Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Práva a povinnosti zamestnávateľov (2. časť)

Publikované: Autor/i: Ing. Jozef Mikula, PhD.

Pri každodennom pracovnom zhone je niekedy ťažké nájsť si priestor na diskusiu, na riešenie problémov. Najmä vo veľkých firmách býva zložité kontaktovať kompetentných pracovníkov. Vhodným miestom, kde možno predpokladať na riešenie pracovné problémy zamestnancov, ktorých zástupca zamestnancov zastupuje, je komisia BOZP. Túto komisiu je povinný zriadiť zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 100 zamestnancov, a je jeho poradným orgánom. Komisiu BOZP tvoria zástupcovia zamestnancov pre bezpečnosť a zástupcovia zamestnávateľa, najmä odborníci v danom odbore, pričom nadpolovičnú väčšinu tvoria zástupcovia zamestnancov pre bezpečnosť. Táto komisia zasadá najmenej raz za rok. Komisia BOZP je oprávnená pravidelne hodnotiť stav BOZP, stav a vývoj pracovnej úrazovosti, chorôb z povolania a hodnotiť ostatné otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane pracovného prostredia a pracovných podmienok, ďalej navrhovať opatrenia v oblasti riadenia, kontroly a zlepšovania stavu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, vyjadrovať sa ku všetkým otázkam súvisiacim s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci, ako aj požadovať od zamestnávateľa nevyhnutné informácie potrebné na výkon svojej činnosti. Ustanovením komisie BOZP nie sú dotknuté oprávnenia zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť. V prípade, že u zamestnávateľa nie sú vymenovaní zástupcovia zamestnancov pre bezpečnosť, môžu oprávnenia vykonávať zamestnanci.

Bezpečnostnotechnická služba – BTS

Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť pre zamestnancov BTS, ktorá spolupracuje s pracovnou zdravotnou službou, príslušnými organizačnými útvarmi zamestnávateľa a so zástupcami zamestnancov vrátane zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť.

Povinnosti zástupcov zamestnancov

Zástupcovia zamestnancov, odborníci plniaci úlohy pre zástupcov zamestnancov sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej funkcie a ktoré boli zamestnávateľom označené ako dôverné. Táto povinnosť trvá aj počas jedného roka po skončení výkonu funkcie, ak osobitný predpis neustanoví inak; ďalej nesmú byť za plnenie úloh vyplývajúcich z výkonu svojej funkcie zamestnávateľom znevýhodňovaní ani inak postihovaní; v čase funkčného obdobia a počas šiestich mesiacov po jeho skončení chránení proti opatreniam, ktoré by ich mohli poškodzovať vrátane skončenia pracovného pomeru a ktoré by boli motivované ich postavením alebo činnosťou; nesmú byť za plnenie úloh vyplývajúcich z výkonu svojej funkcie zamestnávateľom znevýhodňovaní ani inak postihovaní a iné.

Postavenie zástupcu zamestnancov

•   Zástupca zamestnancov je rovnakým zamestnancom ako každý z jeho kolegov, ktorých zastupuje. Je odborníkom na svoju základnú pracovnú činnosť, zaujíma sa o problematiku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, no nie je na ňu špecialistom.

•   Zástupca zamestnancov nemá výnimočnú pozíciu v organizačnej štruktúre.

•   Zástupca zamestnancov nie je, a to ani v otázkach bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci nadriadeným svojim spolupracovníkom.

•   Zástupca zamestnancov nemôže nikomu nič prikazovať, nemôže ani prijímať opatrenia. Za BOZP na pracoviskách zastupovaním svojich spolupracovníkov nenesie žiadnu zodpovednosť. Za bezpečnosť vlastnej práce je zodpovedný ako každý iný zamestnanec.

•   Zástupca zamestnancov má právo na priame kontakty so svojimi spolupracovníkmi – zamestnancami, s nadriadenými zamestnancami, so zástupcami bezpečnostnotechnickej služby, závodnej zdravotnej služby, s odborovou organizáciou – reprezentatívna organizácia, s komisiou BOZP, ak to môže byť užitočné aj s externými odborníkmi.

•   Zástupca zamestnancov pomáha zamestnávateľovi plniť jeho povinnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, najmä tým, že sa stará o bezpečnosť práce zdola, t. j. z pracoviska.

Čo je bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci?

Pojem „bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci“ získava v podmienkach spoločenského a technického rozvoja nové rozmery. Mnoho ľudí spája bezpečnosť a ochranu zdravia len s protiúrazovou prevenciou a s predchádzaním chorobám z povolania. Nový prístup však rieši okrem bezpečnosti a ochrany zdravia aj pracovné prostredie, pracovné podmienky, pracovné vzťahy, sociálnu ochranu zamestnancov, stres, záťaž a ostatné faktory, ktoré ovplyvňujú pohodu pri práci, rieši vytváranie uspokojivých pracovných podmienok.

Právo zamestnanca na bezpečnosť, ochranu zdravia a na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky je zakotvené v Ústave SR, čl. 36.

Zákonník práce zaviedol v § 146 pojem „ochrana práce“. Tento pojem treba chápať ako širšiu oblasť zahŕňajúcu bezpečnosť, ochranu zdravia, pohodu na pracovisku a sociálnu pohodu – teda „OCHRANU ČLOVEKA PRI PRÁCI“. Ochrana práce sa dotýka všetkých aspektov, ktoré súvisia s prácou.

Vzťahy zamestnancov a zástupcov zamestnancov

Je dôležité si uvedomiť, koho zástupca zamestnancov zastupuje a od toho odvíjať ďalšiu filozofiu. Musí mať jasno o ľuďoch a pracovných priestoroch na pracovisku, ktoré svojou činnosťou pokrýva. Predovšetkým musí počúvať svojich kolegov, ktorých zastupuje. Títo ľudia, táto skupina zamestnancov si ho vybrala, zvolila na zastupovanie svojich záujmov v oblasti BOZP.

Zamestnanci sú oprávnení prostredníctvom zástupcov zamestnancov uplatňovať svoje práva vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov alebo obdobných pracovných vzťahov a ďalej sú povinní spolupracovať so zástupcom zamestnancov pre BOZP v potrebnom rozsahu tak, aby mu umožnili plniť povinnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdrav

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Vykonávanie základnej finančnej kontroly v otázkach z praxe N

Publikované:

V príspevku sa venujeme spracovaniu častých otázok z praxe vzhľadom na vykonávanie základnej finančnej kontroly podľa ustanovení § 7 ods. 2 a 3 v nadväznosti na § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly a aj čitateľovi prezentujú časté finančné operácie, ktoré musia v praxi byť overené základnou finančnou kontrolou aj vzhľadom na dikciu osobitných predpisov.

Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 pre hlavných kontrolórov N

Publikované:

Povinnosť vyhotoviť Správu o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce upravuje zákon    č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v ustanovení § 18f ods. 1 písm. e) a treba uviesť, že takáto Správa nemá súvis s výročnou správou obce za rok 2021 a nie je ani jej súčasťou. Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 je spracovaná výlučne hlavným kontrolórom obce, mesta alebo vyššieho územného celku, a to bez ohľadu na veľkosť obce, rozsah kontrolnej činnosti, personálny aparát pri výkon kontroly a podobne.

Správa o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra v kocke N

Publikované:

V podmienkach samosprávy obcí je obligatórnou povinnosťou hlavného kontrolóra spracovanie Správy o kontrolnej činnosti. Predmetom príspevku je definícia tohto materiálu, jeho predkladanie, náležitosti a schvaľovanie v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Súčasťou nášho príspevku je aj vzor uvedenej správy z prostredia hlavného kontrolóra v samospráve v súčasnom právnom stave.

Prenajímanie priestorov N

Publikované: