Ing. Ingrid Konečná Veverková

Počet vyhľadaných dokumentov: 389

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 389

Zoradiť podľa:

Rozpočtové hospodárenie patrí medzi najdôležitejšie oblasti finančného riadenia rozpočtových organizácií. Tento článok prináša vysvetlenie, ako rozpočtové organizácie hospodária so svojimi príjmami a výdavkami, aké majú práva, povinnosti a limity podľa zákona o rozpočtových pravidlách.
  • Článek
Účtovné jednotky musia vykonať ku dňu účtovnej závierky inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. V príspevku prinášame odpovede na časté otázky k procesu inventarizácie.
  • Článek
V príspevku sa venujeme zostaveniu a schváleniu rozpočtu obce na rok 2026. Upozorníme na vplyv ústavného zákona č. 493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti na jeho zostavenie a schválenie. Odpovieme na časté otázky z uplatnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti pri zostavovaní a schvaľovaní rozpočtu.
  • Článek
Článok sa venuje postaveniu príspevkových organizácií vo verejnej správe, ich povinnostiam pri hospodárení s verejnými prostriedkami, pravidlám rozpočtovania, ako aj právam a obmedzeniam pri vykonávaní podnikateľskej činnosti. Upozorňuje aj na časté chyby pri zúčtovaní a poskytovaní príspevkov zriaďovateľom.
  • Článek
V príspevku sa venujeme vykonávaniu zmien rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku po schválení záverečného účtu. Táto téma je aktuálna v súvislosti s novelou zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, ktorá bola vykonaná zákonom č. 343/2024 Z.z. a ktorá ovplyvňuje vykonávanie zmien rozpočtu obce a vyššieho územného celku v roku 2025.
  • Článek
Obec je vlastníkom nájomných bytov. Tvorí fond opráv podľa § 18 ods. 2 zákona č. 443/2010 Z.z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 443/2010 Z.z.“). Môže tento fond použiť aj na iné výdavky v obci alebo ich musí použiť len na výdavky týkajúce sa opráv a údržby nájomných bytov?
  • Článek
V príspevku uvedieme základné informácie o výkone základnej finančnej kontroly v obciach, VÚC a rozpočtových a príspevkových organizácií nimi zriadených v roku 2025. Zameriame sa na elektronický výkon základnej finančnej kontroly, ktorý súvisí s elektronizáciou verejnej správy a digitalizáciou účtovníctva. Odpovieme na najčastejšie otázky, ktoré súvisia s elektronickým výkonom základnej finančnej kontroly.
  • Článek
Je možné poskytnúť bankový úver príspevkovej organizácii so súhlasom zriaďovateľa? Z roku 2019 som našiel stanovisko, že právnická osoba si môže zobrať bankový úver. Prikladám citáciu článku z roku 2019: „Príspevková organizácia môže čerpať bankový úver, avšak jeho čerpanie musí byť odsúhlasené zriaďovateľom. Je to z toho dôvodu, že na rozpočet zriaďovateľa je príspevková organizácia viazaná. Preto si musí štátna príspevková organizácia vopred schváliť čerpanie bankového úveru u zriaďovateľa.“
  • Článek
V príspevku sa venujeme výpočtu výsledku hospodárenia obce za rok 2024. V procese zostavenia záverečného účtu ide o najdôležitejšiu povinnosť obce, ktorá má vplyv aj na jej hospodárenie v roku 2025. Uvedieme niekoľko praktických príkladov výpočtu výsledku hospodárenia obce.
  • Článek
Je správne tvrdenie, že ak obec po ukončení rozpočtového roka schváli v záverečnom účte prídel do rezervného fondu 10 % a zvyšok výsledku hospodárenia (rozpočtu) do iných peňažných fondov, potom použitie prostriedkov z týchto peňažných fondov môže použiť na akékoľvek schválené projekty, teda napr. podľa rozhodnutia orgánu obce na bežné alebo kapitálové, alebo kombináciu výdavkov?
  • Článek
Záverečný účet obce za rok vykázal prebytkový výsledok hospodárenia vo výške 31 923 €. Je potrebné celý prebytok hospodárenia obce previesť do rezervného fondu? Ak obec prevedie len povinný prídel 10 %, čo je potrebné urobiť s rozdielom?
  • Článek
Po spracovaní a odovzdaní účtovnej závierky zostavenej k 31.12.2024 obciam nič nebráni pristúpiť k zostaveniu záverečného účtu za rok 2024. V príspevku pripomenieme obciam ich povinnosti pri zostavovaní záverečného účtu, rozoberieme jednotlivé náležitosti záverečného účtu, upozorníme na zákonné zverejnenie návrhu záverečného účtu a na ďalšie dôležité skutočnosti spojené so schvaľovaním záverečného účtu.
  • Článek
V príspevku sa venujeme procesu vyraďovania a likvidácie majetku, ktorý obvykle nastáva po zákonnom ukončení procesu inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Ponúkneme širší pohľad na problematiku vyraďovania a likvidácie majetku, odpovieme na časté otázky spojené s týmito činnosťami.
  • Článek
V príspevku upozorníme na povinnosti obce pri hospodárení v rozpočtovom provizóriu. Odpovieme na časté otázky spojené s uplatňovaním pravidiel rozpočtového provizória v aplikačnej praxi.
Ak obec neschváli na rok 2025 rozpočet a bude v rozpočtovom provizóriu, môže poskytnúť dotáciu súkromnej základnej umeleckej škole na základe zmluvy o financovaní?
Mesto poskytuje súkromnej základnej umeleckej škole finančné prostriedky na mzdy a prevádzku až po predložení zúčtovania miezd a faktúr preukazujúcich čerpanie mzdových a prevádzkových výdavkov. Postupuje mesto správne?
Je obec povinná na základe predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu na rok 2025 upraviť výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku pre školy a školské zariadenia vo všeobecne záväznom nariadení (VZN) na rok 2025?
  • Článek
Zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol novelizovaný zákonom č. 343/2024 Z.z. (ďalej len „novela zákona č. 583/2004 Z.z.“). Novela zákona č. 583/2004 Z.z. nadobudla účinnosť 15. decembra 2024.
  • Článek
Od 1. januára 2025 nastáva zmena financovania materských škôl. V príspevku sa budeme venovať objasneniu tejto zmeny, upozorníme na niektoré dôležité skutočnosti a poskytneme odpovede na časté otázky súvisiace so zmenou financovania materských škôl.
Započítava sa do počtu žiakov pre financovanie školskej jedálne aj počet detí v MŠ alebo toto stravovanie je už započítané v normatíve MŠ?