Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru

Publikované: Autor/i: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Príspevok je venovaný problematike uzatvárania dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v školách a školských zariadeniach. Cieľom je poukázať na zmeny vyplývajúce z noviel zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákonom č. 248/2022 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 350/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Zákonník práce v znení neskorších predpisov a zodpovedať časté otázky spojené s uzatváraním dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.

Uzatváranie dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru je legislatívne upravené v deviatej časti v § 223 až § 228a zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“). V školách a školských zariadeniach (ďalej len „škola“) sa z dôvodu zabezpečenia potrieb školy a plnenia jej základných úloh často uzatvárajú s fyzickými osobami dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohodu o vykonaní práce, dohodu o pracovnej činnosti a dohodu o brigádnickej práci študentov). Nemalo by to byť však pravidlo, ale skôr výnimka. Škola by mala vedieť vždy výnimočnosť situácie zdôvodniť.

Na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa vzťahujú v § 223 ods. 2 presne vymedzené ustanovenia Zákonníka práce. Podmienkou platnosti dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru je ich písomná forma, škola ju musí so zamestnancom uzatvoriť písomne a jedno jej písomné vyhotovenie musí vydať zamestnancovi.

Ako je to s pracovným časom zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru?

Podľa § 223 ods. 2 a 3 pracovný čas zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, v priebehu 24 hodín nesmie presiahnuť 12 hodín a u mladistvého zamestnanca v priebehu 24 hodín nesmie presiahnuť 8 hodín. Zamestnancom, ktorí vykonávajú prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, nemožno nariadiť a ani s nimi dohodnúť pracovnú pohotovosť a prácu nadčas. Ak priemerný týždenný pracovný čas presiahne tri hodiny v období štyroch po sebe nasledujúcich týždňov, na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa primerane vzťahujú aj ustanovenia § 43 ods. 1 písm. b), § 44a ods. 2 až 5, § 47a ods. 1 písm. a) a d) a ods. 2 až 5 a § 54b ods. 2 až 5. Doba podľa § 47a ods. 2 začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, v ktorom došlo k presiahnutiu pracovného času podľa prvej vety.

Ak ide o prácu, ktorá je vymedzená výsledkom, škola uzatvára dohodu o vykonaní práce. Ak ide o príležitostnú činnosť vymedzenú druhom práce, škola uzatvára dohodu o pracovnej činnosti alebo dohodu o brigádnickej práci študentov.

Dohoda o vykonaní práce

Dohoda o vykonaní práce je často zaužívaný samostatný typ dohody. Legislatívne sú podmienky jej uzatvárania upravené v § 226 Zákonníka práce. Škola a školské zariadenie ako zamestnávateľ uzatvára dohodu o vykonaní práce s fyzickou osobou na vykonanie práce jednorazového charakteru, pričom rozsah práce (pracovnej úlohy), na ktorý sa dohoda uzatvára, nesmie presiahnuť 350 hodín v kalendárnom roku. Do dojednaného rozsahu práce sa pritom započítava aj doba práce vykonávanej zamestnancom pre školu v tom istom kalendárnom roku na základe inej dohody o vykonaní práce.

Jeden zamestnanec môže uzatvoriť aj niekoľko dohôd o vykonaní práce, ale vždy len maximálne do 350 hodín v kalendárnom roku.

V dohode o vykonaní práce musí byť vymedzená:

  • pracovná úloha,
  • dohodnutá odmena za jej vykonanie, ktorá je splatná po dokončení a odovzdaní práce (je možné dohodnúť aj splatnosť odmeny už po vykonaní urč
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Kontrola platových náležitostí zamestnancov obce N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo uložilo hlavnému kontrolórovi vykonať kontrolu platových náležitostí zamestnancov obce. Môže hlavný kontrolór kontrolovať platové náležitosti zamestnancov obce, keďže ide o citlivé osobné údaje zamestnancov? V uznesení zastupiteľstva má hlavný kontrolór na rokovanie zastupiteľstva predložiť podrobnú správu o výsledku tejto kontroly. Môže tieto osobné údaje uviesť v správe o výsledku kontroly, ktorú predkladá na zasadnutí obecného zastupiteľstva?

Kontrola vyplatenia odmien pre zamestnancov obecného úradu N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo svojím uznesením uložilo hlavnej kontrolórke vykonať kontrolu vyplatenia odmien pre zamestnancov obecného úradu. Hlavná kontrolórka pri tejto príležitosti chce skontrolovať dodržiavanie zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Má oprávnenie na tento postup? Môže sa hlavná kontrolórka oboznamovať s údajmi o platoch a odmenách jednotlivých zamestnancov?

Hlavný kontrolór ako zamestnanec príspevkovej organizácie obce N

Publikované:

Môže byť zamestnanec príspevkovej organizácie, ktorú zriadila obec, hlavným kontrolórom tej istej obce?

Materská, otcovská a rodičovská dovolenka z hľadiska zdravotného a sociálneho poistenia N

Publikované:

V súvislosti s nástupom a ukončením čerpania materskej, či otcovskej dovolenky a rodičovskej dovolenky, spojených s poskytovaním hmotného zabezpečenia počas tohto obdobia, má zamestnávateľ voči príslušnej zdravotnej poisťovni zamestnanca a Sociálnej poisťovni oznamovacie povinnosti, ktoré mu ukladajú príslušné zákony. Ide o zákon č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 718/2004 Z.z.) v z. n. p. (ďalej len (zákon o zdravotnom poistení“) a zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

Postup zamestnanca v prípade porušovania bezpečnosti práce N

Publikované:

Pri výkone závislej práce môže dôjsť ku vzniku situácie, ktorá ohrozuje alebo spôsobí narušenie bezpečnosti práce. Pritom zamestnanec a aj zamestnávateľ by sa mali správať tak, aby svojím konaním predchádzali vzniku škôd na majetku alebo ujmy na živote alebo zdraví zamestnanca. Pokiaľ ale dôjde k porušovaniu bezpečnosti práce a zamestnanec má o tom vedomosť, upovedomí o tom vedúceho zamestnanca. Pritom rámcovým právnym predpisom, ktorý rieši uvedenú oblasť, ktorá súvisí aj s pracovnoprávnou zodpovednosťou, je zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“), ale je to aj iná, osobitná právna úprava. Uvedené prípady postupu zamestnanca budú preto predmetom tohto článku.