Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pracovný poriadok - námety a odporúčania

Dátum: Rubrika: Správne právo

 V období pred koncom volebného obdobia rastie záujem o splnenie úloh, ktoré dokumentujú riadne usporiadanie pracovísk obecných samospráv. Nasledujúci článok chce podporiť zorientovaný pohľad na problematiku tvorby pracovného poriadku, súčasne chce ponúknuť praktické odporúčania ako pristupovať k splneniu tejto úlohy.

1. Dôležité východiskové informácie
Hlavným objektom nášho záujmu je pracovný poriadok obecnej samosprávy a v tomto zmysle môže článok poslúžiť najmä starostom obcí, prednostom úradov miestnej samosprávy alebo zamestnancom obecných úradov, ktorí majú v pôsobnosti vnútorné normy v pracovnoprávnej oblasti. Súčasne však možno (prirodzene, s primeranou adaptáciou) uplatniť námety a odporúčania v tomto článku aj v podmienkach obcou zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií a tiež v niektorých obcou založených právnických osobách.
Treba podotknúť, že téma pracovného poriadku sa nachádza
na rozhraní práva a manažmentu
.
Z právnej stránky
ide o vytvorenie vnútornej normy podľa zákonných pravidiel, no tento aspekt nepokrýva celý význam a zmysel pracovného poriadku. Pracovný poriadok, ktorý bude vyhovovať požiadavkám právnych noriem, ale nebude v súlade s názorom vrcholového manažmentu, sa bude uplatňovať s veľkými ťažkosťami. Preto nemožno očakávať, že vytvorenie (alebo revízia) pracovného poriadku je úloha len pre právnika.
Z hľadiska manažmentu
je pracovný poriadok (ako každá vnútorná norma) nástrojom riadenia, a preto je mimoriadne dôležitý vlastný názor štatutárneho orgánu a zástupcov zamestnancov na reguláciu pracovnoprávnych vzťahov; tento názor môže byť na rôznych pracoviskách veľmi odlišný, aj keď bude v každom prípade spĺňať požiadavky práva.
Osobitne dôležitým aspektom tvorby pracovného poriadku je
vyjednávanie
o jeho budúcom obsahu so zástupcami zamestnancov. Nejde pritom len o splnenie právnej podmienky platného vydania pracovného poriadku, ale aj o dosiahnutie výsledku, ktorému budú zamestnanci rozumieť ako zmysluplným pravidlám pre objektívne upravené a zdravé vzťahy na pracovisku.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Odporúčanie:
Vytvorenie účinného pracovného poriadku je úloha, v ktorej treba skĺbiť požiadavku na súlad tejto normy so zákonom, s manažérskym názorom štatutárneho orgánu, ktorý je oprávnený pracovný poriadok vydať, a s názorom zástupcov zamestnancov, ktorých predchádzajúci súhlas je podmienkou platnosti pracovného poriadku.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
2. Základná právna úprava
Účel pracovného poriadku
Vyplýva veľmi jasne z nasledujúcich ustanovení zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce"):
I------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                              I
I                          Zákonník práce - výňatok                            I
I                                    § 84                                      I
I                              Pracovný poriadok                               I
I                                                                              I
I ... (2) Pracovný poriadok bližšie konkretizuje v súlade s právnymi predpismi I
I ustanovenia tohto zákona podľa osobitných podmienok zamestnávateľa.          I
I                                                                              I
I------------------------------------------------------------------------------I
Z tohto znenia je zrejmé, že pracovný poriadok nemá opakovať alebo preberať ustanovenia zákona (čo je, žiaľ, stále pomerne rozšírený prístup), ale má zohľadňovať osobitné podmienky konkrétneho zamestnávateľa a podľa nich má bližšie konkretizovať zákonné ustanovenia. Správna aplikácia tohto pravidla vedie k pracovnému poriadku, ktorý nie je zbytočne rozsiahly a neprehľadný (to je práve notorický výsledok "otrockého" preberania zákonného textu), ale má skôr charakter praktickej pomôcky pre zamestnávateľa i zamestnancov, ako sa v konkrétnej pracovnoprávnej situácii zachovať.
Pôsobnosť osobitného zákona
Vo vzťahu k pracovnému poriadku má osobitný význam uplatnenie zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z."):
I------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                              I
I                       Zákon č. 552/2003 Z.z. - výňatok                       I
I                                     § 1                                      I
I                                                                              I
I ... (2) Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom I
I         záujme k zamestnávateľom, ktorými sú                                 I
I         a) ... obce ...,                                                     I
I         b) právnické osoby ... zriadené ... obcou ... podľa osobitného       I
I            zákona,                                                           I
I         c) právnické osoby založené ... obcou ...., ak majetková účasť alebo I
I            súčet majetkovej účasti ... obce ... je viac ako 67 %,            I
I         d) iné právnické osoby založené ... obcou ..., u ktorých väčšinu     I
I            členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje   I
I            ... obec ...                                                      I
I                                                                              I
I------------------------------------------------------------------------------I
Citované ustanovenie obsahuje pozitívne vymedzenie okruhu zamestnávateľov, na ktorých sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z.z. a aj - z toho vyplývajúca povinnosť - vydať pracovný poriadok; tá je zrejmá z porovnania § 84 ods. 1 Zákonníka práce s § 12 zákona č. 552/2003 Z.z.:
I------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                              I
I                           Zákonník práce - výňatok                           I
I                                     § 84                                     I
I                                Pracovný poriadok                             I
I                                                                              I
I (1) Zamestnávateľ môže vydať pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase    I
I     zástupcov zamestnancov, inak je neplatný.                                I
I                                                                              I
I                       Zákon č. 552/2003 Z.z. - výňatok                       I
I                                     § 12                                     I
I                               Pracovný poriadok                              I
I                                                                              I
I Zamestnávateľ vydá pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov    I
I zamestnancov, inak je neplatný.                                              I
I                                                                              I
I------------------------------------------------------------------------------I
Pre zamestnávateľov, ktorí postupujú len podľa Zákonníka práce, platí pravidlo, že pracovný poriadok môžu, ale aj nemusia vydať. Ak by zamestnávateľ, na ktorého sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z.z., nevydal pracovný poriadok, dopustil by sa porušenia § 12 zákona č. 552/2003 Z.z.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zapamätajme si:
Povinnosť vydať pracovný poriadok sa vzťahuje na obce, na všetky právnické osoby zriadené obcou a tiež na právnické osoby založené obcou, ak spĺňajú podmienky § 1 ods. 2 písm. c) a d) zákona č. 552/2003 Z.z.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Predchádzajúci súhlas zástupcov zamestnancov
V citovanom § 12 zákona č. 552/2003 Z.z. je predchádzajúci súhlas zástupcov zamestnancov upravený ako podmienka platnosti pracovného poriadku. Ide o pomerne jednoduché pravidlo, ktorého aplikácia však vyžaduje zohľadnenie niekoľkých významných okolností.
Predovšetkým nemožno opomenúť účel, ktorý má napĺňať zapojenie zamestnancov do rozhodovania zamestnávateľa.
I------------------------------------------------------------------------------I
I                                                                              I
I                          Zákonník práce - výňatok                            
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.