Obsahom článku sú odpovede na mnohé otázky zamestnávateľov v nadväznosti na problematiku organizačnej zmeny zamestnávateľa a skončenia pracovného pomeru z dôvodu nadbytočnosti pre organizačnú zmenu podľa zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“). Organizačná zmena patrí totiž medzi najčastejšie dôvody skončenia pracovného pomeru, a to bez ohľadu na to, či k skončeniu pracovného pomeru dochádza formou výpovede alebo formou dohody.
? Otázka č. 1:
Čo všetko sa rozumie pod pojmom organizačná zmena?
Zákonník práce pojem organizačná zmena nedefinuje. Spravidla sa pod pojmom organizačná zmena rozumie:
- zrušenie alebo premiestnenie zamestnávateľa alebo jeho časti,
- zmena úloh zamestnávateľa (napr. zmena v podnikateľských aktivitách, podnikateľskej činnosti),
- zmena technického vybavenia (napr. kúpa výrobnej linky, ktorá má nahradiť manuálnu prácu),
- zníženie stavu zamestnancov s cieľom zvýšiť efektivitu práce,
- iné organizačné zmeny.
Organizačné zmeny často spôsobujú aj zmenu v organizačnej štruktúre zamestnávateľa. Pod termínom organizačná štruktúra zamestnávateľa možno rozumieť spôsob usporiadania jeho jednotlivých útvarov, v rámci ktorých je presne určený tok informácií, určená deľba práce pri uplatnení hierarchie (podriadených a nadriadených útvarov) s presným vymedzením nielen ich právomocí, ale aj zodpovednosti.
Usporiadanie organizačnej štruktúry ovplyvňujú:
• vnútorné potreby zamestnávateľa (kontrola zamestnancov, plánovanie, tok informácií),
• vonkajšie faktory (potreba rýchlejšej reakcie na požiadavky klientov, dopyt na trhu, konkurencieschopnosť a pod.).
? Otázka č. 2:
Aké náležitosti musí spĺňať rozhodnutie zamestnávateľa o organizačnej zmene?
Základnou hmotnoprávnou podmienkou platnosti výpovede je prijatie rozhodnutia o organizačných zmenách zamestnávateľom. Musí ísť o rozhodnutie zamestnávateľa, ktoré v mene zamestnávateľa právnickej osoby podpisuje osoba oprávnená konať (napr. v prípade spoločnosti s ručením obmedzeným konateľ/konatelia, v prípade obce starosta).