Správa o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra v kocke

Vydané: 11 minút čítania

V podmienkach samosprávy obcí je obligatórnou povinnosťou hlavného kontrolóra spracovanie Správy o kontrolnej činnosti. Predmetom príspevku je definícia tohto materiálu, jeho predkladanie, náležitosti a schvaľovanie v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Súčasťou nášho príspevku je aj vzor uvedenej správy z prostredia hlavného kontrolóra v samospráve v súčasnom právnom stave.

Správa o kontrolnej činnosti predstavuje spravidla prehľad:

  1. uskutočnených všetkých kontrol na základe oboch plánov kontrolnej činnosti za predošlý rok, za ktorý sa správa vyhotovuje,
  2. vykonaných kontrol nad rámec plánov kontrolnej činnosti (podnety občanov),
  3. súčinnosti s inými orgánmi, kontrolami, prokuratúrou či štátnymi orgánmi a podobne,
  4. bilancie kontrol (počet kontrolných zistení, odporúčaní a opatrení),
  5. žiadostí o sprístupnení informácií v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, či podnetoch alebo oznámeniach alebo
  6. iných činností hlavného kontrolóra (prehľad školení, konzultácií, porád, zvyšovanie kvalifikácie a podobne).

Plán kontrolnej činnosti je spracovaný vždy na obdobie jedného polroka, a to na:

  1. obdobie od 1. januára do 30. júna príslušného roka a
  2. obdobie od 1. júla do 31. decembra príslušného roka.

Správa o kontrolnej činnosti sa vyhotoví vždy na základe vykonaných kontrol v zmysle uvedených polročných plánov kontrolnej činnosti, ktoré sú predkladané obecnému zastupiteľstvu vždy pred začatím daného polroka. To znamená v prípade Plánu kontrolnej činnosti na prvý polrok 2021 sa bežne predkladá hlavným kontrolórom na rokovanie obecného zastupiteľstva takýto materiál v novembri/decembri 2021. Platí, že Správa o kontrolnej činnosti obsahuje prehľad všetkých vykonaných kontrol za predošlý rok 2021.

Termín na spracovanie správy a jej predloženie na rokovanie obecného zastupiteľstva (pozn. autora: ako riadny materiál na rokovanie alebo ako informatívny materiál) je stanovený zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a to v lehote do 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje (teda do konca februára 2022).

Treba uviesť, že lehota 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje je v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov zamýšľaná ako obdobie 60 kalendárnych dní (t. j. nie pracovných dní po skončení daného roka). Správu o kontrolnej činnosti bližšie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov nešpecifikuje, a teda jej náležitosti nie sú zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov priamo stanovené. Platí iba pravidlo, že jej súčasťou je výpočet vykonaných kontrol. Správa o kontrolnej činnosti predstavuje prehľad kontrol pre súčasných poslancov, pričom ide o kontroly, ktoré sú ukončené alebo sa ukončujú na prelome roka.

Otázka č. 1: Kontrola začala v decembri 2021 a pokračuje do roku 2022. Má byť v Správe o kontrolnej činnosti uvedená táto kontrola?

Áno, pretože kontrola bola začatá a aj vykonávaná už v roku 2021 – a to za obdobie, za ktoré sa vyhotovuje Správa o kontrolnej činnosti.

Otázka č. 2: Ak hlavný kontrolór vykonal za rok 2021 sedem kontrol, bude súčasťou Správy o kontrole sedem kontrol?

Áno a v prípade, že v roku 2021 boli na rokovanie zastupiteľstva obce alebo mesta predkladané správy o výsledku kontrol, budú súčasťou správy aj tieto správy. Do súhrnného počtu kontrol vykonaných v roku 2021 sa tieto správy však nezahrnú (pozn. autora: ak by boli vykonávané aj na prelome rokov, tak sa do súhrnného počtu kontrol za rok 2021 riadne zahrnú).

Správa o kontrolnej činnosti môže obsahovať aj iné údaje, a to z praxe napríklad:

  1. účasť hlavného kontrolóra na školeniach, seminároch a konferenciách,
  2. účasť hlavného kontrolóra v profesijných organizáciách a združeniach,
  3. výkon lektorskej a inej činnosti hlavného kontrolóra,
  4. činnosť útvaru hlavného kontrolóra, ak je v obci alebo v meste zriadený,
  5. vyhliadky do budúceho roka alebo
  6. odpočet činností a ich plnenie za skončený rok a podobne.

Povinnosťou hlavného kontrolóra je predkladať správu o kontrolnej činnosti priamo obecnému či mestskému zastupiteľstvu a to v písomnej forme. K textu Správy o kontrolnej činnosti môžu mať poslanci námietky, pričom Správu ako takú obecné alebo mestské zastupiteľstvo neschvaľuje, no berie ju uznesením na vedomie.

Odporúčanie: Správa o kontrolnej činnosti sa môže uverejniť na webovom sídle obce alebo mesta, pričom zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov vo svojich ustanoveniach neuvádza uvedené ako povinnosť. Ide teda o dobrovoľnú aktivitu hlavného kontrolóra, prípadne ak o to požiada verejnosť, poslanci uznesením alebo starosta obce, či primátor mesta.

Doklady potrebné k zostaveniu Správy o kontrolnej činnosti sú najmä:

  1. výstupy o kontrolách za predošlý rok (Návrhy správ a Správy o kontrole),
  2. schválené a prípadne upravené Plány kontrolnej činnosti na príslušný polrok predošlého roka, za ktorý sa Správa vyhotovuje,
  3. e-mailová, listová a iná komunikácia s občanmi, úradom, poslancami a podobne,
  4. interpelácie poslancov, infožiadosti občanov na hlavného kontrolóra.

Prípad z praxe – nezvolanie zastupiteľstva do konca februára 2022

V prípade, že nebolo zvolané zasadnutie zastupiteľstva, hlavný kontrolór má starostu riadne informovať o svojej povinnosti predloženia predmetnej správy o kontrolnej činnosti za minulý rok. V takomto prípade sa odporúča, aby hlavný kontrolór riadne spracovanú správu o kontrolnej činnosti poslal poslancom zastupiteľstva, a to e-mailom alebo poštou v riadnom termíne a následne na zasadnutie zastupiteľstva v marci 2022 ako riadny materiál na rokovanie.

VZOR DO PRAXE

Správa o kontrolnej činnosti hlavnej kontrolórky/hlavného

kontrolóra obce ....

V súlade s §18 f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov

predkladám

Obecnému (mestskému, miestnemu) zastupiteľstvu Správu o kontrolnej činnosti za rok 201x.

Hlavný kontrolór v priebehu roka 201x vykonával kontrolnú činnosť, ktorej rozsah vyplýva z príslušných ustanovení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. Celkom bolo vykonaných x kontrol. Kontrolná činnosť bola vykonávaná v súlade s plánmi kontrolnej činnosti na 1. a 2. polrok 201x, ktoré boli schválené uzneseniami zastupiteľstva č. xxx/201x zo dňa xxxx a uznesením č. xxx/201x zo dňa xxxx.

V nadväznosti na schválené plány kontrolnej činnosti prijaté uzneseniami zastupiteľstva, ako aj v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a iných právnych predpisov bola činnosť hlavného kontrolóra za sledované obdobie zameraná na:

  • výkon kontrolnej činnosti
  • výkon iných odborných činností, najmä spracovanie odborných stanovísk,
  • kontrolu .....,
  • preverenie .....

Podľa obsahového zamerania boli kontroly zamerané na:

a) kontroly:

  • kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení s finančnými prostriedkami a majetkom,
  • kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych a interných predpisov,
  • kontrola dodržiavania zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p., zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a dodržiavanie zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p.,
  • kontrola plnenia uznesení zastupiteľstva,
  • kontrola plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov zistených pri kontrolách v predchádzajúcom období,
  • kontrola vybavovania sťažností a petícií v podmienkach úradu,

b) na dodržiavanie ustanovení zákonov:

  • č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
  • č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších zákonov,
  • č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov,
  • č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
  • č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov,
  • č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov
  • č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov,
  • č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov,
  • č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
  • č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
  • č. 85/1990 Zb. o petičnom práve a podobne,

c) na dodržiavanie opatrení a metodických usmernení Ministerstva financií SR a to najmä opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (postupy účtovania), metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky k Opatreniu          č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov,

d) na dodržiavanie všeobecne záväzných nariadení mesta a interných predpisov, ktoré sú platné v jednotlivých kontrolovaných subjektoch.

Kontrolnej činnosti podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a podľa zákona o finančnej kontrole a audite podliehajú subjekty, ktorými sú:

  • obecný/mestský/miestny úrad,
  • rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou/mestom,
  • právnické osoby, v ktorých má obec/mesto majetkovú účasť a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce/mesta, alebo ktorým bol majetok obce/mesta ponechaný do užívania, a to v rozsahu týkajúcom sa tohto majetku,
  • osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu mesta účelové dotácie alebo návratné finančné

výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.

V roku 201x hlavný kontrolór vykonal nasledujúce kontroly v súlade s plánmi kontrolnej

činnosti na 1. a 2. polrok 201x.

1. Kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami a majetkom xxxx

Predmetom a cieľom kontroly bolo preveriť hospodárnosť, účinnosť a efektívnosť hospodárenia, dodržiavanie zákona o účtovníctve, zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o finančnej kontrole, zákona o obehu účtovných dokladov a ďalších zákonov, predpisov a smerníc súvisiacich s hospodárením.

Kontrolou boli zistené 2 nedostatky, a to ....

Opatrenia boli ....

Kontrola bola skončená ....

Informácia o kontrole bola predložená na rokovanie zastupiteľstva dňa .... a kontrola bola vzatá na vedomie uznesením č. .... /201x.

2. Kontrola hospodárenia v organizácii ....

Predmetom a cieľom kontroly bolo preveriť hospodárnosť, účinnosť a efektívnosť hospodárenia v xxx za roky xxxx – xxxx, dodržiavanie rozpočtových pravidiel ako

príspevkovej organizácie mesta, dodržiavanie zákona o účtovníctve, zákona o finančnej kontrole, zákona o obehu účtovných dokladov a ďalších zákonov, predpisov a smerníc súvisiacich s hospodárením organizácie.

Kontrolou boli zistené 4 nedostatky, a to ....

Opatrenia boli ....

Kontrola bola skončená ....

Informácia o kontrole bola predložená na rokovanie zastupiteľstva dňa .... a kontrola bola vzatá na vedomie uznesením č. .... /201x.

3. Kontrola správnosti tvorby, čerpania a účtovania sociálneho fondu za rok xxxx v organizácii xxxx

Cieľom kontroly bolo zistiť skutkový stav dodržiavania podmienok a uplatňovanie zákona č.

152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a kolektívnej zmluvy MsÚ pre rok 201x uzatvorenej medzi

xxxx

Kontrolou správnosti tvorby, čerpania a účtovania sociálneho fondu neboli zistené nedostatky.

Kontrola bola skončená ....

Informácia o kontrole bola predložená na rokovanie zastupiteľstva dňa .... a kontrola bola vzatá na vedomie uznesením č. .... /201x.

Ostatné činnosti hlavného kontrolóra za rok 201x

  • riešenie podnetov a žiadosti občanov,
  • pravidelná účasť na zasadnutiach rady, resp. zastupiteľstva,
  • spracovanie a predkladanie ďalších materiálov na rokovania rady, resp. zastupiteľstva,
  • posudzovanie charakteru petícií občanov,
  • kontrolu plnenia uznesení MsZ písomne predkladané na rokovania MsZ,
  • metodická pomoc úradu,
  • zúčastňovanie sa školení a seminárov,
  • účasť na konferenciách a zasadnutiach .....

Dňa ..... v meste/obci .....       podpis hlavného kontrolóra