Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Mimoriadne a dočasné zrovnoprávnenie zamestnávateľov v súvislosti COVID-19? Náhrada mzdy vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca pre všetkých zamestnávateľov

Publikované: Autor/i: KVASŇOVSKÝ & PARTNERS | ADVOKÁTI s.r.o

Z dôvodu vyhlásenia mimoriadnej situácie na území Slovenskej republiky vládou Slovenskej republiky uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11.03.2020 pre riziko šírenia ochorenia COVID-19 bolo nariadených viacero opatrení. Okrem presne špecifikovaných výnimiek sa s účinnosťou od 16. marca 2020 od 6:00 hod. uzatvorili všetky maloobchodné prevádzky a prevádzky poskytujúce služby, čo má výrazný vplyv na pracovnoprávne vzťahy a zamestnanosť.

Dňa 25.03.2020 bol vládou Slovenskej republiky predložený návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, vrátane zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) a zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“).

Z vládneho návrhu zákona však vyplýva, že Zákonník práce má byť novelizovaný v záujme aplikačnej praxe za účelom zosúladenia rozsahu prekážok v práci v zmysle Zákonníka práce a podmienok nároku na ošetrovné. Návrh zákona, ktorým sa mení Zákonník práce, sa však nedotýka prekážok v práci na strane zamestnávateľa.

Návrh novely zákona o službách zamestnanosti má podľa dôvodovej správy zaviesť nový nástroj na realizáciu projektov na podporu udržania pracovných miest, vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní, p

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Vykonávanie základnej finančnej kontroly v otázkach z praxe N

Publikované:

V príspevku sa venujeme spracovaniu častých otázok z praxe vzhľadom na vykonávanie základnej finančnej kontroly podľa ustanovení § 7 ods. 2 a 3 v nadväznosti na § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly a aj čitateľovi prezentujú časté finančné operácie, ktoré musia v praxi byť overené základnou finančnou kontrolou aj vzhľadom na dikciu osobitných predpisov.

Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 pre hlavných kontrolórov N

Publikované:

Povinnosť vyhotoviť Správu o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce upravuje zákon    č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v ustanovení § 18f ods. 1 písm. e) a treba uviesť, že takáto Správa nemá súvis s výročnou správou obce za rok 2021 a nie je ani jej súčasťou. Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 je spracovaná výlučne hlavným kontrolórom obce, mesta alebo vyššieho územného celku, a to bez ohľadu na veľkosť obce, rozsah kontrolnej činnosti, personálny aparát pri výkon kontroly a podobne.

Vybrané kontrolné zistenia v účtovnej agende N

Publikované:

Príspevok reaguje na prax subjektov územnej samosprávy s ohľadom na aktuálny právny stav v rámci zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Bližšie sa venuje nesprávnym a neúplným náležitostiam účtovných dokladov, časovým súladom, oblasti tvorby rezerv a tiež zaujímavým otázkam zamestnancov z posledných mesiacov.

Hlavný kontrolór obce v roku 2021 N

Publikované:

Príspevok sa venuje vnútornému kontrolnému mechanizmu v obci, ktorý zastrešuje hlavný kontrolór obce. Bližšie sa zaoberá povinnosťami hlavného kontrolóra po procesnej a formálnej stránke, upozorneniami autora a je vhodný tiež pre nových hlavných kontrolórov v roku 2021. Príspevok obsahuje aj výpočet kontrolných zistení a príklady z aplikačnej praxe vychádzajúce z kontrolnej činnosti autora v územnej samospráve.

Výkon funkcie hlavného kontrolóra v obci N

Publikované:

Téma práv, kompetencií a povinností hlavného kontrolóra obce je často diskutovanou témou, a to najmä vzhľadom na novelizovaný zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Bližšie sa venujeme najmä praktickému pohľadu na situácie, ktoré sa môžu spájať s výkonom funkcie hlavného kontrolóra obce ako riadneho zamestnanca v pracovnom pomere k obci (ostatného vedúceho zamestnanca). Venovať sa budeme výkonu podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce, kompetencii výkonu kontroly za účasti poslancov obecného zastupiteľstva, výstupom z kontroly, ako aj prešetrovaniu oznámenia o protispoločenskej činnosti a pod.