Zákaz dovozu odpadov ako nástroj ochrany životného prostredia

Vydáno: 12 minút čítania

V nedávnom období zarezonovala svetovými médiami správa o tom, že Čínska ľudová republika od začiatku roka 2021 úplne zakáže import odpadov zo zahraničia. Čína postupne od roku 2010 čoraz viac implementuje prísnejšie politiky v oblasti dovozu odpadu. Za medzník v prijímaní uvedených administratívnych nástrojov možno považovať rok 2013. V tomto období sa narušil vzťah medzi Čínou ako primárnym dovozcom a exportérmi plastového odpadu. Impulzom vyhrocujúcim uvedené vzťahy bolo dočasné obmedzenie dovozu odpadu, ktoré vyžadovalo podstatne menšiu mieru znečistenia.

Odborná verejnosť nazýva predmetnú politiku
"Zelený plot"
alebo
"Green Fence"
a jej podstata zdôrazňovala krehkosť globálnej závislosti od jedného dovozcu odpadov. Cieľom uvedenej kampane bolo zvýšiť kvalitu plastového odpadu, ktorý Čína prijíma, a zároveň znížiť nelegálne zahraničné pašovanie a obchodovanie s odpadom označované ako neformálny tok odpadov. Aj keď údaje Európskej únie odhadujú, že neformálne toky odpadov predstavujú asi zlomok importovaných odpadov, politika
Zeleného plotu
uspela vo svojich cieľoch. Išlo však o dočasný nástroj a Čína v roku 2017 oznámila novú dovoznú politiku, ktorá trvalo zakazuje dovoz priemyselného plastového odpadu. Globálne exportno-importné vzťahy odpadového hospodárstva začali naberať na svojej intenzite približne v roku 1993. Monitoring dovozu odpadov v Číne prebieha približne od roku 1992. Odhaduje sa, že v roku 2016 bola asi polovica všetkého plastového odpadu určeného na recykláciu vyvezená zo 123 krajín, pričom Čína z uvedeného objemu prijala približne 52 % odpadov zo 43 rôznych krajín, a to predovšetkým cestou Hong Kongu, ktorý slúži ako vstupný prístav na čínsky vnútorný trh. [1]
Čína teda od začiatku budúceho roka zakáže všetok import odpadu zo zahraničia vrátane recyklovateľných materiálov. Týmto krokom vyvrcholí takmer trojročný proces, počas ktorého uvedená ázijská krajina postupne za

Související dokumenty

Súvisiace články

Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Využívanie odpadov na energetické účely
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Obťažovanie pevnými a tekutými odpadmi
Množstvový zber odpadov - spravodlivá cesta k znášaniu zodpovednosti za tvorbu komunálnych odpadov?
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Blistre, tuby, tégliky
Odpad z viacvrstvových kombinovaných materiálov možno využiť viac
Samosprávy na Slovensku a možnosti využívania potenciálu ZEVO
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?
Recykláciu nezvýšia len limity
Praktická elektronická evidencia odpadu pre zberný dvor

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Odovzdanie starých strojov do zberných surovín
Poplatok za komunálny odpad
Fakturácia zahraničnej osobe registrovanej podľa § 5
Režim DPH pri predaji majetku kúpeného ako oslobodeného od DPH
Odpisovanie skládky
Daňové tajomstvo
Miestne dane za náhradné pozemky
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Dotácia z rozpočtu obce