V období pred koncom volebného obdobia rastie záujem o splnenie úloh, ktoré dokumentujú riadne usporiadanie pracovísk obecných samospráv. Nasledujúci článok chce podporiť zorientovaný pohľad na problematiku tvorby pracovného poriadku, súčasne chce ponúknuť praktické odporúčania ako pristupovať k splneniu tejto úlohy.
1. Dôležité východiskové informácie
Hlavným objektom nášho záujmu je pracovný poriadok obecnej samosprávy a v tomto zmysle môže článok poslúžiť najmä starostom obcí, prednostom úradov miestnej samosprávy alebo zamestnancom obecných úradov, ktorí majú v pôsobnosti vnútorné normy v pracovnoprávnej oblasti. Súčasne však možno (prirodzene, s primeranou adaptáciou) uplatniť námety a odporúčania v tomto článku aj v podmienkach obcou zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií a tiež v niektorých obcou založených právnických osobách.
Treba podotknúť, že téma pracovného poriadku sa nachádza
na rozhraní práva a manažmentu
.Z právnej stránky
ide o vytvorenie vnútornej normy podľa zákonných pravidiel, no tento aspekt nepokrýva celý význam a zmysel pracovného poriadku. Pracovný poriadok, ktorý bude vyhovovať požiadavkám právnych noriem, ale nebude v súlade s názorom vrcholového manažmentu, sa bude uplatňovať s veľkými ťažkosťami. Preto nemožno očakávať, že vytvorenie (alebo revízia) pracovného poriadku je úloha len pre právnika.Z hľadiska manažmentu
je pracovný poriadok (ako každá vnútorná norma) nástrojom riadenia, a preto je mimoriadne dôležitý vlastný názor štatutárneho orgánu a zástupcov zamestnancov na reguláciu pracovnoprávnych vzťahov; tento názor môže byť na rôznych pracoviskách veľmi odlišný, aj keď bude v každom prípade spĺňať požiadavky práva.Osobitne dôležitým aspektom tvorby pracovného poriadku je
vyjednávanie
o jeho budúcom obsahu so zástupcami zamestnancov. Nejde pritom len o splnenie právnej podmienky platného vydania pracovného poriadku, ale aj o dosiahnutie výsledku, ktorému budú zamestnanci rozumieť ako zmysluplným pravidlám pre objektívne upravené a zdravé vzťahy na pracovisku.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Odporúčanie:
Vytvorenie účinného pracovného poriadku je úloha, v ktorej treba skĺbiť požiadavku na súlad tejto normy so zákonom, s manažérskym názorom štatutárneho orgánu, ktorý je oprávnený pracovný poriadok vydať, a s názorom zástupcov zamestnancov, ktorých predchádzajúci súhlas je podmienkou platnosti pracovného poriadku.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
2. Základná právna úprava
Účel pracovného poriadku
Vyplýva veľmi jasne z nasledujúcich ustanovení zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce"):
I------------------------------------------------------------------------------I I I I Zákonník práce - výňatok I I § 84 I I Pracovný poriadok I I I I ... (2) Pracovný poriadok bližšie konkretizuje v súlade s právnymi predpismi I I ustanovenia tohto zákona podľa osobitných podmienok zamestnávateľa. I I I I------------------------------------------------------------------------------I
Z tohto znenia je zrejmé, že pracovný poriadok nemá opakovať alebo preberať ustanovenia zákona (čo je, žiaľ, stále pomerne rozšírený prístup), ale má zohľadňovať osobitné podmienky konkrétneho zamestnávateľa a podľa nich má bližšie konkretizovať zákonné ustanovenia. Správna aplikácia tohto pravidla vedie k pracovnému poriadku, ktorý nie je zbytočne rozsiahly a neprehľadný (to je práve notorický výsledok "otrockého" preberania zákonného textu), ale má skôr charakter praktickej pomôcky pre zamestnávateľa i zamestnancov, ako sa v konkrétnej pracovnoprávnej situácii zachovať.
Pôsobnosť osobitného zákona
Vo vzťahu k pracovnému poriadku má osobitný význam uplatnenie zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z.")