Zmena financovania originálnych školských kompetencií na obci

Vydané: 6 minút čítania

Ministerstvo financií SR zverejnilo na svojom webovom sídle  prognózy výnosu dane z príjmov fyzických osôb na rok 2022 pre miestnu územnú samosprávu. Konkrétna výška výnosu dane z príjmov fyzických osôb na rok 2022 pre každé mesto a každú obec je zverejnená na https://www.mfsr.sk/files/archiv/19/vychodiskove-obce_jun2022.pdf. Okrem úpravy výnosu dane z príjmov fyzických osôb došlo  v rámci východiskových štatistických údajov na rok 2022  aj k zmene prepočítaného počtu žiakov na rok 2022. Na základe týchto zmien sa mení aj výška jednotkového koeficientu na jedného prepočítaného žiaka, poslucháča a dieťa  na rok 2022 -  zvyšuje sa zo sumy  98,70 €  na sumu 103.05 € (júnová prognóza) a na sumu 103,73 € (septembrová prognóza).

Predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu znamená prognózovanú ročnú sumu pripadajúcu na jedného prepočítaného žiaka, dieťa a poslucháča, ktorá  je rovnaká pre každú obec. Na jej výpočet sú potrebné údaje z  dokumentu: „Východiskové štatistické údaje a podiel obcí na výnose DPFO pre rok  ....“, ktorý je zverejnený na webovom sídle Ministerstva financií Slovenskej republiky a to konkrétne:

  1. predpokladaný podiel obcí na výnose dane z príjmov  za SR
  2. prepočítaný počet žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení podľa stavu k 15.9. kalendárneho roka za SR

Pre rok 2022 obce počítali s predpokladanou hodnotou jednotkového koeficientu vo výške 98,70 eur a to na základe Ministerstvom financií SR zverejneného predpokladaného  výnosu prevodu dane z príjmov fyzických osôb do rozpočtov miest a obcí na rok 2022 a jeho rozpisu na jednotlivé mestá a obce. Východiskové údaje na základe ktorých bol realizovaný výpočet predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu boli:

  • Výnos dane pre rok 2022 -  2 412 849 000  €
  • Prepočítaný počet žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení podľa stavu k 15.9. začínajúceho školského roka za SR: 9 778 064,1

Po zverejnenej júnovej prognóze sa východiskové údaje na základe ktorých sa bude realizovať prepočet predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu  menia nasledovne:

  • Výnos dane pre rok 2022 -  2 519 474 000  €
  • Prepočítaný počet žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení podľa stavu k 15.9. začínajúceho školského roka za SR: 9 779 665,1

Predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu  sa zvyšuje na sumu 103,05 €.

Po zverejnenej septembrovej prognóze sa východiskové údaje na základe ktorých sa bude realizovať prepočet predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu  menia nasledovne:

  • Výnos dane pre rok 2022 -  2 536 170 000 €
  • Prepočítaný počet žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení podľa stavu k 15.9. začínajúceho školského roka za SR: 9 779 665,1

Predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu  sa zvyšuje na sumu 103,73 €.

Zmení sa v zmluve o poskytnutí finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na dieťa, žiaka alebo na poslucháča (ďalej len „zmluva o financovaní“) suma finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku, poskytovaných obcou podľa § 6 ods. 12 písm. b) a k) zákona č. 596/2003 Z. z?

Podľa  §6 ods.12 písm. b) zákona č. 596/2003 Z. z. obec poskytuje na základe zmluvy o financovaní z finančných prostriedkov poukázaných podľa  zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve zriaďovateľovi cirkevnej základnej umeleckej školy, zriaďovateľovi cirkevnej jazykovej školy, zriaďovateľovi cirkevnej materskej školy, zriaďovateľovi cirkevného školského zariadenia, zriaďovateľovi súkromnej základnej umeleckej školy, zriaďovateľovi súkromnej jazykovej školy, zriaďovateľovi súkromnej materskej školy a zriaďovateľovi súkromného školského zariadenia, ktoré sú zriadené na území obce, finančné prostriedky na mzdy a prevádzku.

Obec má povinnosť podľa  §6 ods.12 písm. k) zákona č. 596/2003 Z. z. poskytnúť finančné prostriedky na žiaka cirkevnej základnej umeleckej školy, žiaka súkromnej základnej umeleckej školy, poslucháča cirkevnej jazykovej školy, poslucháča súkromnej jazykovej školy, dieťa cirkevnej materskej školy, dieťa súkromnej materskej školy, dieťa cirkevného školského zariadenia a dieťa súkromného školského zariadenia v plnej výške sumy určenej na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy a dieťa školského zariadenia vypočítanej podľa § 2 ods. 1 písm. c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

Podľa § 9aa zákona č. 596/2003 Z. z. zákonnou náležitosťou zmluvy o financovaní je určenie sumy finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku, poskytovaných podľa § 6 ods. 12 písm. b) a k) zákona č. 596/2003 Z. z.; ak je to potrebné, obec zohľadní rozpis finančných prostriedkov poukázaných podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve v priebehu rozpočtového roka a upraví výšku poskytovaných finančných prostriedkov na zostávajúce obdobie príslušného rozpočtového roka dohodou prostredníctvom dodatku k zmluve o financovaní.

Z právnej úpravy vyplýva, že úprava výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku bude záležať na dohode zmluvných strán, ktoré uzatvorili zmluvu o financovaní.

Zmení sa obsah všeobecne záväzného nariadenia obce  po zverejnení júnovej a septembrovej prognózy?

V súlade so zákonom č. 596/2003 Z. z. obec má voči školám a školským zariadeniam vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti povinnosť určiť všeobecne záväzným nariadením (VZN) pre školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti

a)    podrobnosti financovania škôl a školských zariadení,

b)   lehotu na predloženie údajov, podľa ktorých bude financovať školy a školské zariadenia okrem údajov podľa §7a  zákona č.597/2003 Z. z.,

c)    výšku finančných prostriedkov určených na mzdy a prevádzku na žiaka, poslucháča a dieťa školy alebo školského zariadenia; v zariadeniach školského stravovania na žiaka školy, skutočného stravníka alebo na jedno hlavné jedlo alebo doplnkové jedlo a

d)   deň v mesiaci, do ktorého poskytne finančné prostriedky,

Ak obec pri určovaní výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku vo VZN  vychádzala z predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu a bude chcieť zachovať tento spôsob určenia výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku, tak by mala túto výšku upraviť podľa aktuálne zverejnenej predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu prostredníctvom dodatku k vydanému VZN. Ak obec pri určovaní výšky finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku vo VZN  nevychádzala z predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu, ale výšku finančných prostriedkov určila podľa potrieb a možností rozpočtu školy a školského zariadenia, VZN novelizovať  nemusí. Upozorňujeme, že toto rozhodnutie ako postupovať, je v plnej kompetencii obce, nie je zákonom č. 596/2003 Z. z. stanovené.