Vzory

Počet vyhľadaných dokumentov: 119

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 119

Zoradiť podľa:

Smernica o sociálnom fonde stanovuje systém tvorby a využívania prostriedkov na podporu sociálnej starostlivosti zamestnancov v súlade s novelizovaným zákonom č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde. Definuje výšku, spôsob a zdroje tvorby fondu, ako aj oblasti, v ktorých možno poskytovať príspevky zamestnancom a ďalším oprávneným osobám. Funkciou fondu je zabezpečenie sociálnych potrieb a podporovanie kultúrnej, rekreačnej činnosti zamestnancov a ich pracovnej regenerácie. 
Interná smernica subjektu verejnej správy .............. (upraví sa interne) je spracovaná v nadväznosti na ustanovenia § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a...
Protokol obsahuje všetky zistené skutočnosti, ktoré sú zrejmé už pri oznámení škody, najmä dátum a miesto vzniku škody, druh škody, skutočnú alebo pravdepodobnú príčinu škody, stručný popis škodovej udalosti, meno a priezvisko prípadného svedka škodovej udalosti. Tiež má riadne obsahovať všetky skutočnosti zistené z vyšetrenia škodovej udalosti, najmä určenie osoby zodpovednej za vzniknutú škodu, prípadne stanovenie podielu spoluzodpovednosti iných osôb alebo zamestnávateľa, formu zavinenia (úmysel, nedbanlivosť) alebo vznik škody bez zavinenia, doklad o skutočnej výške spôsobenej škody. Súčasne má obsahovať návrh záverov zo zistenia škody a návrh na postih zodpovedného zamestnanca, prípadne aj odôvodnenie návrhu na zníženie náhrady škody. Tento návrh má prejsť členmi škodovej komisie, ktorú menuje (ustanovuje) zásadne štatutárny orgán subjektu/zamestnávateľa. Skutočnosti uvedené v protokole musia byť doložené návrhmi dôkazných prostriedkov nevyhnutných na objasnenie skutkového stavu, najmä uvedenie svedkov, doklad o výške škody alebo iné dôkazné prostriedky podľa povahy vzniknutej škodovej udalosti. Škodovú komisiu (ďalej len „komisia“) zriaďuje štatutárny orgán ako svoj poradný orgán pre posudzovanie škôd a pre prípravu návrhov na rozhodnutie o uplatňovaní zodpovednosti za škodu. Komisia nemá rozhodovaciu právomoc. Závery jej rokovania majú charakter odporúčaní pre rozhodnutie štatutárneho orgánu subjektu. Je vhodné dodať, že o procese riešenia škody má v subjektoch verejnej správy byť spracovaný interný akt riadenia (smernica, zásady či príkaz štatutára). Ak sa pri objasňovaní škodovej udalosti zistí, že za jej vznik zodpovedá celkom alebo sčasti vedúci zamestnanec organizačného útvaru, v súvislosti s činnosťou ktorého škoda vznikla, protokol vypracuje jemu nadriadený vedúci zamestnanec. V prípade sporu o povinnosť vypracovať protokol rozhodne štatutárny orgán alebo interne určený zamestnanec, či príslušný organizačný úsek. Tento protokol sa overí základnou finančnou kontrolou.
Subjekt územnej samosprávy ................. (upraví sa interne) je verejným obstarávateľom v zmysle ustanovení § 7 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v smernici len „zákon“). Predmetom a účelom tejto smernice je zabezpečiť jednotný postup pri príprave a uskutočňovaní verejného obstarávania zákaziek na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác a poskytnutie služieb v rámci nášho subjektu územnej samosprávy ................... (ďalej len ako verejný obstarávateľ). Táto smernica sa vzťahuje aj na zadávanie zákaziek spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie, prípadne iných externých finančných mechanizmov a dotácií spoločne s príslušnými riadiacimi dokumentmi pre daný finančný mechanizmus, a to v častiach, kde smernica obsahuje prísnejšiu úpravu. Pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti, a preto smernica je spracovaná v nasledovnom znení:
Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií v obci predstavuje komplexný dokument určený na reguláciu finančných procesov v rámci územnej samosprávy. V súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. a zákonom č. 357/2015 Z. z., ako aj vnútornými smernicami obce táto smernica definuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií. Úprava stanovuje konkrétne oblasti, v ktorých je možné dotácie poskytnúť, vrátane vzdelávania, kultúrnych aktivít a podpory zamestnanosti, pričom zdôrazňuje zodpovednosť prijímateľov za transparentné a efektívne využitie poskytnutých finančných prostriedkov. Smernica taktiež upravuje podmienky vyúčtovania a kontroly dotácií, pričom sleduje zabezpečenie riadneho plnenia zmluvných podmienok zo strany prijímateľov dotácií.
Tento prevádzkový poriadok umelého kúpaliska ....... je vypracovaný v zmysle vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 308/2012 Z. z. o požiadavkách na kvalitu vody, kontrolu kvality vody a o požiadavkách na prevádzku, vybavenie prevádzkových plôch, priestorov a zariadení na prírodnom a na umelom kúpalisku v znení neskorších predpisov a organizačného poriadku subjektu .......... (upraví sa interne) č. ....... zo dňa ....... v znení ...... . Tento poriadok nadväzuje na zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov v spojitosti s vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení v znení neskorších predpisov, a zákonom č. 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve v znení neskorších predpisov.
Obligatórne ustanovenie a povinnosť obce alebo mesta ako subjektu územnej samosprávy vychádza zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov; zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce alebo mesta, pričom v texte návrhu je uvedené vždy obec/mesto. Obec môže rozhodnúť o utvorení a odbornom vedení evidencie pamätihodností obce, a to podľa ustanovenia § 14 ods. 4 zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.
Súhlas na použitie umeleckého výkonu, niektorým zo spôsobov v zmysle § 97 ods. 3 Autorského zákona, udeľuje výkonný umelec prostredníctvom zmluvy o podaní umeleckého výkonu a licenčnej zmluvy.
Táto interná smernica upravuje postupy pri vykonávaní administratívnej finančnej kontroly vyúčtovania dotácií v súlade s príslušnými právnymi predpismi. Smernica poskytuje rámec pre kontrolu súladu finančných operácií s rozpočtom, zmluvami a vnútornými aktmi riadenia, čím zabezpečuje efektívne a transparentné využívanie verejných prostriedkov. Upravuje povinnosti a oprávnenia osôb vykonávajúcich kontrolu, ako aj povinnosti prijímateľov dotácií, a to vrátane mechanizmov na nápravu zistených nedostatkov. Je neoddeliteľnou súčasťou organizačného poriadku príslušného subjektu a nadväzuje na ustanovenia zákona o finančnej kontrole a audite.
Konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v  spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom). Odporúčam, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecnému úradu a pod. Etický kódex má nadväzovať aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä obce, mestá a vyššie územné celky). Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.
Podľa ustanovenia § 36 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je subjekt verejnej správy/územnej samosprávy (ďalej len „subjekt“) oprávnený uhrádzať zo svojho rozpočtu v nevyhnutnom rozsahu aj výdavky na reprezentačné a propagačné účely. Súčasne je povinný pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť, účelnosť a účinnosť ich použitia v rozpočtovom roku 2025 v územnej samospráve. Pozn. autora k právnemu zakotveniu: V územnej samospráve sa neuplatňuje výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 11251/2004-42 z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v znení posledného opatrenia č. MF/017340/2017-421 (oznámenie č. 307/2017 Z. z., Finančný spravodajca č. 13/2017). Predmetný výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky je platný a účinný iba pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie.
Príspevok a vzor správy o kontrolnej činnosti za kalendárny rok 2024 s ohľadom na zákonné ustanovenie § 18f ods. 1 písm. e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je určený pre hlavných (ako aj miestnych a mestských) kontrolórov obcí a miest. Odporúčam, aby do správy o kontrolnej činnosti bola aplikovaná aj splnená povinnosť monitorovania (sledovania) dlhu obce za minulý rozpočtový rok  podľa ust.§ 16 ods. 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Záverečná časť vzoru obsahuje návrh k prijatiu uznesenia obecného/miestneho/mestského zastupiteľstva. Správa sa neoveruje základnou finančnou kontrolou, rovnako aj výstupy z kontrol. Odporúčam, aby súčasťou správy o kontrolnej činnosti bolo vždy aj monitorovanie dlhovej služby obce, mestskej časti alebo mesta v zmysle ustanovenia § 16 ods. 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto správa nemá charakter kontroly a nemá náležitosti podľa ustanovení § 20 a nasl. zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Smernica č. …/202x o ochrane osobných údajov v subjekte územnej samosprávy  ………………… Táto vzorová smernica je spracovaná v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri...
Odporúča sa mať vypracovanú samostatnú smernicu (alebo zásady, či príkaz starostu/primátora/predsedu vyššieho územného celku) k riadeniu rizík, nakoľko formalizácia procesov vykonávaných subjektom, napríklad vo forme vnútorného predpisu, prispieva k lepšiemu pochopeniu samotného procesu nielen pre zamestnancov, ktorí uvedený proces vykonávajú, ale predovšetkým umožňuje včasné odhalenie rizík, ktoré môžu v súvislosti s vykonávaným procesom nastať, a tak zabezpečiť prijatie adekvátnych opatrení na odstránenie, resp. zníženie potenciálnych rizík. Riadenie rizík možno realizovať v aplikačnej praxi písomne, resp. s využitím informačných systémov, napríklad v rámci systému RIS v module Riadenie rizík. Nasledujúci vzor smernice vyplýva z metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/011160/2024-1411 k riadeniu rizík s účinnosťou od 29. mája 2024.
Obecné/mestské/miestne zastupiteľstvo  ......... Obce/Mesta/Mestskej časti .........., na základe samostatnej pôsobnosti podľa ustanovení § 4 ods. 3 písm. f) a j) v spojení s ustanovením § 6 ods. 1 zákona č. 369/1990...
Rokovací poriadok obecného/mestského zastupiteľstva obce/mesta ........ § 1 Úvodné ustanovenia Rokovací poriadok Obecného/Mestského zastupiteľstva Obce/Mesta ........ (ďalej len „Obecné/mestské zastupiteľstvo“) upravuje pravidlá rokovania, podmienky a spôsob prípravy materiálov a rokovania,...
Zamestnanci sú povinní správať sa v pracovnoprávnych vzťahoch tak, aby nedochádzalo ku škodám na zdraví alebo na majetku. Sú tiež povinní hospodáriť riadne s prostriedkami, ktoré im zamestnávateľ zveril, chrániť jeho majetok pred poškodením, stratou, zničením a zneužitím a nekonať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa. V pracovnom pomere medzi zamestnancom a zamestnávateľom môže dôjsť k vzniku škody buď na jednej, alebo druhej strane. Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) presne vymedzuje situácie, v ktorých zodpovedá za škodu zamestnanec a v ktorých zamestnávateľ. Zákonník práce upravuje okrem všeobecnej zodpovednosti zamestnanca za škodu spôsobenú pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s ním aj osobitné druhy zodpovednosti. Rozdiel medzi všeobecnou zodpovednosťou za škodu a osobitnými druhmi zodpovednosti spočíva najmä v predpokladoch vzniku zodpovednosti a v rozsahu náhrady škody. Jedna z koncepcií osobitnej zodpovednosti vychádza z predpokladu zavinenia, keď zamestnanec nesplní povinnosť vyúčtovať zverené hodnoty. Uvedené vychádza z toho, že zamestnanec, s ktorým bola uzavretá dohoda o hmotnej zodpovednosti, nevyúčtoval hodnoty zverené mu na základe takejto dohody, hoci ich bol povinný vyúčtovať, čím vznikol schodok. Schodkom je teda aj účtovný rozdiel vzniknutý tým, že chýba hodnota, o ktorej zamestnanec tvrdí, že mu bola odcudzená. Zodpovednosť zamestnanca za schodok Zodpovednosť zamestnanca za schodok má oproti všeobecnej zodpovednosti zamestnanca svoje špecifiká. Osobitosť tohto druhu zodpovednosti zamestnanca spočíva v tom, že: -            pri tejto zodpovednosti sa uplatňuje prezumpcia viny zamestnanca, -            dochádza k úhrade celej skutočnej škody. Zamestnávateľ pri tomto druhu zodpovednosti nie je povinný dokazovať zavinenie zamestnanca. Zamestnávateľ preukazuje len nasledovné: -            existenciu pracovného pomeru, -            platné uzavretie dohody o hmotnej zodpovednosti, -            existenciu schodku na hodnotách, ktoré je zamestnanec povinný vyúčtovať, -            nevyúčtovanie hodnôt, ktoré zamestnávateľ zveril zamestnancovi. Nakoľko sa zavinenie zamestnanca na vzniku schodku predpokladá, tak sa zamestnanec zbaví zodpovednosti za schodok na zverených hodnotách celkom, alebo čiastočne, ak preukáže, že schodok vznikol celkom alebo sčasti bez jeho zavinenia. Dôkazné bremeno musí teda uniesť zamestnanec, nie zamestnávateľ. Hmotne zodpovedným subjektom je zamestnanec v pracovnom pomere bez ohľadu na to, či pracuje na plný alebo čiastočný úväzok. Čo sa týka zamestnancov pracujúcich na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (t. j. dohody o pracovnej činnosti, dohody o vykonaní práce alebo dohody o brigádnickej práci študentov), platí ust. § 225 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého „Zamestnanec zodpovedá zamestnávateľovi, s ktorým uzatvoril dohodu podľa § 223, za škodu spôsobenú zavineným porušením povinností pri výkone práce alebo priamej súvislosti s ním rovnako ako zamestnanec v pracovnom pomere. Náhrada škody spôsobená z nedbanlivosti nesmie presiahnuť tretinu skutočnej škody a nesmie byť vyššia ako tretina odmeny dohodnutej za vykonanie tejto práce okrem prípadov podľa § 182 až 185.“ Z dikcie cit. ustanovenia vyplýva, že na pracovnoprávny vzťah založený niektorou z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa vzťahujú ust. § 182 až § 185 Zákonníka práce, ktoré upravujú zodpovednosť zamestnanca za schodok na zverených hodnotách. Dohodu o hmotnej zodpovednosti nemožno uzavrieť s mladistvým zamestnancom. Mladistvým zamestnancom sa v zmysle § 40 ods. 3 Zákonníka práce rozumie zamestnanec mladší ako 18 rokov. Uvedená nemožnosť uzavrieť dohodu o hmotnej zodpovednosti mladistvého zamestnanca pritom vyplýva z ust. § 11 ods. 3 Zákonníka práce, ktorý ustanovuje, že „zamestnanec môže uzatvoriť dohodu o hmotnej zodpovednosti najskôr v deň, keď dovŕši 18 rokov veku“. Záver Predmetom dohody môžu byť len predmety určené na obeh a obrat, t. j. hotovosť, ceniny, tovar, zásoby tovaru, iné hodnoty, ako napr. stravné poukážky, poštové známky, kolkové známky a pod. Predmetom tohto typu dohody nemôžu byť napr. automobily, inventárne predmety kancelárií či iných miestností a pod. V prílohe nájdete vzor smernice o hmotnej zodpovednosti zamestnanca vrátane vzoru dohody o hmotnej zodpovednosti.
Zásady/Smernica č. ...... o výkone finančnej kontroly na mieste v obci/meste ......  Štatutárny orgán ................. (upraví sa interne) schvaľuje na zabezpečenie kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy/územnej samosprávy/verejnoprávnej organizácie ....... (upraví sa...
Smernica č. ...... o projektových úlohách a projektových dokumentáciách v obci/meste ...........  Článok 1 Účel smernice Smernicou o projektových úlohách (ďalej len “smernica“)  v podmienkach ....... (upraví sa interne, ďalej len organizácia) sa sleduje ďalšie...
Obec/Mesto .............. Prevádzkový poriadok verejného detského ihriska ....... Obec/Mesto ............ podľa ustanovenia § 11 ods. 4 a nasl. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a v...