Na základe ZP existujú dva režimy, ako vykonávať verejnú funkciu, pokiaľ ide o vzťah k existujúcemu pracovnoprávnemu vzťahu, a to:
-
výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnancovi sa poskytuje pracovné voľno na výkon verejnej funkcie na nevyhnutne potrebný čas (
tzv. krátkodobé uvoľnenie z práce
) alebo
-
výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a pracovný pomer "spočíva" a zamestnanec je bez časového obmedzenia uvoľnený na výkon verejnej funkcie po dobu jej trvania (
tzv. dlhodobé uvoľnenie z práce
).
(Obdobne ŠVEC, M. - TOMAN, J.:
Zákonník práce. Komentár.
1. vydanie. Bratislava, Wolters Kluwer, 2019.)
ZP nezakotvuje, čo možno rozumieť pod dlhodobým uvoľnením (K preukazovaniu dlhodobého uvoľnenia na výkon funkcie bližšie pozri BRIESTENSKÝ, L:
Dlhodobé uvoľnenie na výkon funkcie zástupcu starostu.
Účtovníctvo ROPO a obcí v praxi, č. 9, 2022.) zamestnanca na výkon verejnej funkcie.
______________________________
Z povahy veci vyplýva, že pri dlhodobom uvoľnení zamestnanca na výkon verejnej funkcie sa zamestnancovi pozastavuje plnenie povinností vyplývajúcich z pracovného pomeru. Vychádzajúc z toho, že dôkazné bremeno o existencii a trvaní príslušnej prekážky v práci na strane zamestnanca znáša sám zamestnanec, musí dôvody pre dlhodobé uvoľnenie na výkon verejnej funkcie preukazovať tento zamestnanec (spravidla dekrétom, poverením alebo inou obdobnou listinou vydanou subjektom, v prospech ktorého vykonáva verejnú funkciu). Uvoľnenie na výkon verejnej funkcie prichádza do úvahy vo všeobecnosti len vtedy, ak túto funkciu nemožno vykonávať mimo pracovného času zamestnanca.
______________________________
To, či pôjde o krátkodobé uvoľnenie (na nevyhnutný čas pri súčasnom vykonávaní práce v pracovnom pomere) alebo dlhodobé uvoľnenie (spočívanie pracovného pomeru, resp. absolútne nevykonávanie práce) zamestnanca na výkon verejnej funkcie, bude závislé od charakteru a rozsahu vykonávanej verejnej funkcie.
Dlhodobé uvoľnenie z práce má relatívne trvalý charakter v tom zmysle, že výkon verejnej funkcie
vylučuje po dobu jej trvania z hľadiska pracovnej náplne súbežný výkon práce v pracovnoprávnom vzťahu
.
Krátkodobé uvoľnenie z práce je limitované nevyhnutne potrebným časom, ktorý vyplýva z okolností konkrétneho prípadu (napr. účasť mestského poslanca na rokovaní mestského zastupiteľstva vrátane cesty naň a späť) - ide teda o čas, po ktorý zamestnanec objektívne nemohol vykonávať prácu pre zamestnávateľa. Krátkodobé uvoľnenie z práce teda znamená, že
popri výkone verejnej funkcie je objektívne možné vykonávať zamestnanie v pracovnom pomere
(výkon verejnej funkcie má doplnkový charakter k zamestnaniu, t.j. nenahrádza ho).
______________________________
Spoločným znakom oboch uvoľnení na výkon