Základná finančná kontrola a právne úkony

Vydané: 6 minút čítania

Príspevok sa venuje výkonu základnej finančnej kontroly v prípade právnych úkonov v praxi verejnej správy v roku 2020. Pri overovaní realizácie finančnej operácie zodpovední zamestnanci a vedúci zamestnanci finančnú operáciu overujú finančnou kontrolou v celom jej priebehu až do momentu dosiahnutia všetkých stanovených cieľov.

Základnou finančnou kontrolou sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť a v oblasti príjmov sa overí príjem v pripravovanej fáze, a to až do jeho prijatia. Preverenie príjmu znamená právo jej prijatia na bankový účet alebo do pokladnice a overenie rozpočtového krytia, zákonného krytia, či krytia v zmysle interných smerníc alebo sadzobníkov, prípadne vystaveného rozhodnutia.  Základnou finančnou kontrolou sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť a v oblasti výdavkov (použitia a poskytnutia) úhrada faktúr, hotovostných operácií, vratiek, platieb cez účet a podobne, či úhrada záloh alebo preddavkov a podobne). Základnou finančnou kontrolou sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť a v oblasti právnych úkonov sa overí zákonnosť a prípustnosť ich vystavenia (rozhodnutia) alebo zmluvného zabezpečenia (kolektívne, kúpne, nájomné, pracovné zmluvy, dohody a pod.). Základnou finančnou kontrolou sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť a v oblasti iných úkonov majetkovej povahy sa overí zákonnosť realizácie prevodu majetku, vysporiadanie škody, zaradenie majetku a jeho vyradenie a likvidácia, verejné obstarávanie a tvorba oprávok, opravných položiek alebo rezerv cez interné doklady.

Dokladom súvisiacim so základnou finančnou kontrolou sa myslí doklad, ktorým je finančná operácia deklarovaná. Tým je v praxi najmä:

  • tuzemský cestovný príkaz,
  • návrh na realizáciu zahraničnej pracovnej cesty,
  • vyúčtovanie zahraničnej pracovnej cesty,
  • žiadanka na obstaranie majetku, tovaru, materiálu či čistiacich potrieb,
  • dodávateľská a odberateľská faktúra,
  • predpis príjmu z nájomného,
  • výzva na úhradu,
  • interný doklad k účtovaniu odpisov, tvorbe opravných položiek alebo rezerv a ich úprave a pod.,
  • darovacie, kúpne, pracovné zmluvy či zmluvy o dielo, kolektívne zmluvy a ich dodatky a pod.,
  • kontrolné listy, platobné poukazy a pod.

Zápisy (v zmysle predošlého odseku príspevku) vykonávajú zamestnanci na dokladoch súvisiacich s overovanou finančnou operáciou, napr. na kontrolnom liste k zmluve, na kontrolnom liste, internom doklade (najmä príjmy a iné úkony majetkovej povahy) alebo  platobnom poukaze. Na dokladoch súvisiacich s finančnou operáciou alebo jej časťou zodpovední zamestnanci vykonávajúci základnú finančnú kontrolu, okrem podpisu uvedú aj svoje meno a priezvisko, dátum vykonania základnej finančnej kontroly a vyjadrenie, či je alebo nie je možné finančnú operáciu vykonať alebo je potrebné vymáhať poskytnuté plnenie/nie je potrebné vymáhať poskytnuté plnenie, ak sa finančná operácia alebo jej časť už vykonala.

Ak zodpovední zamestnanci alebo vedúci zamestnanci základnou finančnou kontrolou zistia nesúlad s relevantnými skutočnosťami, finančnú operáciu alebo jej časť nemožno vykonať.  Po odstránení nedostatkov zodpovední zamestnanci a vedúci zamestnanci opäť vykonajú základnú finančnú kontrolu, pričom v rámci tejto už môže byť zistený súlad s relevantnými skutočnosťami (rovnakú finančnú operáciu je možné overiť základnou finančnou kontrolou aj viackrát a s rozličným spôsobom vyjadrenia, t. j. odsúhlasenia alebo neodsúhlasenia).

Kedy sa nevykonáva základná finančná kontrola?

Základná finančná kontrola sa nevykonáva pri odstraňovaní dôsledkov prevádzkových havárií a iných havarijných stavov bezprostredne po ich vzniku, ak odstránenie týchto dôsledkov neznesie odklad v záujme ochrany života, zdravia a v záujme predchádzania škodám na majetku. Avšak v prípade opravy majetku, ktorá súvisí s haváriou, ale už nehrozí nebezpečenstvo vzniku škody, finančná kontrola sa vykoná. Základná finančná kontrola nie je finančnou kontrolou na mieste a na jej výkon sa zamestnanci nepoverujú. Jej výkon môže realizovať aj osoba pracujúca na základe dohody mimo pracovného pomeru.

Overenie jednostranných a viacstranných právnych úkonov

Právnym úkonom je i oznámenie o zložení a výške platu, či oznámenie k priznaniu príplatku alebo odmene zamestnancovi podľa osobitných predpisov. Rovnako medzi právne úkony patria dohody a dodatky k zmluvám či dohodám. Podobne sa overuje základnou finančnou kontrolou aj vystavené rozhodnutie o udelení sankcie, či o vyrubení miestnej dane alebo poplatku v samospráve miest a obcí.

Ich overenie znamená odsúhlasenie ich vystavenia v prípade rozhodnutí ako jednostranných právnych úkonov zodpovedným zamestnancom podľa pracovného zaradenia, resp. pracovnej náplne. Aj v prípade právnych úkonov je potrebné dodržiavať zásadu „kontroly štyroch očí“.

Overenie jednostranných právnych úkonov znamená preverenie vystavených rozhodnutí a tiež rozhodnutí o prebytočnosti majetku alebo výziev subjektu verejnej správy podľa osobných predpisov a zodpovední zamestnanci overujú, či:

  • vystavené právne úkony môže daný úrad vystaviť,
  • sú zákonné podľa aktuálnych právnych predpisov (teda platnými a účinnými v čase vyhotovenia právneho úkonu),
  • neobsahujú nezákonné ustanovenia alebo neoprávnené zásahy do práv iných osôb a subjektov,
  • sú v súlade s rozpočtom subjektu verejnej správy, ak z nich plynie príjem,
  • sú v súlade s internými smernicami, ktoré sa na predmetné rozhodnutie alebo vystavenú výzvu vzťahuje,
  • sú v súlade so sadzobníkom, ak ide o vystavenie výzvy alebo rozhodnutia na úhradu príjmu, či sankcie úradu,
  • majú povahu právneho úkonu a vždy odkazujú na osobitný predpis,
  • majú náležitosti podľa osobných predpisov a normatívnych aktov (nariadení, vyhlášok a podobne) a tiež
  • sú vystavené v súlade so zásadou nepredpojatosti a objektivity.

Overenie viacstranných právnych úkonov znamená preverenie zostavených zmlúv a zmluvných zabezpečení, či dohôd alebo dodatkov k zmluve alebo dohode s cieľom:

  • zákonnosti zostavenia zmluvy, dohody, dodatku a podobne,
  • správnosti a vecnej úplnosti týchto právnych úkonov,
  • oprávnenia na uzatvorenie predmetných právnych úkonov,
  • odvolania sa na správny normatívny právny akt, resp. osobitný predpis a pod.

Overenie základnou finančnou kontrolou najmä na zmluve, dohode, dodatku, rozhodnutí alebo výzve sa vykoná na krycom liste alebo na poslednej strane právneho úkonu (pozn. autora: vhodné upraviť na vlastné podmienky). Rozhodnutie alebo výzva prijaté/prijatá od iného subjektu verejnej správy sa neoverí základnou finančnou kontrolu, keďže nie je právnym úkonom úradu. Úhrada úradu v zmysle predmetného rozhodnutia/výzvy sa overí riadne základnou finančnou kontrolou cez platobný poukaz/likvidačný list alebo kontrolný krycí list (pozn. autora: vhodné upraviť na vlastné podmienky). Vyjadrenie pri výkone základnej finančnej kontroly v prípade jednostranných právnych úkonov a viacstranných úkonov sa uvedie spravidla „je možné/nie je možné vykonať“.