Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Novela zákona proti byrokracii
Kategória: Aktuality Autor/i: Združenie miest a obcí Slovenska Zdroj: ZMOS
Bratislava – 27. mája 2021 – Zákonom č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) ako aj novelizáciou č. 221/2019 Z. z. zanikla zákonná povinnosť pre fyzické osoby a právnické osoby predkladať orgánom verejnej moci výpisy:
- z obchodného registra,
- živnostenského registra,
- katastra nehnuteľností,
- registra trestov,
- výpisov z registra mimovládnych organizácií,
- potvrdenia o návšteve školy,
- potvrdenia o nedoplatkoch na sociálnom poistení,
- nedoplatkoch na zdravotnom poistení,
- nedoplatkoch voči daňovým úradom a colným úradom a potvrdenia o dôchodkových dávkach a nemocenských dávkach.
Zároveň bola zavedená povinnosť pre jednotlivé orgány verejnej moci získavať a používať pre potreby svojej úradnej činnosti údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy.
Predkladaný návrh zákona pokračuje v odbúravaní administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb prostredníctvom tzv. tretej vlny znižovania administratívnej záťaže a rozširuje rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy a zároveň oslobodzuje fyzické osoby a právnické osoby od povinnosti predkladať nasledovné potvrdenia a výpisy v listinnej podobe:
- kópia rodného listu,
- kópia sobášneho listu,
- kópia úmrtného listu,
- potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,
- potvrdenie o pobyte,
- potvrdenie o pridelení IČO,
- výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,
- potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie vyhlásený konkurz,
- výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
- výpis z registra sociálnych podnikov,
- potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
- vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,
- výpis z registra / zoznamu advokátov,
- výpis z centrálneho registra exekúcií,
- potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,
- doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie, údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných
- systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,
- potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom,
- údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,
- potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia.
Výber uvedených potvrdení a výpisov zaradených do návrhu novely bol vykonaný v spolupráci s rezortami, ktoré spravujú príslušné registre a vydávajú z nich aktuálne listinné výpisy a potvrdenia pre účely rôznych úradných konaní. Elektronizácia výpisov a potvrdení umožní odstránenie najčastejšie vyžadovaných príloh k predkladaným žiadostiam v rámci množstva úradných konaní vyplývajúcich z osobitných predpisov.
Návrhom sa napr.:
- skompletizuje odstránenie všetkých potvrdení a výpisov ako príloh predkladaných záujemcami o zákazky v rámci procesu verejného obstarávania, resp. vyžadovaných pri rôznych žiadostiach o financovania zo štátneho rozpočtu, európskych štrukturálnych fondov, žiadostiach o dotácie, granty a iné formy podpory vyplácané tiež obcami a vyššími územnými celkami.
- Vo vzťahu k občanom dôjde k debyrokratizácii rôznych konaní týkajúcich sa dávok poskytovaných rezortom práce a o digitalizáciu vybraných súvisiacich životných situácií, resp. agend verejnej správy súvisiacich s matričnou agendou najmä narodením dieťaťa a príslušnými štatistickými hláseniami a zápismi do matričných kníh vzťahujúcimi sa tiež k úmrtiam, rozvodom, učením opatrovníctva, atď.
Elektronizácia všetkých z „výpisov“ zaradených do návrhu novely je ekonomicky efektívna a návratná – vyplýva to priamo z jednotlivých častí doložky, kde sú priamo či nepriamo vyčíslené dopady a prínosy per každý jeden „výpis.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2022.
V časti zrušenia povinnosti predkladania potvrdení z evidencie uchádzačov o zamestnanie, potvrdení o pomoci v hmotnej núdzi, potvrdení o ťažkom zdravotnom postihnutí a potvrdení z Národného zdravotníckeho informačného systému sa účinnosť navrhuje 1. apríla 2022.
V časti zrušenia povinnosti predkladania právoplatných rozhodnutí súdov, potvrdení z registra úmrtí fyzických osôb, potvrdení o starobnom dôchodkovom sporení a potvrdení z Informačného systému sociálnych služieb sa účinnosť navrhuje 1. decembra 2022.
V časti zrušenia povinnosti predkladania potvrdení z registra sociálnych podnikov a potvrdení o porušení zákazu nelegálneho zamestnávania sa účinnosť navrhuje 1. januára 2024.
Viac informácií nájdete TU.
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Ako chrániť zdravie pri záplavách
redakcia