Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Reklamné stavby podľa stavebného zákona
Dátum:
Reklamné stavby podľa stavebného
zákona
JUDr.
Helena
Spišiaková
Zákon č. 50/1976 Zb.
o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
(stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len
"stavebný zákon") v ustanovení
§ 43 ods. 1
, definuje všeobecný pojem
"STAVBA"
na účely výkonu štátnej správy a na potreby obce, ako stavebného úradu,
nasledovne:(1)
Stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných
výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu. Pevným
spojením so zemou sa
rozumie
a)
spojenie
pevným
základom,
b)
upevnenie
strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi alebo o inú
stavbu,
c)
ukotvenie
pilótami alebo lanami s kotvou v zemi alebo na inej
stavbe,
d)
pripojenie
na siete a zariadenia technického vybavenia
územia,
e)
umiestnenie
pod zemou.
Povoľovanie stavieb
potom upravuje II. časť oddiel 4
stavebného zákona v ustanoveniach
§ 54 až § 70.Pôsobnosť obce podľa § 71 ods. 1 písm. c)
stavebného zákona (povoľovanie informačných, reklamných a propagačných
zariadení
) bola
pôvodne uvedená ako položka č. 7 v prílohe B k
zákonu č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.
(ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Táto príloha
totiž uvádzala, čo prechádza z pôsobnosti bývalých okresných národných výborov na obce.
Zákon č. 229/1997 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom
poriadku (stavebný zákon) v z. n. p., však s
účinnosťou od 1.9.1997 zrušil položky č. 1 až 8 prílohy B
zákona o obecnom zriadení a do ustanovenia § 117
stavebného zákona sa uviedla úprava, že stavebným úradom je okresný úrad, a že obec vykonáva
právomoc stavebného úradu medzi inými aj podľa § 71
ods. 1 písm. c) stavebného zákona, t.j. povoľovanie informačných, reklamných a propagačných
zariadení.Následne bol prijatý
zákon č. 416/2001 Z.z. o
prechode niektorých pôsobností
z orgánov štátnej
správy na obce
a na vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len
"zákon č. 416/2001 Z.z."), ktorý v čl. IX vykonal
zmeny, resp. prechod pôsobnosti v stavebnom zákone (z
okresných úradov na obce) a čl. IX nadobudol účinnosť 1. januára 2003
, čo znamená, že celá
pôsobnosť podľa stavebného zákona v prvom stupni prešla
na obce ako prenesený výkon štátnej správy
.To tiež znamená, že obec pri používaní pečiatok postupuje podľa s
§ 5 ods. 3
zákona č. 63/1993 Z.z. o štátnych symboloch
Slovenskej republiky a ich používaní v z. n. p. -
ďalej len "zákon o štátnych symboloch", podľa
ktorého:§ 5 ods. 3 zákona o štátnych symboloch "Orgány územnej samosprávy (teda aj obce) používajú odtlačok úradnej pečiatky so štátnym znakom, nápisom Slovenská republika a názvom obce alebo orgánu územnej samosprávy na rozhodnutia alebo osvedčenia dôležitých skutočností alebo oprávnení vo veciach, v ktorých vykonávajú štátnu správu podľa osobitných predpisov."
Inak povedané, od 1.1.2003 už
obec nesmie
pri vydávaní rozhodnutí podľa
stavebného zákona, a to aj v prípade reklamných
stavieb, používať pečiatku so znakom obce
. Pod úradnou pečiatkou sa rozumie okrúhla
pečiatka (§ 6 zákona o štátnych
symboloch).Reklamné, informačné a propagačné zariadenia boli až
do 1.1.2015
zaradené do
osobitného 5. oddielu II. časti stavebného zákona, a to
pod názvom: Povolenie terénnych úprav, prác a zariadení.Podľa pôvodného
§ 71 ods. 1 písm.
c)
stavebného zákona vyžadovali povolenie
stavebného úradu (pokiaľ na to neboli príslušné podľa osobitných predpisov iné orgány), informačné,
reklamné a propagačné zariadenia, pokiaľ sa umiestňovali na miestach viditeľných z verejných
priestorov a pokiaľ boli spojené (nie pevne, ako to bolo definované v
§ 43 stavebného zákona) so stavbou alebo
pozemkom.Stavebný zákon, ani s ním súvisiace
vykonávacie predpisy však neobsahovali definíciu pojmu "informačné, reklamné a propagačné
zariadenie" (ďalej len "reklamné zariadenie"), a ani neurčovali, aký je medzi nimi rozdiel. Dlhodobo
pretrvávajúca nedostatočná úprava regulácie v oblasti vonkajšej reklamy napokon spôsobila
neprimerané rozšírenie čiernych reklamných zariadení, ktoré neboli jednoznačne spojené so zemou
(napr. umiestňovaním veľkých reklamných zariadení na betónové kvádre) a v praxi sa tak obchádzali
podmienky a povinnosti vyplývajúce zo stavebného
zákona, čo napokon vytvorilo tzv. vizuálny smog z nadmerného počtu reklamných
zariadení.
V praxi stavebných úradov boli nejednotné postupy (často aj nekonanie) a problémy
spôsobovalo aj odstraňovanie čiernych reklamných zariadení, napr. pre časté obštrukcie pri výkone
práv, ako vlastníkov pozemkov, na ktorých tieto reklamy stáli, tak aj samotných vlastníkov
reklamných zariadení, čo spôsobovalo nedostatočnú a dlhotrvajúcu vymožiteľnosť práv dotknutých
osôb.
Z uvedených dôvodov bol preto dňa 23.9.2014 v Národnej rade SR schválený
zákon č. 293/2014 Z.z.
ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom
poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "novela"), s tým, že jej účinnosť
bola stanovená
dátumom 2.1.2015
. Novela vykonala zmeny nielen v
stavebnom zákone (čl. I.), ale tiež v
zákone č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách
(cestný zákon) v z. n. p. (čl. II.) a v
zákone č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n.
p. (čl. III.).Zjednodušene možno konštatovať, že zo stavebného
zákona bola vypustená všetka úprava týkajúca sa informačných, reklamných a propagačných
zariadení a z týchto sa stali reklamné stavby, čomu nasvedčuje aj prechodné ust.
§ 142d ods. 2 prvá veta
stavebného zákona:§ 142d ods. 2 prvá veta stavebného zákona Informačné, reklamné a propagačné zariadenia podľa predpisov platných do 1. januára 2015 sa považujú za reklamné stavby podľa tohto zákona v znení účinnom od 2. januára 2015.
Reklamné stavby sú zadefinované v novom ustanovení
§ 43 ods. 2 a
3
stavebného zákona nasledovne:§ 43 ods. 2 a 3 stavebného zákona (2) Reklamná stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo upevnená strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ na zemi alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu a ktorej funkciou je šírenie reklamných, propagačných, navigačných a iných informácií viditeľných z verejných priestorov. (3) Najväčšou informačnou plochou podľa odseku 2 sa rozumie kolmý priemet jednej najväčšej informačnej plochy, umiestnenej na reklamnej stavbe na zvislú rovinu podľa projektovej dokumentácie predloženej stavebnému úradu.
Nový pojem
"reklamná stavba"
upresnil doterajší nejednoznačný výklad spojenia so
zemou a zahrnul medzi reklamné stavby aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia, ktoré doteraz
neboli stavbami, ale len hnuteľnými vecami
, keďže boli upevnené napr. o betónový kváder,
panel a pod., položený na zemi (na upravenom alebo neupravenom podklade), čím dochádzalo k
obchádzaniu povinností a pravidiel podľa stavebného
zákona.Následne bolo na webovej stránke Ministerstva dopravy a výstavby SR:
http://www.telecom.gov.sk/index/index.php?ids=86442
zverejnené usmernenie k povoľovaniu
reklamných stavieb
(ďalej len "usmernenie").Z hľadiska ust. § 5 ods. 2 zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. je potrebné poznamenať, že ide o tzv.
interný normatívny
akt
ministerstva a obec ako stavebný úrad je povinná sa týmto usmernením riadiť.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.