Články
Počet vyhľadaných dokumentov: 4020
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 4020
Zoradiť podľa:
- Článek
Článok sa zaoberá konaním o žalobe proti nečinnosti orgánu verejnej správy a jeho priebehom, pričom poukazuje tiež na základnú charakteristiku tohto osobitného konania vo veciach správneho súdnictva, podmienky podania tejto žaloby, kasačnú sťažnosť, ako aj na príslušné rozhodnutia súdov.
- Článek
Obec, ktorá je správnym orgánom, vedie o každej procesnej veci v správnom konaní spisový materiál. Uvedený spisový materiál obsahuje celý priebeh správneho konania, a to od jeho začiatku až po vydanie rozhodnutia. Významnou súčasťou správneho konania je pritom aj dokazovanie, pričom jednotlivé dôkazy, listiny, sú súčasťou spisu. Súčasťou spisu sú aj zápisnice, ktoré zachytávajú priebeh správneho konania pred obcou. Predmetom článku je sprístupnenie spisu ako úkon obce, ktorý musí byť striktne v súlade s právnou úpravou.
- Článek
Aké sú podmienky priznania a odňatia osobného príplatku zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme?
- Článek
Zákon č. 447/2015 Z.z. o miestom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestom poplatku za rozvoj“), na základe ktorého môžu obce miestny poplatok za rozvoj vyrubovať, bol schválený už 20. novembra 2015 a prvé poplatky obce vyrubili v roku 2017. Od jeho schválenia uplynie 10 rokov a postupom času sa zabúda na dôvody jeho prijatia. Ešte väčším problémom je, že sa mení charakter poplatku na daň.
- Článek
Nastúpila som do práce na mestskom úrade a zistila som, že vedúci zamestnanci jednotlivých oddelení sú zaradení v platovej triede 9, prednosta úradu v platovej triede 10. Podľa môjho názoru nie sú zaradení správne, nakoľko uvedené triedy sa týkajú mesta na úrovni Bratislava alebo Košice, poprípade vyššieho územného celku, čo my nie sme. Je potrebné preradenie týchto zamestnancov do nižších tried alebo aj v menšom meste môžu byť vedúci zamestnanci zaradení do tried 9 a 10?
- Článek
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov.
Pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým - osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta?
- Článek
Článok sa zameriava na uplatňovanie zákona o verejnom obstarávaní pri zadávaní podlimitných zákaziek. Autorka v ňom rozoberá rôzne aspekty týchto zákaziek a prináša návod na správne postupy pri stanovení zábezpek, vyhodnocovaní ponúk a spracovaní dokumentácie procesu verejného obstarávania.
- Článek
Obec A prijala od základnej školy oznámenie o zanedbávaní povinnej školskej dochádzky žiaka, ktorý má aj s matkou trvalý pobyt v obci A. Obecný úrad v obci A nám vec odstúpil z dôvodu, že otec žiaka má trvalý pobyt v obci B s tým, že oni prejednajú priestupok matky a my máme prejednať priestupok otca. Je takýto postup správny? Môže sa priestupok prejednávať na dvoch miestach? Nemal by sa prejednať v mieste bydliska, prípadne v mieste, kde sa priestupok stal?
- Článek
Na základe novely zákona o obecnej polícii dochádza od 1. júla 2025 k zmene rozsahu údajov, ktoré bude obecná polícia priamo získavať z evidencie motorových vozidiel na účel zistenia držiteľa motorového a prípojného vozidla. V nasledujúcom príspevku sa dozviete, ako sa novelou rozširujú právomoci obecnej polície.
- Článek
Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie územnej samosprávy. V nasledujúcom článku sa podrobne venujeme účtovaniu bežných a kapitálových transferov v obciach a v rozpočtových a príspevkových organizáciách nimi zriadených.
- Článek
V príspevku sa venujeme procesu vyraďovania a likvidácie majetku, ktorý obvykle nastáva po zákonnom ukončení procesu inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Ponúkneme širší pohľad na problematiku vyraďovania a likvidácie majetku, odpovieme na časté otázky spojené s týmito činnosťami.
- Článek
Listiny sú jedným z významných dôkazov, ktoré možno použiť v daňovom konaní pred obcou. V článku sa dozviete, ako sa listiny v daňovom konaní využívajú a aké obsahové náležitosti musia spĺňať.
- Článek
Mesto otvorilo denný stacionár. Platba od klientov sa skladá z dvoch položiek. Prvou zložkou je platba za pobyt v dennom stacionári a druhou je platba za obedy, ktoré mesto zabezpečuje externe zo stravovacieho zariadenia. Stravovacie zariadenie vystavuje mestu faktúru. Ako účtovať uvedené položky v účtovníctve aj s rozpočtovou skladbou?
- Článek
Týmto príspevkom uzatvárame tematiku zostavenia individuálnej účtovnej závierky v účtovných jednotkách samosprávy. V predchádzajúcich číslach sme sa zaoberali uzatvorením účtovných kníh a tabuľkovou časťou poznámok. Proces zostavenia účtovnej závierky ukončíme tematikou spracovania textovej časti poznámok.
- Článek
Dňa 23. októbra 2024 prijala Národná rada SR zákon č. 297/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Tento článok prináša informácie o niektorých zmenách, ktoré uvedená novela zavádza do našej legislatívy.
- Článek
V predchádzajúcom vydaní časopisu sme uverejnili príspevok o účtovaní rezervného fondu a peňažných fondov v obci, VÚC a v ich rozpočtových organizáciách. V nasledujúcom článku sa venujeme účtovaniu v príspevkovej organizácii.
- Článek
Podľa § 6 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o majetku obcí“) obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku obce (ďalej len „správca“), ktorým je jej rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriadená podľa zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
- Článek
Účelom článku je načrtnúť základné východiská pre posúdenie, kedy je vlastník povinný trpieť stavebné práce zo svojej nehnuteľnosti a možno mu takúto povinnosť autoritatívne nariadiť rozhodnutím podľa § 135 ods. 1 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len „stavebný zákon“) a kedy mu, naopak, treba poskytnúť ochranu pred takými požiadavkami jeho susedov - stavebníkov.
- Článek
Podmienky nároku na daňový bonus na dieťa (ďalej len „daňový bonus“) a pravidlá jeho výpočtu boli s účinnosťou od 1. januára 2025 zmenené zákonom č. 278/2024 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií. Zmeny sú popísané v nasledujúcom článku.
- Článek
Podanie je podstatným procesným úkonom subjektu, nakoľko sa ním právne relevantne začína správne konanie pred obcou, pokiaľ jeho začiatok predpokladá platná právna úprava. V článku sa dozviete, aké formálne a obsahové náležitosti musí podanie spĺňať.