Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Koronavírus na pracovisku

Publikované: Autor/i: Tatiana Mičudová

Nielen Slovensko, ale v zásade celý svet čelí hrozbe zvanej koronavírus COVID-19. Po potvrdení tohto ochorenia aj na území Slovenskej republiky, bolo prijatých množstvo opatrení, ktoré zasahujú aj do pracovnoprávnych vzťahov.

 1Môže zamestnávateľ od zamestnanca vyžadovať informáciu o tom, kde sa počas dovolenky zdržiaval?

Áno, zamestnávateľ môže v súčasnej situácii šírenia koronavírusu COVID-19 ustanoviť povinnosť zamestnanca oznamovať svoj pobyt v rizikovej oblasti, prípadne iné skutočnosti, ktoré sú relevantné pre ochranu zdravia, a to v záujme ochrany zdravia ostatných zamestnancov. Napr. na dovolenkových lístkoch sa nachádza kolónka „miesto pobytu na dovolenke“.

V prípade, že sa zamestnanec vrátil z dovolenky z oblasti, kde bol výskyt ochorenia COVID-19, alebo ak mohol byť potenciálne v kontakte s osobami, u ktorých je riziko, že boli nakazené, mal by o tom informovať svojho zamestnávateľa. Uvedená povinnosť mu (podľa nás vyplýva) z § 81 písm. e) Zákonníka práce, podľa ktorého je zamestnanec povinný „nekonať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa“. Situácia, keď by zamestnanec svojím zdravotným stavom, resp. rizikom ochorenia, ohrozoval zdravie ostatných zamestnancov, spadá podľa nášho názoru pod dané ustanovenie Zákonníka práce.

2.  Môže zamestnávateľ nariadiť zamestnancovi/zamestnancom prácu z domu (home office)?

Home office ako inštitút nie je v Zákonníku práce bližšie rozpracovaný. Jeho konkrétnejšia legislatívna podoba chýba. Chýba legálna definícia pojmu home office. V prípade home officu ide o príležitostnú, nie pravidelnú prácu z domu

Podľa § 52 ods. 5 Zákonníka práce: „Za domácku prácu alebo teleprácu sa nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje.

Na prácu z domu musia byť splnené nasledujcúe požiadavky:

  • home office sa dá vykonávať iba po predchádzajúcej dohode alebo so súhlasom zamestnanca;
  • druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva, musí byť vhodný na jej výkon formou práce z domu.

Treba poznamenať, že zavedenie home office pre viac zamestnancov (prípadne pre celú firmu) nie je také jednoduché a ide o určitý proces, ktorý so sebou prináša povinnosti pre zamestnávateľa i zamestnanca, a to nielen v oblasti výkonu práce, ale aj prideľovania práce a v neposlednom rade v oblasti ochrany osobných údajov. Zamestnávateľ by preto pred uplatnením tohto inštitútu mal prijať aspoň základné interné predpisy o podmienkach výkonu takejto práce, kde definuje základné práva a povinnosti zamestnancov, bezpečnosť ochrany osobných údajov a pod.

3. Aké má zamestnávateľ možnosti, ak zamestnanec nesúhlasí s výkonom

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Rozsah schvaľovania zmien rozpočtu starostom obce N

Publikované:

Ako stanoviť rozsah schvaľovania zmien rozpočtu pre starostu?

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?