Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií v obci

Vydané: 24 minút čítania

Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií v obci predstavuje komplexný dokument určený na reguláciu finančných procesov v rámci územnej samosprávy. V súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. a zákonom č. 357/2015 Z. z., ako aj vnútornými smernicami obce táto smernica definuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií. Úprava stanovuje konkrétne oblasti, v ktorých je možné dotácie poskytnúť, vrátane vzdelávania, kultúrnych aktivít a podpory zamestnanosti, pričom zdôrazňuje zodpovednosť prijímateľov za transparentné a efektívne využitie poskytnutých finančných prostriedkov. Smernica taktiež upravuje podmienky vyúčtovania a kontroly dotácií, pričom sleduje zabezpečenie riadneho plnenia zmluvných podmienok zo strany prijímateľov dotácií.

Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií v obci ........

V zmysle (pozn.: v územnej samospráve obcí, miest, mestských častí a vyšších územných celkov) ustanovenia § 6 a § 7 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v spojení s ustanovením § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a prijatého všeobecne záväzného nariadenia obce č. ......... zo dňa ........ (upraví sa interne) v nadväznosti na vnútornú smernicu č. ........... o finančnej kontrole (upraví sa interne) starosta obce ......... (upraví sa interne) prijíma túto smernicu k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií

v nasledujúcom znení:

Článok 1

Predmet úpravy

Táto smernica ustanovuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií v pôsobnosti subjektu územnej samosprávy/Úradu ............ (pozn.: ďalej len „úrad“, keďže dotácia spravidla smeruje z obecného/mestského úradu či úradu samosprávneho kraja).

Článok 2

Účel poskytovania dotácií

(1)       Úrad môže poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok za podmienok ustanovených zákonom, zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a VZN č. .......(určí sa interne)  ......... a touto smernicou v nasledujúcich oblastiach

a) ...................

b) ................... (upraví sa interne).

Nasledovná časť je príklad z  praxe  autora vzorovej smernice – jednotlivé vybrané oblasti podpory dotácie:

(2)       V oblasti vzdelávania, vedy a výskumu môže úrad poskytnúť dotáciu na tieto účely – programy a podprogramy, najmä materiálno-technické zabezpečenie činnosti škôl, vzdelávacích centier a predškolských zariadení vrátane prípravy, zabezpečovania alebo vykonávania metodickej činnosti, zaobstaranie publikácií, učebných materiálov a pomôcok a ich preprava, či podpora výmenných programov, pobytov, spoločných vzdelávacích podujatí, vedomostných, umeleckých a športových súťaží pre deti a mládež.

a) vzdelávanie a vedecko-výskumná činnosť

výchovno-vzdelávacie aktivity zamerané na deti, mládež a dospelých prostredníctvom osvojovania si tradičných zručností, podpora záujmovo-vzdelávacej činnosti

b) podpora účasti na vzdelávacích podujatiach a verejnoprospešných aktivitách

      1. príprava na podujatie a účasť na podujatí

c) verejnoprospešná a  voľnočasová aktivita

festivaly, prehliadky, súťaže, aktivity zamerané na deti, mládež a dospelých prostredníctvom kultúrno-osvetových aktivít, využívanie voľného času v záujme predchádzania a eliminovania pôsobenia negatívnych vplyvov najmä na deti a mládež v oblasti kultúrno-osvetovej činnosti, amatérskej umeleckej tvorby, rozvoj nových a inšpiratívnych metód a foriem trávenia voľného času s dôrazom na ich kultúrno-spoločenský rozmer, podpora vzniku a činnosti, ako aj materiálno-technického zabezpečenia komunitných centier.

d) podpora účasti na kultúrnych, divadelných a spoločenských podujatiach

      1. príprava na podujatie,
      2. účasť na podujatí, tvorba a uvádzanie divadelných inscenácií a hudobných diel, realizácia a verejná prezentácia výtvarných diel, tvorba a uvádzanie literárnych diel, či tvorba, verejná prezentácia a publikovanie umeleckých diel a umeleckých reflexií, príprava a realizácia umeleckých predstavení, koncertov, súťaží a výstav, tvorba a vydávanie beletrie, kalendárov, ročeniek, brožúr a podobných diel

e) podpora zamestnanosti v kraji/obci ........ (upraví sa interne).

(3)       Prehľad jednotlivých programov a podprogramov dotačného systému v pôsobnosti úradu je uvedený v prílohe č. 1 k tejto smernici (upraví sa interne ).

(4)       Dotácie v prostredí nášho subjektu – Úradu nemožno poskytnúť ani použiť na:

a) splácanie úverov, pôžičiek a úrokov z prijatých úverov a pôžičiek,

b) úhradu záväzkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov,

c) refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch,

d) úhradu miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní s výnimkou písmena h),

e) úhradu výdavkov nezahrnutých do účelových položiek vo forme schválených výdavkov rozpočtu projektu uvedených v dotačnej zmluve,

f) úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci,

g) úhradu tých istých položiek projektu, ktoré sú hradené z verejných zdrojov Slovenskej republiky, orgánov verejnej správy a samosprávy alebo iného štátu alebo ktoré majú byť hradené z vlastných zdrojov prijímateľa, a tiež

h) úhradu viac ako 10 % prevádzkových výdavkov žiadateľa (napr. cestovné osobným motorovým vozidlo, telefón, fax, poštovné, pohonné látky, kancelárske potreby, príprava programu, odmeny organizátorom podujatia, preklad účtovných dokumentov), ktoré nesmú zahŕňať úhradu výdavkov uvedených v písmenách a), b), c), f) a g).

(5)       Oprávnenými výdavkami v rámci dotácií sú (pozn.: tieto oblasti sa určia  podrobnejšie):

a) ubytovanie,

b) strava poskytovaná iným subjektom ako žiadateľovi,

c) preprava osôb s výnimkou prepravy osobným motorovým vozidlom [možno uhradiť v rámci vlastných prevádzkových výdavkov podľa odseku 7 písm. h)],

d) preprava tovaru,

e) nákup tovaru (napr. knihy, materiál, technické vybavenie, hardware, software, licencie, domény),

f) tlač vrátane predtlačovej prípravy (napr. publikácie, informačné materiály, propagačné materiály),

g) honoráre umelcov s výnimkou žiadateľa alebo členov (spoločníkov) žiadateľa a bez započítania odvodov do poisťovní a fondov,

h) oprava – servis,

i) rekonštrukčné práce,

j) prenájom priestorov s výnimkou priestorov vo vlastníctve alebo v prenájme žiadateľa,

k) prenájom tovaru (napr. technika, rekvizity, kulisy),

l) platby za energie,

m) platby za odborné služby, ktoré si žiadateľ nemôže zabezpečiť v rámci vlastných prevádzkových výdavkov podľa odseku 7 písm. h) (napr. archivácia, digitalizácia, ozvučenie, osvetlenie, šitie krojov, inštalácia, montáž, demontáž, dizajn),

n) propagácia úradu v zmysle dotačnej zmluvy,

o) propagácia (napr. inzercia, reklama),

p) predplatné (napr. noviny, časopisy),

q) odborný preklad (napr. próza, poézia, technická dokumentácia, dokumentácia z verejného obstarávania, právna dokumentácia – listy vlastníctva, povolenia, osvedčenia) a poistenie prepravovaného majetku.

Článok 3

Podmienky a rozsah poskytovania dotácií

(1)       Dotáciu možno poskytnúť žiadateľovi, ktorý realizuje projekt a spĺňa podmienky podľa všeobecne záväzného nariadenia obce/mesta/mestskej časti, zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a tejto smernice a len ak úrad voči nemu neeviduje chýbajúce alebo nesprávne vyúčtovania, nedoplatky alebo pohľadávky a ak žiadateľ úradu písomne preukázal, že:

a) má vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom Slovenskej republiky, s rozpočtami vyšších územných celkov v Slovenskej republike, s rozpočtami obcí v Slovenskej republike; splnenie tejto podmienky preukazuje žiadateľ čestným vyhlásením, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1 k tejto smernici (upraví sa interne ),

b) nie je voči nemu vedené konkurzné konanie, nie je v konkurze, v reštrukturalizácii a nebol proti nemu zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku tak v Slovenskej republike, ako ani v štáte, v ktorom má bydlisko (registrácia pobytu),

c) nie je voči nemu vedený výkon rozhodnutia tak v Slovenskej republike, ako ani v štáte, v ktorom má bydlisko (registrácia pobytu),

d) neporušil zákaz nelegálnej práce tak v Slovenskej republike, ako ani v štáte, v ktorom má bydlisko (registrácia pobytu) a súčasne zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania tak v Slovenskej republike, ako ani v štáte, v ktorom má miesto podnikania,

e) nemá v Slovenskej republike evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie; splnenie tejto podmienky preukazuje žiadateľ čestným vyhlásením (pozn.: vhodné upraviť si prílohu k tomuto čestnému vyhláseniu v prílohovej časti smernice o vyúčtovaní dotácie),

f) nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin ekonomickej povahy (trestné činy proti majetku, trestné činy hospodárske, trestné činy proti poriadku vo verejných veciach) alebo za čin, ktorý je podľa normatívnych právnych aktov Slovenskej republiky úmyselným trestným činom ekonomickej povahy ekonomickej povahy (pozn. autora: najmä trestné činy proti majetku, trestné činy hospodárske, trestné činy proti poriadku vo verejných veciach a podobne) a tiež

g) nie je vedený cez blacklist (evidenciu prijímateľov, ktorí boli vyňatí v ďalších rokoch z podpornej činnosti, táto časť sa upraví interne).

(2)       Na poskytnutie dotácie z nášho úradu (ako subjekt verejnej správy) nie je právny nárok.

(3)       Žiadateľ, ktorému bola poskytnutá dotácia, ju nesmie previesť na inú osobu, ak nejde o priamu úhradu výdavkov spojených s realizáciou projektu alebo časti projektu, na ktorý bola schválená dotácia. Subdodávka je zakázaná.

(4)       Žiadateľ, ktorý je financovaný z verejných zdrojov Slovenskej republiky, zo zdrojov Európskej únie alebo z verejných zdrojov iného štátu, bez ohľadu na to, kto je jeho zriaďovateľom, môže žiadať o poskytnutie dotácie len na tie účelové položky projektu, na ktoré z uvedených zdrojov nepožaduje, respektíve automaticky z verejných zdrojov nedostáva, žiadnu dotáciu.

(5)       Úhrada dane z pridanej hodnoty[1] (ďalej len „DPH“) sa u platiteľov DPH nepovažuje za oprávnený výdavok z prostriedkov dotácie, ak má platiteľ DPH nárok na jej odpočítanie z vlastnej daňovej povinnosti.

(6)       Prijímateľ je povinný pri informovaní masmédií o projekte, na ktorý bola poskytnutá dotácia a pri verejnej činnosti uskutočnenej v súvislosti s týmto projektom alebo inej propagácii projektu (pozn: napríklad tlač materiálov, pozvánok, vydanie diela a podobne) výslovne uviesť, že projekt bol financovaný z dotácie poskytovateľa spolu s vyobrazením loga (označenia) úradu, a to v súlade s inštrukciami upravenými v dotačnej zmluve (pozn.: tento vzor alebo logo môže byť aj v prílohovej časti tejto smernice).

(7)       Ak sa poskytnutie dotácie požaduje na vyhotovenie rozmnoženiny diela, verejné rozširovanie originálu diela alebo jeho rozmnoženiny predajom alebo inou formou prevodu vlastníckeho práva, na verejné rozširovanie originálu diela alebo na jeho rozmnoženiny nájmom alebo vypožičaním, na spracovanie, preklad a adaptáciu diela, na zaradenie diela do súborného diela, na verejné vystavenie diela, na verejné vykonanie diela alebo na verejný prenos diela, podmienkou poskytnutia dotácie je autorský súhlas na použitie diela (licencia).

Článok 4

Zmena podmienok použitia dotácie

(1)       O zmene podmienok použitia dotácie môže štatutárny orgán úradu  .......... (upraví sa interne) rozhodnúť len na základe odôvodnenej písomnej žiadosti prijímateľa.

(2)       Zmena účelu projektu, na ktorý bola dotácia poskytnutá, ako aj zmena celkovej výšky poskytnutej dotácie je neprípustná. Účelom sa pritom rozumie účel celého projektu, nie jeho jednotlivé účelové položky vo forme schválených výdavkov.

(3)       Za predpokladu dodržania účelu projektu, na ktorý bola dotácia poskytnutá, ako aj ďalších náležitostí a podmienok dotačnej zmluvy, je zmena štruktúry jednotlivých účelových položiek projektu vo forme schválených výdavkov možná aj bez súhlasu úradu.

(4)       Doplnenie účelovej položky projektu vo forme výdavku, ktorý nebol schválený, ale bol žiadateľom navrhnutý ako súčasť projektu, je možné formou dodatku k dotačnej zmluve. Doplnenie účelovej položky projektu vo forme výdavku, ktorý nebol žiadateľom navrhnutý ako súčasť projektu, je neprípustná.

(5)       Zmena bežných výdavkov na kapitálové a naopak je možná formou dodatku k dotačnej zmluve.

(6)       Termín vyúčtovania dotácie možno predĺžiť najviac o ......... (upraví sa interne) odo dňa určeného v dotačnej zmluve na vyúčtovanie, pokiaľ ide o bežné výdavky, a najviac o ....... (upraví sa interne) odo dňa určeného v dotačnej zmluve na vyúčtovanie, pokiaľ ide o kapitálové výdavky.

(7)       V prípade, keď v dôsledku zmien podmienok použitia dotácie dochádza k zmene niektorého ustanovenia dotačnej zmluvy, je potrebné vypracovať dodatok k protokolu k zápisnici z rokovania dotačnej komisie, na základe ktorého sa vypracuje dodatok k dotačnej zmluve.

Článok 6

Spôsob poskytovania dotácií

(1)       Dotáciu možno v príslušnom rozpočtovom roku poskytnúť žiadateľovi na základe písomnej žiadosti o dotáciu (pozn.: odporúčam uviesť vzor tejto žiadosti v prílohovej časti).  Žiadosť o dotáciu sa predkladá úradu na základe zverejnenej výzvy na webovom sídle úradu najneskôr v lehote stanovenej v tejto výzve a to v časti ....... (upraví sa interne).

(2)       Žiadosť o dotáciu obsahuje (ďalej len „všeobecné náležitosti žiadosti“)

a) meno, priezvisko, dátum narodenia, štátnu príslušnosť a adresu pobytu, ak ide o fyzickú osobu,

b) meno, priezvisko, dátum narodenia, štátnu príslušnosť, adresu pobytu a miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa,

c) názov, sídlo a meno, priezvisko, dátum narodenia, štátnu príslušnosť a adresu pobytu štatutárneho orgánu, ak ide o právnickú osobu,

d) účel použitia požadovanej dotácie,

e) názov a popis projektu, na ktorý sa dotácia žiada,

f) výšku požadovanej dotácie a spôsob jej využitia,

g) celkový položkový rozpočet a návrh finančného zabezpečenia aktivity (projektu), na ktorú sa požaduje dotácia.

(3)       Prílohou k žiadosti o dotáciu nachádzajúcou sa v osobnom profile žiadateľa je

a) čestné vyhlásenie žiadateľa podľa predošlého odseku,

b) doklad preukazujúci oprávnenie prevádzkovať živnosť alebo iný doklad preukazujúci oprávnenie podnikať v slovenskom jazyku,

c) doklad o právnej subjektivite žiadateľa v slovenskom jazyku, ak je žiadateľom právnická osoba alebo doklad potvrdzujúci zriadenie subjektu v slovenskom jazyku,

d) doklad, ktorý identifikuje štatutárneho zástupcu žiadateľa a osoby zastúpené v jeho riadiacich, výkonných a kontrolných orgánoch v slovenskom jazyku,

e) stanovy a organizačný poriadok žiadateľa, ktorý je právnickou osobou, alebo im rovnocenné dokumenty, alebo overené kópie týchto dokumentov spolu s ich úradným prekladom do slovenského jazyka,

f) každé rozhodnutie orgánu žiadateľa, ktorým dochádza k zmene v osobe štatutára alebo v jeho riadiacich, výkonných a kontrolných orgánoch, ako aj každé rozhodnutie, ktorým dochádza k zmene v interných právomociach orgánov žiadateľa a dosahom na rozhodovanie o financiách a vedení účtovníctva žiadateľa v slovenskom jazyku,

g) doklad o zriadení primárneho účtu žiadateľa ...... (pozn.: ostatné písomnosti a dokumenty sa upravia interne podľa charakteru subjektu, resp. podľa uznesenia zastupiteľstva alebo iného interného aktu riadenia).

(4)       Žiadateľ zasiela úradu žiadosť o dotáciu a všeobecné náležitosti žiadosti písomne ku každému projektu osobitne.

(5)       Žiadateľ zasiela úradu prílohy k žiadosti o dotáciu písomne v termíne...... (upraví sa interne).  Prílohy k žiadosti o dotáciu sa vzťahujú na všetky žiadosti o dotáciu, a to aj v ďalších rozpočtových rokoch, pokiaľ sú pravdivé, aktuálne a zrozumiteľné.

(6)       Žiadateľ zasiela úradu osobitné náležitosti žiadosti podľa dikcie tejto smernice písomne v termíne ....... (upraví sa interne). Osobitné náležitosti žiadosti sa vzťahujú na konkrétnu žiadosť o dotáciu, pokiaľ sú pravdivé, aktuálne a zrozumiteľné.

Článok 5

Náležitosti dotačnej zmluvy

(1)       Dotačná zmluva musí byť písomná a obsahuje

a) údaje o zmluvných stranách,

b) predmet zmluvy,

c) účel, na ktorý sa má dotácia poskytnúť,

d) výšku poskytnutej dotácie,

e) číslo primárneho bankového účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje,

f) číslo sekundárneho bankového účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje, ak je to relevantné,

g) podmienky použitia dotácie,

h) práva a povinnosti zmluvných strán,

i) podmienky vyúčtovania dotácie a termín odvodu výnosov z prostriedkov štátneho rozpočtu,

j) spôsob kontroly použitia dotácie a plnenia zmluvných podmienok,

k) číslo účtu v banke/v Štátnej pokladnici, na ktorý sa poukazujú nepoužité finančné prostriedky a výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu,

l) sankcie za porušenie zmluvných podmienok,

m) dôvod a spôsob odstúpenia od zmluvy,

n) vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára,

o) možnosť jednorazového alebo postupného čerpania dotácie,

p) možnosť viacročného financovania projektu,

q) záväzok príjemcu dotácie, že poskytnutú dotáciu v zmluvne vymedzených prípadoch vráti.

(2)       Návrh dotačnej zmluvy po jej vypracovaní predloží ......... (určí sa interne odbor/úsek alebo oddelenie, či referát) bezodkladne na vyjadrenie ...... (určí sa interne). Po zapracovaní prípadných zmien a doplnení úsek ............. (určí sa interne) návrh dotačnej zmluvy spolu s prílohami bezodkladne zašle/sprístupní/odošle poštou (upraví sa interne).

(3)       Dotačnú zmluvu (odporúčam uviesť vzor v prílohovej časti tejto smernici) podpisuje štatutárny orgán .......  (určí sa interne) a prijímateľ. Riadne sa vykoná základná finančná kontrola pred podpisom tejto dotačnej zmluvy, a to kontrolou štyroch očí spôsobom ....... (určí sa interne alebo sa odkáže na internú smernicu o výkone základnej finančnej kontroly).

(4)       V čase pred podpisom zmluvy sa preverí, či žiadateľ splnil všetky všeobecné podmienky zmluvy a osobitné podmienky zmluvy, ktorých splnenie sa vyžaduje ešte pred podpisom dotačnej zmluvy zo strany poskytovateľa dotácie.  

(5)       Ak žiadateľ splnil všetky podmienky uvedené v návrhu dotačnej zmluvy, predloží sa návrh dotačnej zmluvy na podpis štatutárnemu orgánu .......... (určí sa interne). Žiadateľ sa po uzavretí dotačnej zmluvy stáva prijímateľom dotácie.

(6)       Finančné prostriedky poukazuje úrad prostredníctvom ........, a to spôsobom ......... (upraví sa interne)

(7)       Úrad zverejňuje vzor dotačnej zmluvy na svojom webovom sídle....... (upraví sa interne) spôsobom ............. .

(8)       Každú uzavretú dotačnú zmluvu zverejňuje úsek ...........  (upraví sa interne podľa organizačného poriadku úradu či subjektu) v Centrálnom registri zmlúv, a to bezodkladne po jej uzatvorení (podpísaní oboma zmluvnými stranami).

(9)       Číselnú evidenciu podpísaných a založených zmlúv vedie úsek ........ (upraví sa interne podľa organizačného poriadku úradu či subjektu).

Pozn. autora k tejto časti vzorovej smernice:

Vyúčtovanie poskytnutých finančných prostriedkov úradu prijímateľ uskutočňuje podľa zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov. Neoddeliteľnou súčasťou vyúčtovania je aj zdokladovanie povinného spolufinancovania projektu vo výške určenej fondom podľa štruktúry podpornej činnosti a uvedenej v zmluve. Ak prijímateľ v zdokladovaní a vyúčtovaní povinného spolufinancovania projektu uvedie výdavky, ktoré uhradila tretia osoba, je povinný priložiť k vyúčtovaniu aj kópiu dokladu potvrdzujúceho zmluvný vzťah medzi prijímateľom a touto osobou, na základe ktorého boli tieto výdavky uhradené. Zároveň je prijímateľ povinný k vyúčtovaniu zabezpečiť od tejto osoby predloženie kópií účtovných dokladov potvrdzujúcich vznik a úhradu takto vyúčtovaných výdavkov. Povinnou prílohou vyúčtovania je aj prehľad ďalšieho spolufinancovania projektu zo zdrojov uvedených v rozpočte projektu.

Aj táto časť o spolufinancovaní projektov  by sa mala upraviť  v smernici (v prílohovej časti č. 2 je uvedený vzor čestného vyhlásenia).

Článok 6

Vyúčtovanie dotácie

(1)       Prijímateľ vyúčtuje poskytnutú dotáciu v termíne a spôsobom ustanoveným v tejto smernici a dotačnej zmluve/zmluve o poskytnutí dotácie.

(2)       Prijímateľ prostredníctvom úseku ........ (upraví sa interne podľa organizačného poriadku úradu či subjektu) je povinný viesť účtovnú evidenciu o:

a) dotácii poskytnutej na realizáciu projektu či zámeru,

b) finančných prostriedkoch, ktoré prijímateľ získal z iných zdrojov vrátane vlastných, pričom vyúčtované výdavky musia priamo súvisieť s projektom, na ktorého podporu sa poskytuje dotácia.

(3)       Vyúčtovanie musí obsahovať tieto samostatné časti:

a) ......................

b) ...................... (upraví sa interne)

(4)       Poskytnutú dotáciu je prijímateľ povinný použiť do ............... (pozn.: upraví sa interne podľa právneho stavu v čase spracúvania vlastnej smernice).

(5)       V prípade, že je zo všetkých okolností zrejmé, že termín vyúčtovania nebude možné dodržať, je prijímateľ povinný na základe odôvodnenej písomnej žiadosti požiadať úrad o predĺženie termínu predloženia vyúčtovania, pričom nový termín musí byť presne určený. Žiadosť musí byť doručená úradu najneskôr do ............... (upraví sa interne) príslušného rozpočtového roka, v ktorom bola dotácia udelená, u vyúčtovaní s termínom do 31. 12. rozpočtového roka, v ktorom bola dotácia udelená, a najneskôr do ....... (upraví sa interne)  rozpočtového roka nasledujúceho po rozpočtovom roku, v ktorom bola dotácia udelená, u vyúčtovaní s termínom do ............. (upraví sa interne) rozpočtového roka nasledujúceho po rozpočtovom roku, v ktorom bola dotácia udelená.

(6)       Prijímateľ je povinný odviesť úradu všetky výnosy (úroky) z dotácie, ktorá bola pripísaná na jeho účet uvedený v záhlaví tejto zmluvy, nakoľko je príjmom poskytovateľa dotácie, a to v termíne do 31. 12. rozpočtového roka, v ktorom bola dotácia udelená.

(7)       Prijímateľ je povinný vrátiť úradu finančné prostriedky, ktoré nevyčerpal z celkovej  výšky poskytnutej dotácie po ukončení rozpočtového roka, a to v termíne do 31. 12. rozpočtového roka, v ktorom bola dotácia udelená, a to spôsobom ........ (upraví sa interne).

(8)       Prijímateľ nie je povinný vrátiť úradu nevyčerpané prostriedky z dotácie, ak ich suma nepresiahne 5,00 eur spolu.

(9)       Ak má prijímateľ voči úradu dlh, ktorý nemôže riadne a včas plniť, môže písomne požiadať úrad o uzavretie dohody o splátkach alebo dohody o odklade plnenia.

(10)     Úrad môže s prijímateľom uzavrieť písomnú dohodu o splátkach, ak:

a) ak prijímateľ svoj dlh písomne uznal,

b) prijímateľ z dôvodu zhoršenia ekonomických alebo sociálnych pomerov nemôže zaplatiť celý dlh naraz,

c) prijímateľ sa v dohode o splátkach zaviaže zaplatiť celý dlh naraz, ak nezaplatí niektorú splátku riadne a včas alebo ak sa zlepšia jeho ekonomické alebo sociálne pomery; prijímateľovi možno povoliť splátky najviac na tri roky odo dňa, keď bol splatný jeho záväzok.

(11)     Úrad môže s prijímateľom uzavrieť písomnú dohodu o odklade platenia, ak:

a) prijímateľ svoj dlh písomne uznal,

b) prijímateľ z dôvodu zhoršenia ekonomických alebo sociálnych pomerov nemôže zaplatiť celý dlh naraz,

c) prijímateľ sa v dohode o splátkach zaviaže zaplatiť celý dlh naraz, ak nezaplatí niektorú splátku riadne a včas alebo ak sa zlepšia jeho ekonomické alebo sociálne pomery; prijímateľovi možno povoliť odklad najviac o jeden rok odo dňa, keď bol splatný jeho záväzok.

(12)     Príslušný úsek/vecne zodpovedný zamestnanec .......... (upraví sa interne) posúdi relevantnosť údajov uvedených vo vecnom vyhodnotení a ak je to potrebné, doporučeným listom vyzve prijímateľa na prepracovanie vecného vyhodnotenia v primeranej lehote, pričom určí aj spôsob odstránenia nedostatkov. V takom prípade sa ďalšia dotácia neposkytne až dovtedy, kým úradu nie je doručené prepracované vecné vyhodnotenie projektu.

Článok 7

Kontrola dodržiavania účelu využitia dotácie a jej hospodárnosť

(1)       Úrad je oprávnený kedykoľvek  následne vykonať kontrolu dodržania rozsahu, účelu a podmienok dohodnutých v dotačnej zmluve a v zmysle tejto smernice, ako aj správnosti vyúčtovania a vecnej realizácie projektu, na ktorý bola poskytnutá dotácia. Kontrola sa vykonáva ako administratívna finančná kontrola (pozn. autora: je vhodné odkázať na smernicu o administratívnej finančnej kontrole alebo smernice o výkone finančnej kontroly ako celok v rámci vnútorného kontrolného mechanizmu úradu – subjektu územnej samosprávy).

(2)       Po vykonaní administratívnej finančnej kontroly je úrad oprávnený vykonať aj kontrolu v teréne, a to formou finančnej kontroly na mieste v zmysle § 9 zákona č. 357/2015             Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.  

(3)       Príslušní zamestnanci úradu kontrolujú vyúčtovanie dotácií tak, ako sú doručované na úrad. Kontrolujú, či bola dotácia použitá na určený účel a či predložené vyhodnotenie projektu obsahuje všetky náležitosti podľa dotačnej zmluvy a tejto smernice.

(4)       Úrad môže kedykoľvek rozhodnúť o opätovnom vykonaní administratívnej finančnej kontroly, ak súvisí s dotáciou poskytnutou podľa tejto smernice, a to aj vtedy, ak je kontrola vyúčtovania dotácie už uzavretá.

(5)       Prijímateľ je povinný poskytnúť úradu úplnú súčinnosť pri vykonávaní finančnej  kontroly. Postup pri administratívnej finančnej kontrole a finančnej kontrole upravujú ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

(6)       Výkon kontroly môže realizovať aj Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky či interná kontrola, a to ............ (upraví sa interne) alebo hlavný kontrolór (v samospráve obcí, miest a mestských častí či vyšších územných celkov) ....... (určí sa interne).

(7)       V prípade podozrenia zo spáchania trestného činu, či správneho alebo iného deliktu, ktorý je alebo môže byť protispoločenskou činnosťou, sa predmetné oznámenie podáva zodpovednej osobe na úrovni poskytovateľa dotácie, a to hlavný kontrolór .......... (určí sa interne podľa smernice o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti podľa zákona   č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti v znení neskorších predpisov).

Článok 8

Spoločné ustanovenia a účinnosť smernice

(1)       Na konanie o poskytnutí dotácie sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní[2].

(2)       Táto smernica sa primerane použije aj na právne vzťahy týkajúce sa dotácií poskytnutých pred nadobudnutím účinnosti tejto smernice za podmienky, že tieto právne vzťahy sa nespravujú zákonom alebo osobitným predpisom ................ (upraví sa interne podľa charakteru subjektu). 

(3)       Táto smernica nadväzuje na organizačný poriadok .......... a smernicu č. ...... o finančnej kontrole (upraví sa interne) i smernicu č. ........ o obehu účtovných dokladov/o vedení účtovníctva a tiež registratúrny poriadok č. ..... (upravia sa interne).

Pozn. autora k tejto časti:

Je vhodné uviesť aj odkaz na uznesenie zastupiteľstva v prípade dotačných mechanizmov a iných pravidiel a podmienok v samospráve,-  ak sa prijíma uznesenie obecného/mestského/miestneho zastupiteľstva k procesnej stránky vyúčtovania dotácií v územnej samospráve.

(4)       Táto smernica nadobúda účinnosť dňa ........ (upraví sa interne).

Vypracované v ................ dňa ...........

Zodpovedný organizačný úsek úradu ............ (pozn.: upraví sa interne podľa organizačného poriadku úradu či subjektu)

                                                                                                     ......................................

meno a priezvisko štatutárneho orgánu

Prílohová časť (pozn.: upraví sa interne podľa odkazov v textovej časti tejto smernice):

  1. ..............
  2. ..............
  3. ..............

 

Príloha č. 1 – Vzor čestného vyhlásenia k žiadosti o poskytnutie dotácie

Čestné vyhlásenie

Žiadateľ o poskytnutie finančných prostriedkov zo subjektu územnej samosprávy  ......................................... ...................................... (obchodné meno /názov titul, meno, priezvisko),........................... ............................. .....................................(sídlo bydlisko/miesto podnikania),......................................(IČO/rod. č.), registrácia1).........................................................., v jeho mene2) ........................................................... (titul, meno, priezvisko, označenie funkcie),

týmto čestne vyhlasuje, že

má/nemá * povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora 3) *

Žiadateľ si je vedomý právnych dôsledkov nepravdivého vyhlásenia o skutočnostiach uvedených v tomto čestnom vyhlásení vrátane prípadných trestnoprávnych dôsledkov (§ 221 – Podvod, § 225 – Subvenčný podvod Trestného zákona).

V ............................. dňa .......................                     ..............................................................

      (odtlačok pečiatky žiadateľa) (podpis štatutárneho zástupcu)

* Nehodiace sa preškrtnite

  • 1) uvedie právnická osoba a fyzická osoba podnikateľ
  • 2) uvedie právnická osoba
  • 3) 2 zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení

 

Príloha č. 2 – Vzor čestného vyhlásenia – spolufinancovanie

Čestné vyhlásenie

Žiadateľ o poskytnutie finančných prostriedkov zo subjektu územnej samosprávy ........................................ ...................................... (obchodné meno názov/titul, meno, priezvisko),........................... ............................. ..................................... (sídlo/bydlisko/miesto podnikania) ,......................................(IČO rod. č.), registrácia1) .........................................................., v jeho mene2) ........................................................... (titul, meno, priezvisko, označenie funkcie),

týmto čestne vyhlasuje, že

spolufinancovanie uvedené v žiadosti č. .................. zo dňa ...................................názov projektu ........................................................................................................... zabezpečí prostredníctvom verejných zdrojov, ktoré nie sú štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou de minimis.

Spolufinancujúcim subjektom je ..........................................., a to na základe zmluvy č. ...... (ak je to relevantné).

Žiadateľ si je vedomý právnych dôsledkov nepravdivého vyhlásenia o skutočnostiach uvedených v tomto čestnom vyhlásení, vrátane prípadných trestnoprávnych dôsledkov (§ 221 – Podvod, § 225 – Subvenčný podvod Trestného zákona).

V ............................., dňa .......................  .............................................................. ................................................................

(odtlačok pečiatky žiadateľa) (podpis štatutárneho zástupcu)

* Nehodiace sa preškrtnite

  • 1) uvedie právnická osoba a fyzická osoba podnikateľ
  • 2) uvedie právnická osoba

[1] Zákon č. 222/2004  Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.

[2] Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.