Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Obyvatelia miest sa ocitajú v kritickej sociálnej núdzi

Publikované: Autor/i: Únia miest Slovenska

Najväčšie mestá Slovenska evidujú zvýšený nárast ľudí v kritickej sociálnej situácii. Obyvatelia sa častejšie obracajú na obecné úrady s prosbami o pomoc s obavami o stratu domova alebo neschopnosťou hradiť svoje bežné výdavky. Mestá však nedisponujú dostatočnými možnosťami priamej pomoci. Preto volajú po riešení, ktoré by na úrovni štátu zabezpečilo priamu, adresnú a pravidelnú finančnú pomoc najohrozenejším obyvateľom, ktorá bude kompenzovať zvýšené životné náklady v dôsledku zdražovania. V opačnom prípade hrozí sociálny pád tisícom doteraz fungujúcich rodín, samoživiteľov alebo seniorov s nižšími dôchodkami. Zhodlo sa na tom Prezídium Únie miest Slovenska (ÚMS) na dnešnom online stretnutí. ÚMS vyzýva na pomoc sociálne zraniteľným obyvateľom.

Zvyšovanie cien a nezmenené mzdy 

Najväčšia miera zdražovania za posledných desať rokov, inflácia na úrovni necelých 10%, s tým súvisiace výrazne rastúce ceny potravín a energií a čoraz drahšie náklady na bývanie. Tento nárast cien spôsobuje, že jednotlivci, seniori, samoživitelia a rodiny s nižšími príjmami žijúci v mestách čelia čoraz ťažšej ekonomickej situácii pri platbách za bežné mesačné výdavky. Práve život v mestách podľa dostupných dát totiž vďaka dlhodobo vyšším nákladom a nezmeneným platovým úrovniam spôsobuje, že mesačné výdavky sa pri zdražovaní neúmerne zvyšujú.  

Bývanie je čoraz nedostupnejšie 

Dlhodobo rastúci trend cien nehnuteľností alebo ich prenájmov sa najsilnejšie prejavuje priamo v najväčších mestách Slovenska. Celosvetová finančná kríza sa dotkla aj výroby stavebných materiálov, čo spomaľuje výstavbu a zároveň ju predražuje. Postpandemický stav svetovej ekonomiky zároveň spôsobil po dlhej dobe prvý nárast úrokov hypoték, čo bude mať za následok opäť nedostupnejšie bývanie pre strednú triedu obyvateľstva alebo úplne nedostupné pre finančne slabšiu časť obyvateľstva, napr. rodičov samoživiteľov. Rovnakú situáciu je možné očakávať nielen pri nákupe bytov, ale aj pri ich prenájme. 

Mestá nedokážu túto situáciu adekvátne riešiť. Dotknuté skupiny obyvateľstva trpia zvýšenými nákladmi na život a nezmenenými príjmami, čo vyžaduje adresnú finančnú a pravidelnú pomoc. Aktuálnym riešením nie je ani mestské nájomné bývanie, keďže v najväčších mestách Slovenska je ho dlhodobo nedostatok, čo je spôsobené náročnosťou samotnej výstavby spolu s nepružným systémom financovania štátom. Predstavitelia miest majú obavu z rastúceho počtu ľudí, ktorí prídu o svoje bývanie a budú tak odkázaní na krízovú pomoc sociálnych služieb, ktorých kapacity sú nedostatočné.



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?