Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Správa o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra za rok 2022 v kocke

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V podmienkach samosprávy obcí je obligatórnou povinnosťou hlavného kontrolóra spracovanie Správy o kontrolnej činnosti. Predmetom príspevku je definícia tohto materiálu, jeho predkladanie, náležitosti a schvaľovanie podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Viacerí hlavní kontrolóri teda predkladajú Správu o kontrolnej činnosti ako informačný materiál pre nových poslancov obecného/mestského či miestneho zastupiteľstva.

Súčasťou príspevku je aj vzor uvedenej správy z prostredia hlavného kontrolóra v samospráve v súčasnom právnom stave. Termín na spracovanie správy a jej predloženie na rokovanie obecného zastupiteľstva (pozn. autora: ako riadny materiál na rokovanie alebo ako informatívny materiál) je stanovený zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, a to v lehote do 60 dní  po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje (pozn. autora: t. j. do 1. marca 2023 vrátane). Je potrebné uviesť, že lehota 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje je podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov zamýšľaná ako obdobie 60 kalendárnych dní (pozn. autora: teda nie pracovných dní po skončení daného roka). 

Správa o kontrolnej činnosti predstavuje spravidla prehľad:

  1. uskutočnených všetkých kontrol na základe oboch plánov kontrolnej činnosti za predošlý rok, za ktorý sa správa vyhotovuje,
  2. vykonaných kontrol nad rámec plánov kontrolnej činnosti (podnety občanov),
  3. súčinnosti s inými orgánmi, kontrolami, prokuratúrou, či štátnymi orgánmi a podobne,
  4. bilancie kontrol (počet kontrolných zistení, odporúčaní a opatrení),
  5. žiadostí o sprístupnení informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, či podnetoch alebo oznámeniach alebo
  6. iných činností hlavného kontrolóra (prehľad školení, konzultácií, porád, zvyšovanie kvalifikácie a podobne).

Plán kontrolnej činnosti je spracovaný vždy na obdobie jedného polroka, a to na:

  1. obdobie od 1. januára do 30. júna príslušného roka a
  2. obdobie od 1. júla do 31. decembra príslušného roka.

Správa o kontrolnej činnosti sa vyhotoví vždy na základe vykonaných kontrol podľa uvedených polročných plánov kontrolnej činnosti, ktoré sú predkladané obecnému zastupiteľstvu vždy pred začatím daného polroka. To znamená v prípade Plánu kontrolnej činnosti na I. polrok 2023 sa zvyčajne predkladá hlavným kontrolórom na rokovanie obecného zastupiteľstva takýto materiál v novembri/decembri 2022.

Na čo si dať v praxi pozor?

  1. Platí, že Správa o kontrolnej činnosti obsahuje prehľad všetkých vykonaných kontrol za predošlý rok 2022, a to bez ohľadu na skutočnosť, či hlavný kontrolór obce alebo mesta je vo funkcii od začiatku kalendárneho roka 2022.
  2. Správu o kontrolnej činnosti bližšie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov nešpecifikuje, a teda jej náležitosti nie sú zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov priamo stanovené.
  3. Je potrebné dodržať pravidlo, podľa ktorého  súčasťou  informačnej Správy je výpočet vykonaných kontrol.
  4. Správa o kontrolnej činnosti predstavuje prehľad kontrol pre súčasných poslancov zastupiteľstva, pričom ide o kontroly, ktoré sú ukončené alebo sa ukončujú na prelome roka.

Otázka č. 1: Kontrola začala v decembri 2022 a pokračuje do roku 2023. Má byť v Správe o kontrolnej činnosti uvedená táto kontrola?

Áno, pretože kontrola bola začatá a aj vykonávaná už v roku 2022 – a to za obdobie, za ktoré sa vyhotovuje Správa o kontrolnej činnosti.

Otázka č. 2: Ak hlavný kontrolór vykonal za rok 2022 sede

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?