiestňovaním veľkých reklamných zariadení na betónové kvádre) a v praxi sa tak obchádzali podmienky a povinnosti vyplývajúce zo stavebného zákona, čo napokon vytvorilo tzv. vizuálny smog z nadmerného počtu reklamných zariadení.
V praxi stavebných úradov boli nejednotné postupy (často aj nekonanie) a problémy spôsobovalo aj odstraňovanie čiernych reklamných zariadení, napr. pre časté obštrukcie pri výkone práv, ako vlastníkov pozemkov, na ktorých tieto reklamy stáli, tak aj samotných vlastníkov reklamných zariadení, čo spôsobovalo nedostatočnú a dlhotrvajúcu vymožiteľnosť práv dotknutých osôb.
Z uvedených dôvodov bol preto dňa 23.9.2014 v Národnej rade SR schválený
zákon č. 293/2014 Z.z.
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "novela"), s tým, že jej
účinnosť
bola stanovená dátumom
2.1.2015
. Novela vykonala zmeny nielen v stavebnom zákone (čl. I.), ale tiež v zákone č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v z. n. p. (čl. II.) a v zákone č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p. (čl. III.).
Zjednodušene možno konštatovať, že zo stavebného zákona bola vypustená všetka úprava týkajúca sa informačných, reklamných a propagačných zariadení a z týchto sa stali reklamné stavby, čomu nasvedčuje aj prechodné ust.
§ 142d ods. 2 prvá veta
stavebného zákona:
                                         § 142d ods. 2 prvá veta
                                            stavebného zákona
 
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia podľa predpisov platných do 1. januára 2015 sa považujú 
za reklamné stavby podľa tohto zákona v znení účinnom od 2. januára 2015.
Reklamné stavby sú zadefinované v novom ustanovení
§ 43 ods. 2 a 3
stavebného zákona nasledovne:
                                    § 43 ods. 2 a 3 stavebného zákona
 
(2) Reklamná stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá 
    je pevne spojená so zemou podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo upevnená strojnými súčiastkami alebo 
    zvarom o pevný základ na zemi alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu a ktorej funkciou je 
    šírenie reklamných, propagačných, navigačných a iných informácií viditeľných z verejných priestorov.
 
(3) Najväčšou informačnou plochou podľa odseku 2 sa rozumie kolmý priemet jednej najväčšej informačnej 
    plochy, umiestnenej na reklamnej stavbe na zvislú rovinu podľa projektovej dokumentácie predloženej 
    stavebnému úradu.
Nový pojem
"reklamná stavba"
upresnil doterajší nejednoznačný výklad spojenia so zemou a zahrnul medzi reklamné stavby aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia, ktoré doteraz neboli stavbami, ale len
hnuteľnými vecami
, keďže boli upevnené napr. o betónový kváder, panel a pod., položený na zemi (na upravenom alebo neupravenom podklade), čím dochádzalo k obchádzaniu povinností a pravidiel podľa stavebného zákona.
Následne bolo na webovej stránke Ministerstva dopravy a výstavby SR:
http://www.telecom.gov.sk/index/index.php?ids=86442
zverej­nené
usmernenie k povoľovaniu reklamných stavieb
(ďalej len "usmernenie").
Z hľadiska ust. § 5 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. je potrebné poznamenať, že ide o tzv.
interný normatívny akt
ministerstva a obec ako stavebný úrad je povinná sa týmto usmernením riadiť.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.