V podmienkach samosprávy obcí je obligatórnou povinnosťou hlavného kontrolóra spracovanie Správy o kontrolnej činnosti. Predmetom príspevku je definícia tohto materiálu, jeho predkladanie, náležitosti a schvaľovanie podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Viacerí hlavní kontrolóri teda predkladajú Správu o kontrolnej činnosti ako informačný materiál pre nových poslancov obecného/mestského či miestneho zastupiteľstva.
Súčasťou príspevku je aj vzor uvedenej správy z prostredia hlavného kontrolóra v samospráve v súčasnom právnom stave. Termín na spracovanie správy a jej predloženie na rokovanie obecného zastupiteľstva (pozn. autora: ako riadny materiál na rokovanie alebo ako informatívny materiál) je stanovený zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, a to v lehote do 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje (pozn. autora: t. j. do 1. marca 2023 vrátane). Je potrebné uviesť, že lehota 60 dní po skončení roka, za ktorý sa uvedená Správa o kontrolnej činnosti vyhotovuje je podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov zamýšľaná ako obdobie 60 kalendárnych dní (pozn. autora: teda nie pracovných dní po skončení daného roka).
Správa o kontrolnej činnosti predstavuje spravidla prehľad:
- uskutočnených všetkých kontrol na základe oboch plánov kontrolnej činnosti za predošlý rok, za ktorý sa správa vyhotovuje,
- vykonaných kontrol nad rámec plánov kontrolnej činnosti (podnety občanov),
- súčinnosti s inými orgánmi, kontrolami, prokuratúrou, či štátnymi orgánmi a podobne,
- bilancie kontrol (počet kontrolných zistení, odporúčaní a opatrení),
- žiadostí o sprístupnení informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, či podnetoch alebo oznámeniach alebo
- iných činností hlavného kontrolóra (prehľad školení, konzultácií, porád, zvyšovanie kvalifikácie a podobne).
Plán kontrolnej činnosti je spracovaný vždy na obdobie jedného polroka, a to na:
- obdobie od 1. januára do 30. júna príslušného roka a
- obdobie od 1. júla do 31. decembra príslušného roka.
Správa o kontrolnej činnosti sa vyhotoví vždy na základe vykonaných kontrol podľa uvedených polročných plánov kontrolnej činnosti, ktoré sú predkladané obecnému zastupiteľstvu vždy pred začatím daného polroka. To znamená v prípade Plánu kontrolnej činnosti na I. polrok 2023 sa zvyčajne predkladá hlavným kontrolórom na rokovanie obecného zastupiteľstva takýto materiál v novembri/decembri 2022.
Na čo si dať v praxi pozor?
- Platí, že Správa o kontrolnej činnosti obsahuje prehľad všetkých vykonaných kontrol za predošlý rok 2022, a to bez ohľadu na skutočnosť, či hlavný kontrolór obce alebo mesta je vo funkcii od začiatku kalendárneho roka 2022.
- Správu o kontrolnej činnosti bližšie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov nešpecifikuje, a teda jej náležitosti nie sú zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov priamo stanovené.
- Je potrebné dodržať pravidlo, podľa ktorého súčasťou informačnej Správy je výpočet vykonaných kontrol.
- Správa o kontrolnej činnosti predstavuje prehľad kontrol pre súčasných poslancov zastupiteľstva, pričom ide o kontroly, ktoré sú ukončené alebo sa ukončujú na prelome roka.
Otázka č. 1: Kontrola začala v decembri 2022 a pokračuje do roku 2023. Má byť v Správe o kontrolnej činnosti uvedená táto kontrola?
Áno, pretože kontrola bola začatá a aj vykonávaná už v roku 2022 – a to za obdobie, za ktoré sa vyhotovuje Správa o kontrolnej činnosti.
Otázka č. 2: Ak hlavný kontrolór vykonal za rok 2022 sedem kontrol, bude súčasťou Správy o kontrole sedem kontrol?
Áno, a v prípade, že v roku 2022 boli na rokovanie zastupiteľstva obce alebo mesta predkladané správy o výsledku kontrol, budú súčasťou správy aj tieto správy. Do súhrnného počtu kontrol vykonaných v roku 2022 sa tieto správy však nezahrnú (pozn. autora: ak by boli vykonávané aj na prelome rokov, tak sa do súhrnného počtu kontrol za rok 2022 riadne zahrnú).
Správa o kontrolnej činnosti môže obsahovať aj iné údaje, a to z praxe napríklad:
- účasť hlavného kontrolóra na školeniach, seminároch a konferenciách,
- účasť hlavného kontrolóra v profesijných organizáciách a združeniach,
- výkon lektorskej a inej činnosti hlavného kontrolóra,
- činnosť útvaru hlavného kontrolóra, ak je v obci alebo v meste zriadený,
- vyhliadky do budúceho roka alebo
- odpočet činností a ich plnenie za skončený rok a podobne.
Povinnosťou hlavného kontrolóra je predkladať správu o kontrolnej činnosti priamo obecnému, či mestskému zastupiteľstvu. Predkladanie je realizované najmä písomnou formou. K textu Správy o kontrolnej činnosti môžu mať poslanci námietky, pričom Správu ako takú obecné alebo mestské zastupiteľstvo neschvaľuje, no berie ju uznesením na vedomie.
Odporúčanie: Správa o kontrolnej činnosti sa môže uverejniť na webovom sídle obce alebo mesta, pričom zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov vo svojich ustanoveniach neuvádza uvedené ako povinnosť. Ide teda o dobrovoľnú aktivitu hlavného kontrolóra, prípadne ak o to požiada verejnosť, poslanci uznesením alebo starosta obce, či primátor mesta.
Doklady potrebné k zostaveniu Správy o kontrolnej činnosti sú najmä:
- výstupy o kontrolách za predošlý rok (Návrhy správ a Správy o kontrole),
- schválené a prípadne upravené Plány kontrolnej činnosti na príslušný polrok predošlého roka, za ktorý sa Správa vyhotovuje,
- e-mailová, listová a iná komunikácia s občanmi, úradom, poslancami a podobne,
- interpelácie poslancov, participácia na vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácie občanov na hlavného kontrolóra.
Prípad z praxe – nezvolanie zastupiteľstva do konca februára 2023
V prípade, ak nebolo zvolané zasadnutie zastupiteľstva, hlavný kontrolór má starostu riadne informovať o svojej povinnosti predloženia predmetnej správy o kontrolnej činnosti za minulý rok. Vtedy sa odporúča, aby hlavný kontrolór riadne spracovanú správu o kontrolnej činnosti poslal poslancom zastupiteľstva, a to formou e-mailu alebo poštou v riadnom termíne a následne na zasadnutie zastupiteľstva v marci 2023 ako riadny materiál na rokovanie.
VZOR DO PRAXE
Správa o kontrolnej činnosti hlavnej kontrolórky/hlavného
kontrolóra obce .... za rok 2022
V súlade s §18 f) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
predkladám
obecnému (mestskému, miestnemu) zastupiteľstvu Správu o kontrolnej činnosti za rok 2022.
Hlavný kontrolór v priebehu roka 2022 vykonával kontrolnú činnosť, ktorej rozsah vyplýva z príslušných ustanovení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. Celkom bolo vykonaných x kontrol. Kontrolná činnosť bola vykonávaná v súlade s plánmi kontrolnej činnosti na 1. a 2. polrok 2022, ktoré boli schválené uzneseniami zastupiteľstva č. xxx/2021 zo dňa xxxx a uznesením č. xxx/2022 zo dňa xxxx.
V nadväznosti na schválené plány kontrolnej činnosti prijaté uzneseniami zastupiteľstva, ako aj v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a iných právnych predpisov bola činnosť hlavného kontrolóra za sledované obdobie zameraná na:
- výkon kontrolnej činnosti,
- výkon iných odborných činností, najmä spracovanie odborných stanovísk,
- kontrolu ...,
- preverenie...
Podľa obsahového zamerania boli kontroly zamerané ako:
a) kontroly:
– kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení s finančnými prostriedkami a majetkom,
– kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych a interných predpisov,
– kontrola dodržiavania zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone prác vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dodržiavanie zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
– kontrola plnenia uznesení zastupiteľstva,
– kontrola plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov zistených pri kontrolách v predchádzajúcom období,
– kontrola vybavovania sťažností a petícií v podmienkach úradu,
b) na dodržiavanie ustanovení nasledujúcich zákonov:
- zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších zákonov,
- zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov a podobne,
c) na dodržiavanie opatrení a metodických usmernení Ministerstva financií SR a to najmä:
- opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. 12. 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie,
d) na dodržiavanie: všeobecne záväzných nariadení obce/mesta a interných predpisov, ktoré sú platné v jednotlivých kontrolovaných subjektoch.
Kontrolnej činnosti podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podliehajú subjekty, ktorými sú:
- obecný/mestský/miestny úrad,
- rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou/mestom,
- právnické osoby, v ktorých má mesto majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom mesta, alebo ktorým bol majetok mesta ponechaný do užívania, a to v rozsahu týkajúcom sa tohto majetku,
- osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce/mesta účelové dotácie, alebo návratné finančné výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
V roku 2022 hlavný kontrolór vykonal nasledujúce kontroly v súlade s plánmi kontrolnej činnosti na 1. a 2. polrok 2022.
1. Kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami a majetkom v subjekte ....
Predmetom a cieľom kontroly bolo preveriť hospodárnosť, účinnosť a efektívnosť hospodárenia, dodržiavanie zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, správnosť nakladania s verejnými prostriedkami podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, výkon základnej finančnej kontroly podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, obehu účtovných dokladov v zmysle interných aktov riadenia, predpisov a smerníc súvisiacich s hospodárením.
Kontrolou boli zistené dva nedostatky, a to ....
Opatrenia boli ....
Kontrola bola skončená ....
Informácia o kontrole bola predložená na rokovanie zastupiteľstva dňa .... a kontrola bola vzatá na vedomie uznesením č. .... /2022.
2. Kontrola hospodárenia v príspevkovej organizácii ....
Predmetom a cieľom kontroly bolo preveriť hospodárnosť, účinnosť a efektívnosť hospodárenia v xxx za roky xxxx-xxxx, dodržiavanie rozpočtových pravidiel ako príspevkovej organizácie, dodržiavanie zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, obehu účtovných dokladov podľa dikcie interného predpisu – smernice o vedení účtovníctva, predpisov a smerníc súvisiacich s hospodárením organizácie.
Kontrolou boli zistené štyri nedostatky, a to ....
Opatrenia boli ....
Kontrola bola skončená ....
Informácia o kontrole bola predložená na rokovanie zastupiteľstva dňa .... a kontrola bola vzatá na vedomie uznesením č. .... /2022.
3. Kontrola správnosti tvorby, čerpania a účtovania sociálneho fondu za rok xxxx v organizácii xxxx
Cieľom kontroly bolo zistiť skutkový stav dodržiavania podmienok a uplatňovanie zákona č.
152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov a kolektívnej zmluvy pre rok 2022.
Kontrolou správnosti tvorby, čerpania a účtovania sociálneho fondu neboli zistené nedostatky.
Kontrola bola skončená ....
Informácia o kontrole bola predložená na rokovanie zastupiteľstva dňa .... a kontrola bola vzatá na vedomie uznesením č. .... /2022.
Ostatné činnosti hlavného kontrolóra za kalendárny rok 2022
- riešenie podnetov a žiadosti občanov,
- pravidelná účasť na zasadnutiach rady, resp. zastupiteľstva,
- spracovanie a predkladanie ďalších materiálov na rokovania rady, resp. zastupiteľstva:
- posudzovanie charakteru petícii občanov,
- kontrolu plnenia uznesení zastupiteľstva písomne predkladané na rokovania zastupiteľstva,
- metodická pomoc úradu,
- zúčastňovanie sa školení a seminárov ako aj
- účasť na konferenciách a zasadnutiach a podobne.
Dňa ..... v meste/obci .....
Vypracoval/a: ......................
podpis hlavného kontrolóra