PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Počet vyhľadaných dokumentov: 378

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 378

Zoradiť podľa:

Konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v  spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom). Odporúčam, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecnému úradu a pod. Etický kódex má nadväzovať aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä obce, mestá a vyššie územné celky). Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.
Vydané: 20. 03. 2025
Podľa ustanovenia § 36 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je subjekt verejnej správy/územnej samosprávy (ďalej len „subjekt“) oprávnený uhrádzať zo svojho rozpočtu v nevyhnutnom rozsahu aj výdavky na reprezentačné a propagačné účely. Súčasne je povinný pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť, účelnosť a účinnosť ich použitia v rozpočtovom roku 2025 v územnej samospráve. Pozn. autora k právnemu zakotveniu: V územnej samospráve sa neuplatňuje výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 11251/2004-42 z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v znení posledného opatrenia č. MF/017340/2017-421 (oznámenie č. 307/2017 Z. z., Finančný spravodajca č. 13/2017). Predmetný výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky je platný a účinný iba pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie.
Vydané: 04. 03. 2025
Príspevok a vzor správy o kontrolnej činnosti za kalendárny rok 2024 s ohľadom na zákonné ustanovenie § 18f ods. 1 písm. e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je určený pre hlavných (ako aj miestnych a mestských) kontrolórov obcí a miest. Odporúčam, aby do správy o kontrolnej činnosti bola aplikovaná aj splnená povinnosť monitorovania (sledovania) dlhu obce za minulý rozpočtový rok  podľa ust.§ 16 ods. 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Záverečná časť vzoru obsahuje návrh k prijatiu uznesenia obecného/miestneho/mestského zastupiteľstva. Správa sa neoveruje základnou finančnou kontrolou, rovnako aj výstupy z kontrol. Odporúčam, aby súčasťou správy o kontrolnej činnosti bolo vždy aj monitorovanie dlhovej služby obce, mestskej časti alebo mesta v zmysle ustanovenia § 16 ods. 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto správa nemá charakter kontroly a nemá náležitosti podľa ustanovení § 20 a nasl. zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vydané: 24. 02. 2025
Smernica č. …/202x o ochrane osobných údajov v subjekte územnej samosprávy  ………………… Táto vzorová smernica je spracovaná v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri...
Vydané: 02. 01. 2025
Odporúča sa mať vypracovanú samostatnú smernicu (alebo zásady, či príkaz starostu/primátora/predsedu vyššieho územného celku) k riadeniu rizík, nakoľko formalizácia procesov vykonávaných subjektom, napríklad vo forme vnútorného predpisu, prispieva k lepšiemu pochopeniu samotného procesu nielen pre zamestnancov, ktorí uvedený proces vykonávajú, ale predovšetkým umožňuje včasné odhalenie rizík, ktoré môžu v súvislosti s vykonávaným procesom nastať, a tak zabezpečiť prijatie adekvátnych opatrení na odstránenie, resp. zníženie potenciálnych rizík. Riadenie rizík možno realizovať v aplikačnej praxi písomne, resp. s využitím informačných systémov, napríklad v rámci systému RIS v module Riadenie rizík. Nasledujúci vzor smernice vyplýva z metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/011160/2024-1411 k riadeniu rizík s účinnosťou od 29. mája 2024.
Vydané: 26. 12. 2024
Rokovací poriadok obecného/mestského zastupiteľstva obce/mesta ........ § 1 Úvodné ustanovenia Rokovací poriadok Obecného/Mestského zastupiteľstva Obce/Mesta ........ (ďalej len „Obecné/mestské zastupiteľstvo“) upravuje pravidlá rokovania, podmienky a spôsob prípravy materiálov a rokovania,...
Vydané: 16. 12. 2024
  • Článek
Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania s ohľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov.
Vydané: 14. 12. 2024
  • Článek
Účelom príspevku je upozorniť na kontrolné zistenia a odporúčania vyplývajúce z preverovania zákaziek s nízkou hodnotou v 1. polroku 2024.
Vydané: 26. 11. 2024
Zásady/Smernica č. ...... o výkone finančnej kontroly na mieste v obci/meste ......  Štatutárny orgán ................. (upraví sa interne) schvaľuje na zabezpečenie kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy/územnej samosprávy/verejnoprávnej organizácie ....... (upraví sa...
Vydané: 19. 09. 2024
  • Článek
V rámci Národného projektu "Podpora opatrovateľskej služby" aktivita "Poskytovanie príspevku na opatrovateľskú službu ako súčasť systémovej zmeny" podaktivita 2 "Poskytovanie príspevku za poskytnuté hodiny opatrovateľskej služby" by som sa chcela informovať, aké kódy zdrojov financovania majú používať obce a mestá, nakoľko na otázku, či používať kódy: 1BB1 ESF + (85 %) a 1BB2 ESF + spolufinancovanie (15 %) alebo 3BB1 ESF + (85 %) a 3BB2 ESF + spolufinancovanie (15 %) z ústredia PSVR som dostala odpoveď, že: Prostriedky ŠR, resp. zdroje EÚ a spolufinancovania ŠR v pomere ESF 85 %: ŠR 15 % účtujú len úrady práce zo svojej úrovne ako koneční prijímatelia. Budem postupovať správne, ak budem používať zdroj 72h - od úradu práce, sociálnych vecí a rodiny podľa osobitného predpisu?
Vydané: 11. 09. 2024
  • Článek
Témou príspevku je definovanie vybraných pravidiel financovania a kontrolovania v organizáciách územnej samosprávy. V podstatnej miere sa venuje disponovaniu s verejnými prostriedkami z hľadiska viacerých normatívnych právnych aktov, ako aj prípadom poskytovania dotácií z rozpočtu subjektu územnej samosprávy.
Vydané: 11. 09. 2024
Smernica č. ...... o projektových úlohách a projektových dokumentáciách v obci/meste ...........  Článok 1 Účel smernice Smernicou o projektových úlohách (ďalej len “smernica“)  v podmienkach ....... (upraví sa interne, ďalej len organizácia) sa sleduje ďalšie...
Vydané: 21. 08. 2024
Obec/Mesto .............. Prevádzkový poriadok verejného detského ihriska ....... Obec/Mesto ............ podľa ustanovenia § 11 ods. 4 a nasl. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a v...
Vydané: 20. 07. 2024
Príspevok sa venuje spracovaniu Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce alebo mesta, či mestskej časti (ďalej len „Program“). v z. n. p.
Vydané: 25. 06. 2024
Obec zabezpečuje a koordinuje vypracovanie a realizáciu programu rozvoja obce alebo spoločného programu rozvoja obcí a spolupracuje pri príprave integrovanej územnej stratégie územia udržateľného mestského rozvoja, pravidelne monitoruje program rozvoja obce alebo spoločný program rozvoja obcí a každoročne do 31. mája zasiela príslušnému VÚC správu o jeho plnení a zabezpečuje súlad programu rozvoja obce alebo spoločného programu rozvoja obcí s územnými plánmi podľa ustanovení § 18 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v platnom znení, ak jej spracovanie vyžaduje osobitný predpis.
Vydané: 25. 06. 2024
  • Článek
V príspevku sa venujeme vybraným dokladom účtovného a neúčtovného charakteru z hľadiska preskúmavania a preukazovania v praxi jednotiek územnej samosprávy. Preskúmavanie zodpovednými zamestnancami sa zameriava na vecnú, formálnu a časovú stránku dokladov ako súčasti účtovných prípadov v územnej samospráve.
Vydané: 14. 06. 2024
Smernica č. ... /202x o sprístupňovaní informácií v podmienkach subjektu územnej samosprávy ......  Interný riadiaci akt je spracovaný k aplikácii zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o...
Vydané: 13. 06. 2024
Smernica o skladových zásobách a evidencii zásob v územnej samospráve ...... Smernica o skladových zásobách a evidencii zásob  je spracovaná na podmienky subjektu územnej samosprávy ...... (určí sa interne) v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o...
Vydané: 23. 05. 2024
  • Článek
Registratúrny poriadok subjektu územnej samosprávy upravuje správu registratúry centralizovaným spôsobom s použitím elektronického informačného systému na správu registratúry. Príspevok sa venuje zmenám v správe registratúry a archívu po novele právnych predpisov a prináša aj upozornenia autora pre jednotky územnej samosprávy a pre školské zariadenia.
Vydané: 21. 03. 2024
Smernica č. .... o zabezpečení autoprevádzky Článok 1 Zodpovednosť za autoprevádzku Za organizáciu a riadenie autoprevádzky v rámci subjektu verejnej správy ...... a organizačných zložiek (ďalej vo vzorovej smernici „úrad“) zodpovedá v...
Vydané: 19. 02. 2024