PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Počet vyhľadaných dokumentov: 389
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 389
Zoradiť podľa:
Smernica o sociálnom fonde stanovuje systém tvorby a využívania prostriedkov na podporu sociálnej starostlivosti zamestnancov v súlade s novelizovaným zákonom č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde. Definuje výšku, spôsob a zdroje tvorby fondu, ako aj oblasti, v ktorých možno poskytovať príspevky zamestnancom a ďalším oprávneným osobám. Funkciou fondu je zabezpečenie sociálnych potrieb a podporovanie kultúrnej, rekreačnej činnosti zamestnancov a ich pracovnej regenerácie.
- Článek
Interné predpisy sú nevyhnutnou súčasťou riadenia v samospráve, no ich spracovanie a aktualizácia nebývajú vždy jednoduché. V článku sa dozviete, aké druhy vnútorných predpisov sa v praxi používajú, ako ich správne pripraviť, členiť, číslovať a ako nastaviť pripomienkové konanie či zabezpečiť ich aktualizáciu.
Interná smernica subjektu verejnej správy .............. (upraví sa interne) je spracovaná v nadväznosti na ustanovenia § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a...
Protokol obsahuje všetky zistené skutočnosti, ktoré sú zrejmé už pri oznámení škody, najmä dátum a miesto vzniku škody, druh škody, skutočnú alebo pravdepodobnú príčinu škody, stručný popis škodovej udalosti, meno a priezvisko prípadného svedka škodovej udalosti. Tiež má riadne obsahovať všetky skutočnosti zistené z vyšetrenia škodovej udalosti, najmä určenie osoby zodpovednej za vzniknutú škodu, prípadne stanovenie podielu spoluzodpovednosti iných osôb alebo zamestnávateľa, formu zavinenia (úmysel, nedbanlivosť) alebo vznik škody bez zavinenia, doklad o skutočnej výške spôsobenej škody.
Súčasne má obsahovať návrh záverov zo zistenia škody a návrh na postih zodpovedného zamestnanca, prípadne aj odôvodnenie návrhu na zníženie náhrady škody. Tento návrh má prejsť členmi škodovej komisie, ktorú menuje (ustanovuje) zásadne štatutárny orgán subjektu/zamestnávateľa.
Skutočnosti uvedené v protokole musia byť doložené návrhmi dôkazných prostriedkov nevyhnutných na objasnenie skutkového stavu, najmä uvedenie svedkov, doklad o výške škody alebo iné dôkazné prostriedky podľa povahy vzniknutej škodovej udalosti. Škodovú komisiu (ďalej len „komisia“) zriaďuje štatutárny orgán ako svoj poradný orgán pre posudzovanie škôd a pre prípravu návrhov na rozhodnutie o uplatňovaní zodpovednosti za škodu.
Komisia nemá rozhodovaciu právomoc. Závery jej rokovania majú charakter odporúčaní pre rozhodnutie štatutárneho orgánu subjektu. Je vhodné dodať, že o procese riešenia škody má v subjektoch verejnej správy byť spracovaný interný akt riadenia (smernica, zásady či príkaz štatutára).
Ak sa pri objasňovaní škodovej udalosti zistí, že za jej vznik zodpovedá celkom alebo sčasti vedúci zamestnanec organizačného útvaru, v súvislosti s činnosťou ktorého škoda vznikla, protokol vypracuje jemu nadriadený vedúci zamestnanec. V prípade sporu o povinnosť vypracovať protokol rozhodne štatutárny orgán alebo interne určený zamestnanec, či príslušný organizačný úsek. Tento protokol sa overí základnou finančnou kontrolou.
- Článek
Pokladničná agenda je jednou z najfrekventovanejších oblastí kontrol v územnej samospráve. Tento článok sumarizuje legislatívne požiadavky podľa zákona o účtovníctve, zákona o finančnej kontrole, archivačných predpisov aj zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Zameriava sa na praktické vedenie pokladničnej knihy, vyhotovovanie dokladov, limity hotovosti, evidenciu faktúr a riešenie škodových udalostí. Súčasťou príspevku je aj vzor škodového protokolu.
Subjekt územnej samosprávy ................. (upraví sa interne) je verejným obstarávateľom v zmysle ustanovení § 7 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v smernici len „zákon“). Predmetom a účelom tejto smernice je zabezpečiť jednotný postup pri príprave a uskutočňovaní verejného obstarávania zákaziek na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác a poskytnutie služieb v rámci nášho subjektu územnej samosprávy ................... (ďalej len ako verejný obstarávateľ).
Táto smernica sa vzťahuje aj na zadávanie zákaziek spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie, prípadne iných externých finančných mechanizmov a dotácií spoločne s príslušnými riadiacimi dokumentmi pre daný finančný mechanizmus, a to v častiach, kde smernica obsahuje prísnejšiu úpravu. Pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti, a preto smernica je spracovaná v nasledovnom znení:
Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií v obci predstavuje komplexný dokument určený na reguláciu finančných procesov v rámci územnej samosprávy. V súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. a zákonom č. 357/2015 Z. z., ako aj vnútornými smernicami obce táto smernica definuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií. Úprava stanovuje konkrétne oblasti, v ktorých je možné dotácie poskytnúť, vrátane vzdelávania, kultúrnych aktivít a podpory zamestnanosti, pričom zdôrazňuje zodpovednosť prijímateľov za transparentné a efektívne využitie poskytnutých finančných prostriedkov. Smernica taktiež upravuje podmienky vyúčtovania a kontroly dotácií, pričom sleduje zabezpečenie riadneho plnenia zmluvných podmienok zo strany prijímateľov dotácií.
Tento prevádzkový poriadok umelého kúpaliska ....... je vypracovaný v zmysle vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 308/2012 Z. z. o požiadavkách na kvalitu vody, kontrolu kvality vody a o požiadavkách na prevádzku, vybavenie prevádzkových plôch, priestorov a zariadení na prírodnom a na umelom kúpalisku v znení neskorších predpisov a organizačného poriadku subjektu .......... (upraví sa interne) č. ....... zo dňa ....... v znení ...... .
Tento poriadok nadväzuje na zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov v spojitosti s vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení v znení neskorších predpisov, a zákonom č. 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve v znení neskorších predpisov.
Obligatórne ustanovenie a povinnosť obce alebo mesta ako subjektu územnej samosprávy vychádza zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov; zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce alebo mesta, pričom v texte návrhu je uvedené vždy obec/mesto. Obec môže rozhodnúť o utvorení a odbornom vedení evidencie pamätihodností obce, a to podľa ustanovenia § 14 ods. 4 zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.
Táto interná smernica upravuje postupy pri vykonávaní administratívnej finančnej kontroly vyúčtovania dotácií v súlade s príslušnými právnymi predpismi. Smernica poskytuje rámec pre kontrolu súladu finančných operácií s rozpočtom, zmluvami a vnútornými aktmi riadenia, čím zabezpečuje efektívne a transparentné využívanie verejných prostriedkov. Upravuje povinnosti a oprávnenia osôb vykonávajúcich kontrolu, ako aj povinnosti prijímateľov dotácií, a to vrátane mechanizmov na nápravu zistených nedostatkov. Je neoddeliteľnou súčasťou organizačného poriadku príslušného subjektu a nadväzuje na ustanovenia zákona o finančnej kontrole a audite.
- Článek
Príspevok sa venuje otázkam subjektov územnej samosprávy s ohľadom na aktuálny rozpočtový rok 2025 a príručku Ministerstva financií Slovenskej republiky na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027, ako aj novelizovaným kódom zdroja príjmu pre súčasný rozpočtový rok v územnej samospráve.
Konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom).
Odporúčam, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecnému úradu a pod. Etický kódex má nadväzovať aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä obce, mestá a vyššie územné celky). Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.
Podľa ustanovenia § 36 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je subjekt verejnej správy/územnej samosprávy (ďalej len „subjekt“) oprávnený uhrádzať zo svojho rozpočtu v nevyhnutnom rozsahu aj výdavky na reprezentačné a propagačné účely. Súčasne je povinný pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť, účelnosť a účinnosť ich použitia v rozpočtovom roku 2025 v územnej samospráve.
Pozn. autora k právnemu zakotveniu:
V územnej samospráve sa neuplatňuje výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 11251/2004-42 z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v znení posledného opatrenia č. MF/017340/2017-421 (oznámenie č. 307/2017 Z. z., Finančný spravodajca č. 13/2017). Predmetný výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky je platný a účinný iba pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie.
Príspevok a vzor správy o kontrolnej činnosti za kalendárny rok 2024 s ohľadom na zákonné ustanovenie § 18f ods. 1 písm. e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je určený pre hlavných (ako aj miestnych a mestských) kontrolórov obcí a miest.
Odporúčam, aby do správy o kontrolnej činnosti bola aplikovaná aj splnená povinnosť monitorovania (sledovania) dlhu obce za minulý rozpočtový rok podľa ust.§ 16 ods. 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Záverečná časť vzoru obsahuje návrh k prijatiu uznesenia obecného/miestneho/mestského zastupiteľstva. Správa sa neoveruje základnou finančnou kontrolou, rovnako aj výstupy z kontrol. Odporúčam, aby súčasťou správy o kontrolnej činnosti bolo vždy aj monitorovanie dlhovej služby obce, mestskej časti alebo mesta v zmysle ustanovenia § 16 ods. 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Táto správa nemá charakter kontroly a nemá náležitosti podľa ustanovení § 20 a nasl. zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Smernica č. …/202x o ochrane osobných údajov v subjekte územnej samosprávy ………………… Táto vzorová smernica je spracovaná v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri...
Odporúča sa mať vypracovanú samostatnú smernicu (alebo zásady, či príkaz starostu/primátora/predsedu vyššieho územného celku) k riadeniu rizík, nakoľko formalizácia procesov vykonávaných subjektom, napríklad vo forme vnútorného predpisu, prispieva k lepšiemu pochopeniu samotného procesu nielen pre zamestnancov, ktorí uvedený proces vykonávajú, ale predovšetkým umožňuje včasné odhalenie rizík, ktoré môžu v súvislosti s vykonávaným procesom nastať, a tak zabezpečiť prijatie adekvátnych opatrení na odstránenie, resp. zníženie potenciálnych rizík.
Riadenie rizík možno realizovať v aplikačnej praxi písomne, resp. s využitím informačných systémov, napríklad v rámci systému RIS v module Riadenie rizík. Nasledujúci vzor smernice vyplýva z metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/011160/2024-1411 k riadeniu rizík s účinnosťou od 29. mája 2024.
Rokovací poriadok obecného/mestského zastupiteľstva obce/mesta ........ § 1 Úvodné ustanovenia Rokovací poriadok Obecného/Mestského zastupiteľstva Obce/Mesta ........ (ďalej len „Obecné/mestské zastupiteľstvo“) upravuje pravidlá rokovania, podmienky a spôsob prípravy materiálov a rokovania,...
- Článek
Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania s ohľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov.
- Článek
Účelom príspevku je upozorniť na kontrolné zistenia a odporúčania vyplývajúce z preverovania zákaziek s nízkou hodnotou v 1. polroku 2024.
Zásady/Smernica č. ...... o výkone finančnej kontroly na mieste v obci/meste ...... Štatutárny orgán ................. (upraví sa interne) schvaľuje na zabezpečenie kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy/územnej samosprávy/verejnoprávnej organizácie ....... (upraví sa...