Vyhľadávanie v Obec/Mesto
Obec/Mesto
Osobné údaje – disponovanie s nimi a upozornenia
Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Príspevok sa venuje vybraným zaujímavým zásadám a pravidlám disponovania s osobnými údajmi v podmienkach územnej samosprávy, bližšie odpovedá aj na časté otázky k tejto téme. Osobné údaje musia byť spracúvané spravodlivo, transparentne a zákonne. Je potrebné uviesť, že by mali byť získavané len na konkrétny a zákonný účel.
Osobnými údajmi disponujú iba fyzické osoby – nepodnikatelia. Všetky údaje musia byť primerané, relevantné a obmedzené na nevyhnutný rozsah, ide o tzv. zásadu minimalizácie. Príspevok sa tiež venuje zásadám prevádzkovania kamerového systému, či osobným spisom detí, upozorneniam z hľadiska autora a tiež oblasti zverejňovania, resp. nezverejňovania údajov podľa osobitných predpisov.
Otázka č. 1: Aké sú bežné a citlivé osobné údaje, ktoré sa často spracúvajú v samospráve a v správnom konaní?
Bežné osobné údaje predstavujú:
- fotografia,
- meno, priezvisko, adresa,
- e-mailový kontakt,
- telefónne číslo,
- dátum narodenia,
- rodné číslo fyzickej osoby.
Citlivé osobné údaje, tzv. osobitná kategória osobných údajov:
- rasový alebo etnický pôvod,
- politické názory,
- náboženské alebo filozofické presvedčenie alebo členstvo v odborových organizáciách,
- genetické údaje,
- biometrické údaje na individuálnu identifikáciu fyzickej osoby,
- údaje týkajúce sa zdravia, ako aj údaje týkajúce sa sexuálneho života alebo sexuálnej orientácie.
Z praxe Úradu na ochranu osobných údajov
Úrad na ochranu osobných údajov v jeho metodických usmerneniach spravidla uvádza, že nie je potrebné sa obávať spracúvať osobné údaje na základe zákona. Zákonná povinnosť má prednosť pred postojom a názorom dotknutej osoby. V prípade zákonného spracúvania nie je súhlas so spracúvaním osobných údajov potrebný ani vhodný. Je potrebné rozlišovať spracúvanie nad rámec zákona (pozn.: tým je myslený zákon č. 18/2018 Z. z. o osobných údajoch a o zmene a doplnených niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), teda keď zákon priamo nepamätá na konkrétnu situáciu.
Tiež je potrebné, aby dotknutá osoba mohla svoj súhlas odvolať a bola o tomto práve jasne a zreteľne informovaná a tiež, aby súhlas mohla odvolať tak jednoducho, ako ho poskytla. Treba dodať, že prevádzkovateľ v územnej samospráve by mal zabezpečiť, že ak súhlas dotknutá osoba poskytne elektronicky, tak ho aj elektronicky, prípadne aj inak ako elektronicky môže odvolať.
Zásady bezpečnostných opatrení do praxe
- Každý zamestnanec pri nakladaní s osobnými údajmi rešpektuje ich povahu, a tomu prispôsobí úkony s tým spojené. Zamestnanec najmä osobné údaje nezverejňuje bez overenia, že takýto postup je možný, nesprístupňuje údaje osobám, ktoré nepreukážu právo ich získať. Zamestnanec sa vždy pokúsi o poskytnutie základných informácií dotknutej osoby; inak odkáže dotknutú osobu na zodpovednú osobu alebo na štatutára (starostu, či v školách riaditeľa).
- Obec pri spracúvaní osobných údajov aktívne spolupracuje so zodpovednou osobou, pričom ihneď rie
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Kategórie - Obec/Mesto

Aktuálne články
Interné smernice v obciach a mestách N
Publikované:
Predmetom príspevku je prehľad povinných a odporúčaných interných smerníc v podmienkach obcí a miest. Práve interné smernice bývajú často predmetom vnútorných a vonkajších kontrol. Najmä Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky preveruje v rámci svojej pôsobnosti aj subjekty územnej samosprávy (obce, mestá, vyššie územné celky a nimi zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie).
Zverejňovanie zmlúv cez Centrálny register zmlúv N
Publikované:
Príspevok sa venuje novelizovanému zverejňovaniu zmluvných zabezpečení (zmlúv, dodatkov a dohôd a ich príloh, či podkladov) v oblasti verejnej správy a samosprávy s ohľadom na pravidlá a podmienky transparentného konania voči verejnosti v zmysle novelizovaného zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o slobodnom prístupe k informáciám). Príspevok je teda vhodný pre obecné úrady, rozpočtové a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, mesta, mestskej časti, či vyššieho územného celku. Bližšie sa venuje povinnosti pre samosprávu obcí a vyšších územných celkov a zriadených organizácií – povinné zverejňovanie zmlúv výlučne cez Centrálny register zmlúv (ďalej len CRZ), pričom sa ruší správnosť zverejňovania cez webové sídlo.
Interné smernice v materskej škole N
Publikované:
Predmetom nášho príspevku je prehľad povinných a odporúčaných interných smerníc v podmienkach materských škôl školy (bez ohľadu na zriaďovateľskú pôsobnosť, respektíve právnu subjektivitu). Práve interné smernice bývajú často predmetom vnútorných a vonkajších kontrol. Najmä Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky preveruje v rámci svojej pôsobnosti aj subjekty územnej samosprávy (obce, mestá, vyššie územné celky a nimi zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie).
Novela zákona o slobode informácií N
Publikované:
Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 251/2022 Z.z. v čiastke 81/2022
Novela Zákonníka práce N
Publikované:
Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 248/2022 Z. z. v čiastke 79