Organizačné zmeny - nástroj riadenia
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Napätá ekonomická situácia v ostatných rokoch vyvolala neraz aj v miestnej samospráve
nevyhnutnosť uskutočnenia organizačných zmien. Pritom nie je k dispozícii ucelenejší zdroj
informácií, ktorý by pomáhal zamestnávateľom v tom, ako v tejto situácii postupovať, a to najmä v
kontexte riadneho splnenia povinností z pracovnoprávnych vzťahov. Tento článok je pokusom o
vyplnenie spomínanej informačnej medzery.
Nástroj riadenia s priamymi právnymi
dôsledkami
Organizačná zmena je svojou podstatou nástroj riadenia, ktorý má pomôcť tomu, aby
právnická osoba zefektívnila svoju činnosť. Organizmus obecnej samosprávy má zákonom stanovenú svoju
štruktúru len veľmi voľne a podstatná časť rozhodovania o štruktúre vnútorného organizmu je v
pôsobnosti samosprávnych orgánov - starostu alebo v niektorých prípadoch v pôsobnosti obecného
zastupiteľstva.
Dobre usporiadaná organizácia má pracovnoprávne vzťahy so všetkými zamestnancami
usporiadané tak, že to zodpovedá štruktúre organizácie a vnútornej deľbe práce. Znamená to, že
organizačné členenie právnickej osoby z pohľadu riadenia je harmonicky premietnuté do úloh
jednotlivých pracovísk a zamestnancov (do ich pracovných zmlúv a pracovných náplní).
Organizačná zmena za z tohto pohľadu dotýka pracovnoprávnych vzťahov takmer v každom
prípade a spôsobí, že vnútorné organizačné členenie sa ocitne v krátkodobom nesúlade s
pracovnoprávnymi vzťahmi. Preto z organizačnej zmeny vyplývajú celkom nevyhnutne aj pracovnoprávne
dôsledky v podobe právnych úkonov, ktoré opäť dostanú stav po organizačnej zmene do súladu s obsahom
pracovnoprávnych vzťahov.
Toľko nateraz k právnym účinkom alebo k dôsledkom organizačnej zmeny (jednotlivým
konkrétnym pracovnoprávnym dôsledkom sa budeme venovať neskôr).
Veľmi dôležité je však venovať pozornosť aj príprave organizačnej zmeny, ktorá má tiež
niekoľko veľmi významných pracovnoprávnych aspektov. Pomerne častým nedostatkom v praxi je, že
rozhodnutiu o organizačnej zmene, aj keď je mimoriadne dôležit