Príspevok sa venuje otázkam z praxe v oblasti spracovania návrhu záverečného účtu obce pred schválením v roku 2021 za predošlý rozpočtový rok 2020 v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o rozpočtových pravidlách).
Otázka č. 1:
Musí byť záverečný účet v písomnej forme?
Spravidla býva, no nie je to zákonne povinné (môže byť výnimočne prednesený online alebo prezenčne ústne v časti bodu rokovania o návrhu záverečného účtu). Najmä môže byť zostavený formou tabuľkovej, textovej časti a ich kombinácií.
Otázka č. 2:
Kto spracúva záverečný účet?
Obecný úrad, zamestnanci (ekonóm, rozpočtár, účtovník). Nevyhotovuje ho komisia kreovaná zastupiteľstvom, či hlavný kontrolór.
Otázka č. 3:
Môže záverečný účet spracovať aj obecné zastupiteľstvo, prípadne ním kreovaná komisia?
Nie, nemôže. Môže ho iba pripomienkovať alebo ho namietať.
Otázka č. 4:
Dokedy musí byť záverečný účet schválený?
Túto skutočnosť žiaden zákon neurčuje. Určuje iba zákonnú lehotu na predloženie.
Otázka č. 5:
Overí sa záverečný účet základnou finančnou kontrolou?
Nie, jeho spracovanie sa neoverí základnou finančnou kontrolou. Základnou finančnou kontrolou sa overia iba prevody prostriedkov peňažného fondu alebo na účet peňažného fondu (ide o iný úkon majetkovej povahy).
Otázka č. 6:
Musí sa záverečný účet zverejniť aj na úradnej tabuli v plnom znení?
Áno, musí sa zverejniť takým spôsobom (alebo na webovom sídle, t. j. internetovej stránke), a to vždy v plnej forme. Nemožno zverejniť prvú alebo poslednú stranu.
Otázka č. 7:
Započítava sa do dlhu obce aj splátka telefónu na paušál?
Nie, ide o bežný výdavok.
Otázka č. 8:
Započítava sa do dlhu obce aj lízing motorového vozidla obce?
Nie, nezapočítava sa.
Otázka č. 9:
Čo tvorí aktíva a čo pasíva?
Ide o prehľad majetku, ktorý účtovná jednotka má uvedený v hlavnej knihe a najmä v súvahe v účtovnej závierke. Preto odporúčam (s cieľom zníženia administratívnej záťaže), aby táto bilancia mohla byť i súčasťou návrhu záverečného účtu (t. j. účtovná závierka alebo jej časť – súvaha).
Otázka č. 10:
Čo možno hradiť z rezervného fondu?
Toho času sa do 31. 12. 2020 môžu hradiť z týchto prostriedkov aj bežné výdavky, t. j. nie iba kapitálové.
Otázka č. 11:
Ako sa zapojí rezervný fond do rozpočtu obce?
Do rozpočtu obce sa zapojí vždy iba ako príjmová finančná operácia (trieda 400 ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie).
Otázka č. 12:
Patrí do záväzkov aj sociálny fond?
Áno, ide o dlhodobý záväzok v zmysle hlavnej knihy.
Otázka č. 13:
Kam zaradiť insígnie starostu a obce?
Zaradia sa ako umelecké diela/umelecké zbierky.
Otázka č. 14:
Kam zaradiť stravné lístky?
V tomto prípade ide o ceniny. Ostatné lístky či poukážky sú spravidla predmetom podsúvahovej evidencie.
Otázka č. 15:
Ak máme v obci podsúvahovú evidenciu majetku, kde sa nachádza suma takéhoto majetku?
Vedená je na podsúvahových účtoch 75x (prípadne so zúčtovacím účtom 799).
Otázka č. 16:
Čo ak záverečný účet nie je schválený obecným zastupiteľstvom?
Ide o kompetenciu obecného zastupiteľstva a je na jeho vôli, či a kedy schváli návrh záverečného účtu a celoročné hospodárenie obce za rok 2020.
Otázka č. 17:
Ako máme postupovať, ak nám v rozpočte zostali nevyčerpané prostriedky na základe zmlúv o poskytnutí?
Nevyčerpané prostriedky sa prevedú na samostatný účet (pozor, nie mimorozpočtový účet). Nevyčerpané prostriedky obec alebo vyšší územný celok prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku ako príjmovú finančnú operáciu. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
Otázka č. 18:
Používa obec aj prevodové finančné operácie?
Obec a vyšší územný celok takéto prevodové finančné operácie nevyužíva a ani s nimi nedisponuje a neklasifikuje ich.
Otázka č. 19:
Musíme povinne zverejniť návrh záverečného účtu pred jeho schválením aj na internetovej stránke?
Áno, ak nemáte návrh záverečného účtu zverejnený prostredníctvom úradnej tabule.
Otázka č. 20:
Ak uverejníme návrh záverečného účtu pred jeho schválením na internetovej stránke, máme povinnosť ho vyvesiť aj na úradnej tabuli? Ak áno, je potrebné vykonať o tom zápis?
Zápis nie je povinný, no odporúča sa. Ak máte návrh záverečného účtu zverejnený na webovom sídle, treba ho zverejniť aj na úradnej tabuli (t. j. aby bol splnený zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov).
Otázka č. 21:
Ako postupovať, ak obec dostane od verejnosti pripomienky či námietky k zverejnenému návrhu záverečného účtu v stanovenej lehote?
V prípade pripomienok či námietok k zverejnenému návrhu záverečného účtu je potrebné kreovať komisiu (tvoria ju zamestnanci či poslanci), pričom tieto osoby vyhodnotia prípadné pripomienky alebo námietky verejnosti, občanov alebo audítorov, prokurátorov a podobne. Pre obce je povinné zverejniť a sprístupniť poslancom obecného zastupiteľstva prehľad prijatých a vyhodnotených pripomienok k návrhu záverečného účtu do troch dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu záverečného účtu.
Otázka č. 22:
Ak obec nemá uznesením obecného zastupiteľstva schválené nepoužívanie programového rozpočtu výdavkov a sme obec s počtom do 2 000 obyvateľov, máme právo tiež programové výdavky nepoužívať v roku 2021?
Nie, uvedený programový rozpočet výdavkov musí aj malá obec (bez schválenia uznesením zastupiteľstva obce) uplatňovať podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Otázka č. 23:
Musí návrh rozpočtu obsahovať povinne aj stanovisko hlavného kontrolóra ako súčasť materiálu?
Nie je to povinné, no je to obvyklé (ako príloha či súčasť).
Otázka č. 24:
Ak naša príspevková organizácia tvorí rezervný fond, máme spracovať aj záverečný účet?
Nie, ide výlučne o povinnosť obcí a vyšších územných celkov. Obec hospodárenie svojej príspevkovej organizácie zapracuje povinne do návrhu záverečného účtu obce za rok 2020.
Otázka č. 25:
Aké návratné zdroje financovania sa nezapočítavajú pre výpočet dlhu obce v záverečnom účte?
Nezapočítavajú sa pôžičky zo štátnych fondov, lízingy alebo finančné výpomoci, či záruky a podobne.
Otázka č. 26:
Akým spôsobom vplýva výška dlhu obce a výška splátok úveru na výpočet výsledku hospodárenia v záverečnom účte?
Výška dlhu obce a výška splátok úveru nemá súvis s výpočtom výsledku hospodárenia, pričom finančné operácie nie sú súčasťou príjmov a výdavkov (no sú súčasťou rozpočtu obce alebo vyššieho územného celku).
Otázka č. 27:
Záverečný účet obce za rok 2020 vykázal prebytkový výsledok hospodárenia. Je potrebné celý prebytok hospodárenia obce previesť do rezervného fondu?
Spravidla áno, no môže byť predmetom aj iných peňažných fondov, ak ich obec má. Nie je možné iným spôsobom evidovať prebytok hospodárenia (napríklad na dotačnom účte alebo inom samostatnom účte).
Otázka č. 28:
Čo sa vylučuje z prebytku hospodárenia (pred prevodom prebytku do rezervného fondu)?
Podľa § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách sa nevyčerpané prostriedky z prebytku rozpočtovania k 31. 12. 2020 vylučujú najčastejšie v praxi:
- nevyčerpané prostriedky zo ŠR na prenesený výkon štátu
- nevyčerpané prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu na stravovacie návyky detí materských a základných škôl,
- nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu poskytnuté z Úradu práce sociálnych vecí
- a rodiny ako náhradnému príjemcovi prídavku na dieťa,
- nevyčerpané prostriedky z účelovo určených grantov rozpočtových organizácií obce
- nevyčerpané kapitálové prostriedky z prijatej dotácie zo štátneho rozpočtu – ak boli poskytnuté obci,
- nevyčerpané prostriedky z účelovo určeného grantu,
- nevyčerpané príspevky od rodičov na stravovanie detí zákl. a materských škôl,
- výnosy z dotácií zo štátneho rozpočtu vedených na bankových účtoch a aj
- nevyčerpané prostriedky z miestneho poplatku za rozvojpodľa zákona č. 4 47/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov a
- náhradná výsadba a príjem z nej (zákon o prírode a krajine).
Dodatok: Sociálny fond (jeho zostatky, resp. prevody) sa z prebytku hospodárenia nevylučuje.